נחשפו פרטים חדשים על הנשק הכימי של אסד

גנרל סורי שערק לאירופה: לאסד יש מאות טונות של חומרי נשק כימי, שניתן להתקינם ברש"ק של טילי סקאד 

הנשיא אסד ממשיך להחזיק מאגרים בני מאות טונות של נשק כימי, וכך הוא הונה את פקחי האו"ם שנשלחו לפרק את הנשק הכימי בסוריה. את הדברים אמר בסוף השבוע בריגדיר גנרל זאהר אל-סקאט, שהיה ממונה על הנשק הכימי בסוריה במסגרת תפקידו כמפקד  דיוויזיה 5. הגנרל אל-סקאט ערק ב-2013. בראיון הודה כי שלוש פעמים נצטווה לתקוף אזרחים תומכי המורדים ב נשק כימי.

הוא סיפר לכתבי הדיילי טלגראף הבריטי כי המשטר הסורי לא דיווח על כמויות גדולות של גז סארין וחומרים כימיים אחרים לארגון האו"ם הממונה על פירוק נשק כימי. ממשל אובמה הכריז לפי כשלוש שנים שכל הנשק הכימי בסוריה חוסל. על כך אמר גנרל אל-סקאט בסוף השבוע: "המשטר הסורי הודה בקיומם של 1,300 טונות, אך אנו ידענו שיש כמות כפולה. לפחות 2,000 טונות. לפחות". לדעתו יש למשטר היום כמה מאות טוניות של גז סארין וחומרים אחרים בתוך פצצות שניתן להתקינן בראש קרבי של טילי סקאד.

גנרל אל-סקאט, בן 53, ממשיך לשמור על קשר עם גורמים שונים בסוריה מאז עריקתו. לדבריו, טונות של חומרים כימיים הועברו לאזור מבוצר היטב בהרים מחוץ לעיר חומס ולכן לעיר החוף ג'בלה, ליד טרטוס, שם נמצא הבסיס הסורי – רוסי הגדול. לדברי אל-סקאט הסורים לא ייצרו גז עצבים מאז 2014: "לא היה צורך לייצר – יש להם די והותר", אמר הגנרל לכתבי הטלגראף בשיחה ממדינה אירופית שבה מצא מקלט, והוא אינו מזהה אותה, לדבריו, מחשש לביטחונו האישי.

הוא הוסיף וסיפר, כי בסוריה נעשו ניסיונות לערבב כמה חומרים כימיים וכמה סוגי גזים, כמו סארין וגז מדמיע. כאשר תמהיל כזה של גזים פוגע באדם, הוא יוצר תסמינים שקשה לזהותם. לדבריו, רק מפקד הצבא, כלומר הנשיא אסאד אישית, מוסמך לאשר שימוש בנשק כימי המבוסס על גז עצבים. אולם שימוש בחומרים כימיים קטלניים פחות, כמו פצצות כלור, מוסמכים לאשר קצינים בכירים שהם נאמני המשטר, בדרך כלל בני העדה העלווית.

בסוף הראיון הודה גנרל אל-סקאט כי לפני עריקתו הצטווה אישית על ידי מפקדו, גנרל עלי חסן עאמר, לבצע שלוש תקיפות בנשק כימי. שתים היו באוקטובר ובדצמבר 2012 נגד הערים שייח' מסכין בדרום סוריה והעיר הסמוכה הראק. התקיפה השלישית היתה ב-2013 על בוסרה אל-חריר. בפקודות נאמר לו שמדובר בתושבים תומכי המורדים נגד המשטר. הפקודה היתה להכין חומר ושמו PHOSGENE, שבריכוזים גבוהים גורם נזקים קשים לריאות ולמוות בחנק. גנאל סקאט טען בראיון כי בחסות החשיכה הוא דילל את החומרים הקטלניים במים כדי שלא יגרמו נזקים חמורים לנפגעים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית