העברת שגרירות ארה"ב לירושלים

"העברת שגרירות ארה"ב לירושלים היא צעד מתבקש מזה שנים" האלוף במיל' דוד עברי בטור פרשנות

העברת שגרירות ארה"ב לירושלים

צילום: BIGSTOCK

העברת שגרירות ארה"ב לירושלים היא צעד מתבקש מזה שנים. ירושלים הינה בירת ישראל וראוי שכל השגרירויות תהיינה בבירה, במקום בו ממוקמת הכנסת ומרבית משרדי הממשלה. המצב הלא נורמלי הנוכחי הפך לשגרה, והפרת השגרה מהווה שינוי סטטוס קוו עם השלכות פוליטיות, במיוחד בעת רגישה כזו.

האמת היא שהשגיאה תחילתה לפני מלחמת ששת הימים. כבר אז היתה צריכה לקום שגרירות ארה"ב בירושלים המערבית. האבסורד הגדול יותר הוא שהקונסוליה האמריקאית בירושלים משרתת את ערביי ירושלים בעיקר, ולא ישראלים. 

היו הבטחות רבות מצד נשיאים נבחרים, דמוקרטים ורפובליקנים בארה"ב להעביר את השגרירות לירושלים, רובם כחלק מנאומי בחירות. הנשיאים התחלפו – אך ההבטחה מעולם לא מומשה. כשגריר הייתי מעורב באחד המהלכים מיני רבים בניסיון לממש זאת.

מקרה ראשון אירע לאחר כישלון השיחות של רוה"מ אהוד ברק עם הנשיא ערפאת בהנהגתו של הנשיא קלינטון. אז, בשנת 2000, יצא הנשיא קלינטון עם מסמך העקרונות אשר לדעתו הוא הבסיס להקמת שתי מדינות. כישלון השיחות נתפס בציבור כנובע מצדו של ערפאת, ומכאן הוכרז שערפאת אינו פרטנר לשלום, תוך הדגשה שברק הלך רחוק מאד לקראתו. המצב הפוליטי הבינלאומי היה מאד פרו-ישראלי, ובגמר השיחות, שוחחתי עם ברק בדרך חזור לוושינגטון, וסיכמנו שאתחיל להוביל מהלך של העברת השגרירות. מובן שרבים בממשל של המפלגה הדמוקרטית טרפדו את המהלך למרות שלהערכתי, הנשיא קלינטון נטה מאד לעשות זאת כמחווה לברק וכאקט "ענישה" לערפאת.

מיד לאחר מכן החלה ההתמודדות בשנת הבחירות בארה"ב, שבסיומה ניצח בוש הבן ונבחר כנשיא. הוא וצוותו, שהיו ביניהם רבים ידידי ישראל, ראו בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים כצעד מתבקש. ואכן, לאחר כניסתם לשלטון החלו צעדים ראשונים של בחינת שטחים ותכנונים ראשונים של הגדרת הצרכים לשגרירות. אך שם הדבר נעצר.

הנשיא אמנם הכריז שהתחיל בצעדים לקראת מימוש ההבטחה, אך בהמשך התחמק ממימוש במשך כל זמן כהונתו, בניסוחים שונים.

כיום, עם בחירתו של הנשיא דונלד טראמפ הרפובליקני, חוזרות השיחות על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ביתר שאת, וההבטחה נראית קרובה למימוש. אני מעריך שהעברת השגרירות האמריקנית למערב ירושלים, ואני חייב להדגיש, מערב ירושלים, היא מהלך נכון ומתבקש. לא יכולה להיות הצדקה לכך שארה"ב לא מכירה בירושלים המערבית כבירת ישראל. אין זה אומר בעקיפין דבר לגבי עמדת ארה"ב על ירושלים המזרחית או על זכויות הפלשתינים.

אינני נאיבי לחשוב שהפוליטיקאים רואים את הצדק או את ההגיון לנגד עיניהם, אך הערכתי שהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים המערבית מוצדקות יותר ופחות מתגרה מאשר סיפוח מעלה אדומים. ואולי נכון להעמיד את שתי האפשרויות על המאזניים להחלטה לפני מנהיגי המדינות הרלוונטיות. להערכתי, גם הצד הערבי יעדיף זאת ולא יתמוך בפעילות קיצונית מצד הפלשתינאים.

העברת השגרירות האמריקנית לירושלים המערבית תהווה מהפך מבחינת העיר. סביר להניח ששגרירויות רבות אחרות תעבורנה בהמשך ותיבנה שכונה לבתי השגרירים. התהליך ישדרג את ירושלים כבירה דיפלומטית, אך יקדם אותה גם מבחינה כלכלית וחברתית. כנסים בינלאומיים בתחומים מגוונים יקבלו לגיטימציה בינלאומית להתקיים בירושלים, דבר שרבים נמנעים ממנו כיום.

החזון של חיים בצוותא, בסובלנות ובהערכה הדדית, של שלושת הדתות המונוטאיסטיות יכול להוות בסיס לקידום העיר כמרכז עולמי בו יושקעו השקעות רבות של תנועות דתיות שונות, והעיר תהווה מקום עליה לרגל ולתיירות למיליוני תיירים לשנה.