ראש המוסד, יוסי כהן, בכנס ע"ש מאיר דגן: "איראן הייתה ונשארה האיום המרכזי נגד ישראל"

הרמטכ"ל גדי איזנקוט: "על אף מלחמת האזרחים שמתקיימת כבר 6 שנים בסוריה, אנחנו מצליחים לשמר את הגבול שקט ולשמור על כך שמי שלא צריך להתעצם - לא מועצם"

 

צילום: תמיר ברגיג, יח"צ

הבוקר (שלישי 21.3) נערך כנס מאיר דגן ז"ל לביטחון ואסטרטגיה 2017 ביוזמת המרכז לדיאלוג אסטרטגי על שם ש. דניאל אברהם במכללה האקדמית נתניה. בכנס השתתפו הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש המוסד יוסי כהן, בני משפחת דגן, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר דני יתום, האלוף במיל' עמוס גלעד, פרופ' צבי ארד נשיא המכללה האקדמית נתניה, תא"ל במיל' ד"ר אפרים סנה יו"ר המכרז לדיאלוג אסטרטגי במכללה האקדמית נתניה ובכירים נוספים בהווה ובעבר מהאקדמיה ומערכת הביטחון.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט שפתח את הכנס אמר כי: "על אף מלחמת האזרחים שמתקיימת כבר 6 שנים בסוריה, אנחנו מצליחים לשמר את הגבול כגבול שקט ולעמוד על האינטרסים שלנו בגזרה הצפונית ולשמור על מי שלא צריך להתעצם לא מועצם". בנוגע לאיומים על ישראל טען הרמטכ"ל: "ישנם 4 איומים על ישראל, שלושה מהם ישנים ומעגל אחד חדש יחסית. האיום הראשון הוא קונבנציונלי, כזה שליווה את ישראל מיום הקמתה, צבאות עם יכולת של הפעלת חיל אוויר, תמרון אש, איום שעדיין קיים. האיום השני הוא האיום הכימי-ביולוגי, שאנחנו רואים שימוש באמצעים כימיים טקטיים באופן קבוע בלחימה בסוריה בשנים האחרונות. איום שלישי, התת קונבנציונלי, טרור, גרילה, תת קרקע, תלול מסלול, והשינוי הזה שלארגוני טרור יש יכולות מדינתיות. איום נוסף, חדש יחסית, הוא הקיברנטי ויש בו התעצמות בשנים האחרונות ששינו את ההיערכות שלנו ברמה המדינית ובתוך הצבא. חיזבאללה פועל בלבנון ובסוריה, מצד אחד הוא רוכש ניסיון קרבי שאי אפשר להתעלם ממנו ומשנה את הפורמציות הפנימיות של האירגון ומצד שני ישנו שינוי פנימי, כלכלי ומנהיגותי. על פי פרסומים זרים רמטכל חיזבאללה חוסל ע״י מפקדיו וזה מראה את גודל האכזריות של הארגון". 

לזכרו של דגן ז"ל אמר הרמטכ"ל: "בשנת 1998 כאלוף פיקוד הצפון קיים דגן ז"ל תרגיל גייס כללי בצה"ל ואני השתתפתי בו כמפקד חטיבת גולני. בחודשים הקרובים נקיים בשנית את תרגיל הגיס הכללי לראשונה מאז אותו התרגיל והפעם נקרא לו "אור הדגן" לזכרו של מאיר דגן ז"ל. אני מברך על הכנס הראשון על שם מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה, מאיר פעל כל חייו כדי לחזק את ביטחון המדינה והיה דמות למופת עבור ישראלים רבים".

יוסי כהן, ראש המוסד התייחס להסכם הגרעין עם איראן וטען: "כל עוד המשטר הנוכחי קיים, עם הסכם הגרעין או בלעדיו, איראן תמשיך להוות האיום המרכזי על ישראל. ארה"ב הייתה ונותרה מעצמת על, הבאז וורד החדש הוא אסטרטגיה היברידית. הרעיון הוא לפעול במקביל תוך הפעלת מגוון אמצעים בתמהיל משתנה".

בהתייחסות לאיומים סביב ישראל טען כהן: "מערכת הביטחון צריכה להתמקד באויבים באזורנו, ללמוד אותם, להכירם לעומק, להכריח אותם כאשר הדבר יידרש והוא יידרש. המזרח התיכון הוא המגרש הביתי שלנו ולכן צריכים להיות מעורים באזור כולו. צריך לייצר בריתות, לזהות אינטרסים משותפים עם עמיתים וגם אויבים בהיבט מסוים".

ראש המוסד ספד לחברו וקודמו בתפקיד, מאיר דגן ז"ל ואמר בכנס: "מאיר דגן הנחיל לנו מורשת והמאבק הנחוש למען עם ישראל ולבצע כל מה שנדרש לשם כך.

דן דגן, בנו של מאיר דגן ז"ל, אמר במהלך הכנס כי: "אבא דגל בכך שהביטחון הוא המנוע לכלכלה פורחת ויציבה בה האזרח מרגיש בטחון ויכול לממש את עצמו וליצור חברה טובה. הוא ראה במשרתים בצבא, בשב"כ ובמוסד מקצוע שהתגמול הכספי שלו קטן לעומת העשייה. אבל תחושת הסיפוק של העשייה היא לא ניתנת לכימות. אבא תמיד קרה לקדש ולהעריך את הפועלים בשירות המדינה. אבא תמיד אמר אל תקדש את ההחלטה אלא את הביצוע וזה מה שהמכללה עשתה".

פרופ' צבי ארד, נשיא המכללה האקדמית נתניה אמר בכנס כי: " מאיר היה איש של ניגודים, אמיץ, רחמן ואכזר, הוא היה אכזר לאויבי עמו ורחמן לעמו". עוד הוסיף נשיא המכללה: "באולם זה העניקו חבר הנאמנים והמועצה אות כבוד למאיר דגן ז"ל התואר ניתן לו על תרומתו למדינת ישראל ולביטחון תושביה ואזרחיה בארץ  ובעולם. מאיר היה אחד מעמודי התווך של אנשי הביטחון במדינת ישראל".

לציון שנה למותו של מי שהיה ראש המוסד לשעבר, האלוף מאיר דגן ז"ל יזמו המרכז לדיאלוג אסטרטגי שהמכללה האקדמית נתניה בשיתוף עם משפחת דגן ועם חבריו לנשק בצה"ל ובמוסד, כנס לזכרו של דגן ז"ל. הכנס יעסוק בנושאים אשר על סדר היום הלאומי והבינלאומי והיו קרובים לליבו של מאיר דגן ז"ל.

בהמשך היום צפויים לנאום אביגדור ליברמן שר הביטחון, גבי אשכנזי הרמטכ"ל לשעבר, האלוף' במיל דני יתום לשעבר ראש המוסד ובכירים נוספים.

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית