מדוע אסרו להכניס למטוס נוסעים מחשבים ניידים ומחשבי לוח?

לפי מקורות מודיעיניים, ארגון אל קאעידה הטמין חומרי נפץ בתוך טאבלטים ומחשבים ניידים במטרה לפוצץ מטוסי נוסעים

צילום: משטרת סומליה ו-CNN

האיסור שהוטל בארה"ב על העלאת מכשירים אלקטרוניים, מחשבים ומחשבי-לוח, לטיסות מסחריות מקורו בחומר מודיעיני שנאסף בעת פשיטה שערכו כוחות מיוחדים של ארה"ב (NAVY SEALS) על מתקן של אל-קאעידה בתימן בינואר 2017.

שלושה מקורות מודיעיניים מסרו לכלי תקשורת בארה"ב בסוף השבוע, כי בפשיטה על המתקן נתגלה חומר שהעיד על כך שארגון נהטרור אל קאעידה פיתח בהצלחה חומר נפץ, למעשה פצצות, שהותאמו בגודל, בצורה ובמשקל בדיוק לסוללות של טאבלט ומחשבים ניידים, וכי כמות כזו של חומר נפץ מסוגלת להפיל מטוס נוסעים. DAILY BEAST ו-AVIATIONIST מזכירים כמה אירועים של פיצוצים במטוסים, שנגרמו לדעת החוקרים מהתפוצצויות של חומרי נפץ שהוסתרו במכשירים אלקטרוניים:

ב-31 באוקטובר 2015 התפוצץ מטוס רוסי מעל סיני אחרי המראה משארם א-שייח'. החוקרים חושדים שמטוס התפוצץ מטען נפץ שהוסתר בתוך מכשיר אלקטרוני. ב-2 בפברואר 2016 ניזוק קשה ממטען נפץ מטוס שהיה בדרכו לג'יבוטי. החקירה העלתה שבמטוס היה  כנראה נוסע שיש בכיסא גלגלים, ועלה חשד שהוא החזיק במחשב נייד או מחשב לוח שהתפוצץ, ואפילו עלה חשד שחומר הנפץ הוסתר בתוך מוטות המתכת של כיסא הגלגלים.

ב-19 במאי 2016 התרסק מטוס של חברת התעופה המצרית אג'יפט אייר שהיה בדרכו מפריס קהיר. נמצאו שרידים של חומר נפץ על גופות הנוסעים.

הפשיטה של 'אריות הים' על מתקן של אל קאיעדה בתימן התקיימה בינואר השנה ובה נהרג לוחם אחד ושלושה נפצעו. הלוחמים נחתו במטוס-מסוק MV-22 OSPREY  'טילטרוטור', המתאים במיוחד לפעילות של כוחות קומנדו מיוחדים. מאוחר יותר הושמד כלי הטיס על הקרקע על ידי מטוס אמריקני, כדי שלא יפול בידי אל-קאעידה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית