"ירי גז הסארין - בהוראת קצינים בכירים במשטר ויתכן שבידיעתו האישית של אסד"

הפעולה בוצעה באישור קצינים בכירים במשטרו של אסד, ויתכן שגם בידיעתו האישית של השליט בשאר אל אסד. כך, לפי קצין בכיר בצה"ל

"ירי גז הסארין - בהוראת קצינים בכירים במשטר ויתכן שבידיעתו האישית של אסד"

צילום: AP

"ירי גז הסארין - בהוראת קצינים בכירים במשטר ויתכן שבידיעתו האישית של אסד": כשבועיים וחצי לאחר התקיפה הרצחנית באידליב בה נהרגו מעל 100 אזרחים מנשק שהכיל גז סארין, סיפר היום קצין בכיר בצה"ל בשיחה עם כתבים כי הפעולה בוצעה באישור קצינים בכירים במשטרו של אסד, ויתכן שגם בידיעתו האישית של השליט אסד. זאת לפי תמונת המודיעין הישראלית על המתקפה. הקצין הבכיר שרטט תמונת מצב על ההתפתחויות האחרונות בסוריה, לפיהן אסד צבר ביטחון בחודשים האחרונים, החזיר לשליטתו שטחים במערב המדינה, מה שגרם לו באופן חריג לירות טילי נ"מ לכיוון ישראל בניסיון כושל ליירט את מטוסי הקרב הישראלים שתקפו משלוח נשק מתקדם בסוריה, שיועד לחיזבאללה. בנוסף, ציין הקצין כי ישראל מדרבנת את האו"ם לפרוס מחדש את כוחות אונד"וף בגולן הסורי: "אמרנו להם שנהיה ערבים לביטחונם של הפקחים. רובם נטשו או הוברחו ע"י איסלמיסטים בשנים האחרונות, אבל לאחרונה הם נפרסם מחדש באיזור החיץ במרכז הגולן ובצפונה ואנו מקווים שבהמשך גם בדרום הרמה. יש לכך חשיבות בעיננו ליישום הסכם הפסקת האש מ-1974. החזרת אונד"וף לגולן היא יעד שקבענו. יש כעת הקפאה וסטטוס קוו בנוגע להסדרה, גם בכפרים הסורים בגולן". 
 
הגורם ציין עוד כי מדיניות צה"ל לסכל הברחת נשק מתקדם מסוריה לחיזבאללה תימשך חרף תקרית הנ"מ מלפני כחודש. בנוגע למתקפת הסארין אמר הקצין: "העמדה התועלתנית שלנו היא שבמקום שבו פועלות המעצמות ולוקחות אחריות אין לנו מה לקפוץ אבל כן להציג תמונה מודיעינית ולהמשיך לסייע הומנאטירית לפצועים בגולן. בעבר היה לאסד כ-1200 טון חומר לחימה כימי שהותקן על גבי טילים, פגזים וחימושים אוויריים ורובו הושמד. נותרו לו טונות בודדות של חל"כ. התקיפה בסארין מעידה על תסכול ומצוקה גדולה של אסד, ועל כך שאין רצון לתמרן קרקעית בסוריה, לא לחיזבאללה, לא לרוסים ולא לאיראנים. במוסול למשל, יש 56 אלף לוחמי קואליציה וכיסוי מודיעיני מול 5000 פעילי דאעש ועדיין ההתקדמות שם איטית. אני לא רואה כיצד מגיעים להכרעה או להסדרה בסוריה ואם יהיה פיתרון אפשרי הוא יכול להיות הקמת פדרציה או קונפדרציה על בסיס אתני כמו שהיה בבלקן". הגורם ציין עוד כי מנגנון התיאום שצה"ל יצר עם רוסיה אומץ גם עם מדינות נוספות שפועלות בסוריה, כמו ירדן, טורקיה וארה"ב, מול הרוסים. המנגנון כולל גם ביקורי גומלין בישראל ובמוסקבה, אחת לחודשיים, של ראשי חטיבות המבצעים בשני הצבאות. עוד ציין הקצין כי האמריקאים עדכנו אישית את הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ואת המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, תא"ל אליעזר טולדנו, שעתיים לפני תקיפת התגובה נגד צבאו של אסד.
 
בנוגע לחיסולו המסתורי של רמטכ"ל חיזבאללה מוסטפא באדר א-דין בחודש מאי אשתקד, ציין הקצין כי ארגונו של נסראללה טרם מינה לו מחליף מאז. הקצין התייחס לתחקיר שפרסמה רשת אל ערבייה לאחרונה בנוגע להתנקשות בבאדר א-דין: "התחקיר שלהם היה מאוד מדויק. זה אירוע משמעותי מאוד שמעיד על המשבר והשאלות הקשות שעולות בחיזבאללה, שכן באדר א דין חוסל דקות לאחר פגישה שקיים עם קאסם סוליאמני, מפקד כוחות משמרות המהפכה של איראן שפועלים מחוץ לאיראן. באדר א-דין היה מפקד עצמאי ורב עוצמה. חיסולו יצר בעיות פיקוד ושליטה בארגון. לנסראללה יש הבנה אסטרטגית טובה אבל לא ידיעה בהפעלת כוחות. איראן מצידה איבדה את ההגמוניה שלה בסוריה, שהוחלפה בהגמוניה רוסית". 
 
הקצין הבכיר התייחס גם להתפתחויות בדרום וציין שאיראן ממשיכה להזרים סיוע לחמאס בהיקף של 60-70 מיליון דולר בשנה, שרובם מושקעים בהתעצמות צבאית במקום בסיוע אזרחי: "להערכתנו, הקמת המכשול החדש נגד המנהרות לא תביא להסלמה ע"י חמאס. בחירתו של יחיא סינוואר, אדם קיצוני מאוד, לראשות חמאס יצרה מציאות חדשה שביטלה את ההפרדה בין ההנהגה האזרחית להנהגה הצבאית בחמאס". על רקע הדברים, הקצין ציין מגמה מדאיגה בנוגע לטרור הפלסטיני: מתוך 7 הנרצחים הישראלים בפיגועים מתחילת השנה, 6 נרצחו ע"י מחבלים שנשאו תעודות זהות כחולות, לעומת 50% מחבלים-רוצחים ישראלים בשנה שעברה. הקצין ציין כי מדיניות מושכלת של צה"ל בגדה בלמה את גל הטרור: "מי שקובע שדינו של כל מחבל מוות טועה - אחרת היינו כבר באינתיפאדה שלישית". 
 
בנוגע לכשירות צה"ל למלחמה הבאה, ציין הקצין כי לראשונה מאז שנת 2000 כוחות הצבא הסדירים המתמרנים ביבשה, כמו גולני, צנחנים וגבעתי, יחזרו בשנה הבאה להתאמן במתכונת של מחצית מהזמן לאימונים ומחצית הזמן הנותר לתעסוקה מבצעית כאשר בחלוף השנים רוב הזמן של החטיבות הוקדש למשימות הביטחון שוטף בגזרות: "נשלים את הפער לבט"ש באמצעות כוחות מילואים. צה"ל נמצא היום בנקודת השיא שלו גם בהיקף החימושים המדויקים במלאים, מאז הקמתו". 
 
בנוגע למחלוקות שנוצרו עם המגזר הדתי בחודשים האחרונים בנוגע לפקודת השירות המשותף, הגורם תקף את הפעילים הדתיים שפתחו בקמפיין "לשמירת צה"ל": "זו שטות לטעון שהפקודה החדשה שמה את ערך השוויון והמגדר לפני ערך המשימה. מדובר בעבודת מטה שנמשכה 5 שנים כי הפקודה הקודמת הוקפאה ב-2008, מה שיצר חוסר אחידות ביחידות השונות בנוגע לאכיפת השילוב הראוי. הארגון שפתח בקמפיין הוא ארגון מגוחך, זה קמפיין שנשען על בורות ובערות: הרי הצורך להקים עוד גדודים מעורבים לשמירת הגבולות הוא מבצעי - 65% מהכוחות הסדירים מגנים כיום בגבולות. את השלמת הקצונה לצוערות הגדודים המעורבים העברנו בסיס מבה"ד 1 לבסיס האיסוף הקרבי כדי שההשלמה תהיה ייעודית. המהפכה היא לא בצה"ל ולא של הרמטכ"ל אלא במגזר הדתי, ואז תוקפים את הצבא. מ-770 מתגייסות דתיות לאומיות לפני כמה שנים הנתון עלה השנה ל-2200. מדובר בצעירות סקרניות ומוכשרות שמחפשות אתגר בארגון שיודע לשמור על דתן וכבודן". 
על רקע אלה, הוחלט לבטל בצה"ל כד סוף השנה את השירותים המשותפים שהונהגו בחלק מהבסיסים, לחיילים ולחיילות. 
 
בנוגע למחלוקות עם חלקים במגזר החרדי ציין הקצין הבכיר כי "לא מקובל ואסור שיהיה מצב שבו חייל מחליף מדיו לבגדים אזרחיים בשכונתו כדי להגן על עצמו. לוחם מגדוד נצח יהודה סיפר שחש סכנת חיים לאחרונה. נמשיך לשלב חרדים, ולאחרונה גם התחלנו לגייס 14 חרדיות כאזרחיות עובדות צה"ל בתפקידי מחשוב".
 

אולי יעניין אותך גם