מחשש לתקיפה אמריקנית: מטוסי הקרב של סוריה הועברו מערבה, סמוך למטוסים הרוסיים

ממשלת סוריה העבירה את רוב מטוסי חיל האוויר לשדה התעופה הבינלאומי ע"ש באסל אל-אסאד כדי להגן עליהם מפני אפשרות של תקיפה אמריקנית

צילום: AP

ממשלת סוריה העבירה את רוב מטוסי חיל האוויר לשדה התעופה הבינלאומי ע"ש באסל אל-אסאד כדי להגן עליהם מפני אפשרות של תקיפה אמריקנית. צוותי מומחים לנשק כימי בארה"ב ובבריטניה מצאו הוכחות לשימוש בנשק כימי, גז סארין, בסוריה בתקיפה ב-4 באפריל בחאן שייח'ון.

אחרי תקיפת טילי הטומהוק על בסיס חיל האוויר שריעת, בה הושמדו כ-24 מטוסי קרב. סוריה העבירה את מטוסיה לבסיס סמוך לבסיס האוויר הגדול חמיימין, שם חונים רוב מטוסי חיל האוויר הרוסי הנמצאים בסוריה. פרשנים אמריקניים סבורים שלהערכת המשטר בדמשק ארה"ב תימנע מתקיפת מטוסים סוריים כאשר הם נמצאים כה סמוך למטוסים רוסיים. המומחים אומרים כי תקיפת טילי השיוט הוציאה מכלל שימוש כ-20 אחוזים מכלי הטיס של סוריה.

"חיל האוויר הסורי במצב לא טוב", אמר שר ההגנה ג'יימס מאטיס לכתבים בפנטגון, "החיל הזה מותש משנים של לחימה וטיסות וסובל מבעיות תחזוקה קשות". מאטיס הזהיר את דמשק: "מוטב שהמשטר הסורי יהרהר היטב לפני שישוב להפר את החוק הבינלאומי על ידי הפעלת נשק כימי. ואם יעשה כן – ישלם מחיר כבד ביותר".

מומחי הארגון הבינלאומי לאיסור השימוש בנשק כימי (OPCW) נטל דוגמיות ביו-כימיות מעשרה מנפגעי התקיפה שהיתה ב-4 באפריל בחאן שייח'ון. נמצא שהנפגעים נחשפו לגז סארין או לחומר כימי דומה. ממצאי הארגון מוכיחים שבסוריה עדיין יש מאגרי נשק כימי. מנכ"ל הארגון, אחמט אוזומצ'ו, מסר כי הדוגמיות הביו-כימיות נלקחו מאנשים שמתו בתקיפה ומפצועים בבתי חולים. במקביל בדקו גם מדענים בריטיים דוגמיות שהוברחו מאתר התקיפה, וקבעו שנעשה שימוש בגז סארין.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית