דאעש על השולחן: מפגש בימת מודיעין של עמותת מורשת המודיעין וישראל דיפנס

ארגון דאעש נמצא כנראה כרגע בשלבי תבוסה צבאית, ויתכן מאוד שייעקר מהטריטוריות שכבש בסוריה ועיראק. אולם האידאולוגיה של דאעש חיה וקיימת

צילום: AP

ארגון דאעש נמצא כנראה כרגע בשלבי תבוסה צבאית, ויתכן מאוד שייעקר מהטריטוריות שכבש בסוריה ועיראק. אולם האידאולוגיה של דאעש חיה וקיימת. הארגון מעתיק את שדה פעולתו לזירות פיגועי טרור באירופה, דוגמת לונדון השבוע, ואין ספק שבקרב שני מיליון פליטים שהיגרו לאירופה יש תאים של דאעש ואירופים מזדהים עם האידאולוגיה, העלולים ליזום פיגועי טרור.

אשר לדאעש סיני, אמנם ישראל איננה כרגע בראש דאגתם, אולם אנשי הארגון בסיני הולכים והופכים לארגון צבאי עם מדים, כלי רכב ונשק ויוזמים פיגועים וירי רקטות נגד ישראל, אם כי אויבם הגדול הם המצרים. למצרים אין די מודיעין בסיני, וחשוב מאוד שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים בלחימה נגד 'מחוז סיני' של דאעש.

אלו המסקנות והתובנות העיקריות של צוות מומחים ועדת ראייה אחת, שהשתתפו בבימת מודיעין מטעם עמותת מורשת המודיעין וישראל דיפנס. בבימת מודיעין שהוקדשה לדאעש השתתפו: המנחה תא"ל (מיל) אמנון סופרין, אלוף (מיל') סמי תורג'מן, לשעבר אלוף פיקוד הדרום. פרופ' אסף מוגדם, מנהל אקדמי במכון לחקר הטרור במרכז הבינתחומי. אפרת לכטר, עיתונאית ותחקירנית ערוץ 2, שסיקרה את הלחימה נגד דאעש מצד הכורדים.

אמנון סופרין: "דאעש לא פעיל רק בסוריה ועיראק אלא גם בלוב, שם השתלט על עיר הנפט סירטה, יש לו סניף בסיני והוא פעיל באפריקה, בעיקר בניגריה, שם פועל ארגון בוקו חראם. יש סימני פעילות בפיליפינים, בדרום תאילנד ובצפון אינדונזיה. הנשיא אובמה נקט בהתקפות מהאוויר והקמת קואליציה. ממשל טראמפ הכריז, בעזרת צו, לעקור את דאעש מן השורש. הארגון מעתיק את שדה הפעולה לאירופה – פיגועי פריס, ברלין, ניס, לונדון – דריסות ודקירות סכינים".

פרופ' אסף מוגדם: "דאעש והאומה האיסלמית הכריזו מלחמה על שלושה אויבים: 'הצלבנים' (המערב וארה"ב), 'הכופרים' (פלגים מתנגדי דאעש באיסלאם)  וה'ציונים' (ישראל והיהודים). מצבו של דאעש בשדה הקרב היום קשה, אך הארגון עדיין לא הובס. באזורי הלחימה יש הרס עצום, ויש סכנה שאפילו יובס דאעש, יבואו במקומו ארגונים לא פחות קיצוניים. אשר ליחס לישראל – במסמך של דאעש כתוב במפורש שהשלב האחרון של פעילות הארגון הוא "להגיע לירושלים". זו המטרה הסופית, ואנו בהחלט באג'נדה שלהם.  לאן ילכו אנשי דאעש אחרי שיובסו בקרב בעירק וסוריה? יש להם תשתית בסיסית לוגיסטית בטורקיה, הם יילכו ללוב ולתימן. יש להם 2,500 לוחמים שמקורם ברוסיה ואפילו בטרינידד וטובגו.  המגמה תהיה כנראה הפעלת רשתות קטנות ופעילות בודדים. הם ישתמשו ב'יזמים וירטואליים', אנשי קשר שהיו בסוריה ועירק, ובאמצעות הרשתות החברתיות יכולים לייעץ ולהדריך בביצוע פיגועי טרור. זה טרור בשלט רחוק.

אלוף (מיל) סמי תורג'מן: "בסיני חיים 600 אלף בדואים שאינם אזרחים מצריים וסובלים מתת-תשתיות בחינוך, בריאות, תעסוקה וכלכלה. הבדואים בסיני אינם מוסלמים דתיים, ועוסקים בהברחות נשים וסמים. מנובמבר 2014 מחוז סיני של דאעש נשבע אמונים לאל-בגדדי. מיליוני דולרים עוברים לדאעש סיני, ומארגון קיקיוני הם הופכים לארגון צבאי עם מדים, כלי רכב ונשק, פועלים בעיקר בצפון סיני נגד הצבא המצרי ותשתיות כמו צינורות גז. אנו בישראל לא בעדיפות ראשונה של דאעש סיני, אבל עובדה שהם ביצעו פיגועים וירי רקטות לאילת. הם מבינים שיש שת"פ הדוק בין ישראל למצרים, ומכאן ירי הרקטות לעבר אילת – שליחת מסר. המצרים מחזיקים כיום בצפון סיני שלוש חטיבות, מסוקי קרב וטנקים – אחרי שישראל התירה הפרה של הסכם השלום. זה צעד נכון וחיוני שאפשרנו למצרים לתגבר  כוחות נגד דאעש בסיני.  חובה לעזור למצרים במודיעין ובשיפור יכולות ההגנה. יחסי חמס-דאעש: בעבר קלט החמס ברצועת עזה ידע מבצעי-צבאי מ'מחוז סיני' של דאעש, אולם כרגע יש נתק בין החמס לדאעש סיני, וזו מציאות אסטרטגית טובה מאוד לישראל.  עלינו לשמר את העוצמה לאורך הגבול מצרים, וזה כולל כיום את הגדר, תצפיות וסיגינט".

אפרת לכטר, עיתונאי  שנלוותה לכוחות הכורדיים במערכה לכיבוש מוסול: "הקרב על העיר מוסול הוא קשה ויימשך עוד זמן רב. ההתנגדות של דאעש עזה – הם משתמשים במלכוד בתים, הנחת מטעני צד, שימוש באזרחים, הם כורים מנהרות. אולם בסופו של דבר הם ייסוגו ממוסול. האמריקנים השקיעו משאבים אדירים בלחימה. לכורדים העירקיים המשתתפים בלחימה יש ציוד צבאי רב וטוב. מזרח מוסול כבר נכבשה, ועתה מתחיל הקרב על מערב העיר. מה יחסם לישראל? אנו לא בראש הרשימה שלהם. קצין כורדי בכיר אמר לי שם בשטח שאפשר להרוס את ארגון דאעש אבל לא את האידאולוגיה שלו. צריך להבין שאזורי הלחימה של דאעש בסוריה ועירק הרוסים, מיליוני התושבים חוו טרור נורא. היזידים עברו 17 אירועים של ג'נוסייד, השמדת עם.  מניסיוני אני בעד שמדינת  ישראל תסייע לכורדים. הם בעלי ברית ששווה לסייע להם ולהשקיע בהם, לתת להם סיוע הומניטרי ורפואי במחנות הפליטים בטורקיה.  לתת סיוע ועזרה  ליזידים – זה הומני וזה גם יעניק לנו יתרון.    

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית