איפה שירותי הביון? איראן עושה מליונים ממכירת אמל"ח בסודאן

תותחים, טנקים, נשק קל ותחמושת, איראן מוכרת מה שאפשר לסודאן ומדינות נוספות באפריקה כדי לממן את תכנית הטילים והגרעין שעולות הון. והכל תחת עיניהם הפקוחות של שירותי הביון וארגונים בינלאומיים שאמורים לאכוף סנקציות

איפה שירותי הביון? איראן עושה מליונים ממכירת אמל"ח בסודאן

Conflict Armament Research

איך איראן מממנת את תכנית הטילים והגרעין שלה תחת סנקציות אמריקאיות ובינלאומיות? אחד הכיוונים הוא מכירת נשק. דו"ח אחרון של ארגון CAR שפורסם החודש חושף, ולא בפעם הראשונה, את תעשיית ייצוא הנשק האסורה של טהרן. הדו"ח סוקר אמצעי לחימה שנתפסו בסודאן ויוצרו בין היתר גם באיראן. מי שעוקב אחר פרסומים של הארגון, זוכר את הדו"ח מינואר 2015 שגם שם פורטו אמצעי לחימה איראנים שנתפסו ברפובליקה המרכז-אפריקאית.

כלומר, אין מדובר במקרה חד פעמי. איראן משתמשת כבר שנים בתעשיית הנשק שלה כדי לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות עליה לצורך מימון תעשיית הטילים והגרעין. חלק מהחברות האיראניות המופיעות בדו"חות הארגון אכן נמצאות תחת סנקציות של ארה"ב והאו"ם בגלל רכש שהן עושות עבור תעשיית הטילים של איראן.

איראן לא המציאה את הגלגל. צפון קוריאה השתמשה ומשתמשת באותם אמצעים באפריקה כדי לממן גם היא טילים וגרעין. כל זאת, תחת עיניהם הפקוחות של שירותי הביון המערביים.

על פי הדו"ח האחרון, איראן סיפקה ל-Sudanese Armed Forces (בקיצור SAF), נשק כבד יותר מאשר זה שתועד בעבר, כולל ארטילריה 122 מ"מ. איראן גם שיפצה חלק מטנקי T-55 של סודן באמצעות גוף מסחרי הנמצא כעת תחת סנקציות של ארה"ב ושל האו"ם. CAR פועל כעת כדי לקבוע את התאריכים של העברת הנשק על מנת להעריך אם היצוא מהווה הפרות של משטר הסנקציות על סודאן.

נשק איראני שתועד בעבר במחסנים של SAF כלל נשק קל ותחמושת בקליבר קטן עבור נשקים אלה. ניתוח של כלי נשק אלה מצביע על כך שאיראן יצרה את רובו - היכן שניתן לזהותו - לפני שנת 2000.

הנשק שנתפס על ידי Sudan People’s Liberation Army-North בשנת 2016, ב Mufu ו Aroum לאורך החלק המערבי של הקו הקדמי שלה, סיפק ראיות ראשונות של אמצעי לחימה כבדים שאיראן מכרה לסודאן.

מערכות נשק אלה כללו תותח הוביצר D-30I בקוטר 122 מ"מ במצב חדש יחסית וטנקים רוסיים מדגם 55-T אשר חברת סנאם האיראנית (כנראה מקבוצת התעשייה האווירית של איראן) שיפצה.

בחודש יולי 2006 ארה"ב הכניסה את Sanam Industrial Group לרשימת הסנקציות. בחודש מרץ 2007 גם האו"ם עשה זאת. הסיבה - החברה ביצעה רכש עבור תכנית הטילים של איראן.

חלק מהנשק שנלכד ב Aroum ו Mufu ב-2015 כולל גם כמויות גדולות של תחמושת סינית לנשק קל ופצצות מרגמה שיוצרו לכאורה בסודאן ב-2016. נתפסו גם נגמ"שים סיניים שלא נראו מעולם בשדה הקרב. סודאן היא כנראה הלקוח הראשון שרכש אותם מסין.

לפי הפרסום, חלק מהתחמושת שהגיע מסין ואיראן נארזה מחדש בארגזים עם תוויות כאילו יוצרה בסודאן. זוהתה גם מחיקה שיטתית ("סניטיזציה") של קודי המפעל וסימוני מספר סידורי - כולל סימנים על חלקים פנימיים - על רובים שיוצרו בסין.

אמל"ח נוסף שנמצא בידי SAF אלו משאיות כבדות 4*4 מסוגים שונים כולל UNIMOG 1300L, MAN KAT-1, and DAF YA4440 models . לפי הפרסום, המשאיות האלו נשלחו לסודאן מאירופה על ידי חברה הולנדית ששלחה אותן מנמלי אמסטרדם ואנטוורפן בין השנים 2010 - 2014. הפרסום מדגיש כי לפי הממצאים מדובר בייצוא חוקי לחלוטין.

החוקרים טוענים בדו"ח שהממצא ממחיש את הקושי באכיפת הייצוא של ציוד דו שימושי. חלק מהמשאיות האלו נרכשו בצורה חוקית לחלוטין על ידי חברה סודאנית למטרת פינוי אשפה.

מקור: https://t.co/9GhB1kqsw4

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל