"מנהרת הזמן"- לחודש מרץ: הפריצה למלון סבוי, הקמת ממ"ן ותחילת מלחמת ההתשה

בשיתוף עם "המרכז למורשת המודיעין" ובסיוע סא"ל מוטי חבקוק, ר' תחום ההיסטוריה בחיל האוויר

 

מרץ 1949 - הקמת ממ"ן, מעמד שירות המודיעין הצבאי (שהוקם ב-1948) התחזק עם הפיכתו למחלקת המודיעין (ממ"ן) והגדלת משאביו. אם כי עדיין לא כגוף עצמאי אלא במסגרת אג"מ. חיים הרצוג, שהיה עד אז ר' ש"מ, ולחם לחיזוק מעמד ועצמאות ש"מ, "זכה" לכהן כ-ר' ממ"ן הראשון.  

מרץ- אפריל 1969 - מבצעי "פריחה" של חה"א לתקיפת מטרות איכות צבאיות בעומק מצרים (שבין היתר הביאו להעמקת המעורבות הסובייטית על אדמת מצרים ולהקמת יחידת ה"גרצ'קואים" באמ"ן). 

ליל ה-5-6 במרץ 1975 - הפריצה למלון סבוי, אל"מ עוזי יאירי ואיתמר בן דוד ,לוחם סיירת מטכ"ל, נהרגו (לצד 9 ישראלים אחרים) במהלך פעולת סיירת מטכ"ל לחילוץ בני הערובה במלון "סבוי" בת"א. 8 מחבלים מארגון הפת"ח בתל אביב השתלטו על המלון (בלא שהמודיעין התריע) לאחר שנחתו בחוף תל אביב לביצוע פיגוע נקמה על "אביב נעורים". המחבלים איימו להרוג את בני הערובה אם לא תשחרר ישראל מחבלים. עוזי יאירי ששימש אז בתפקיד בכיר באמ"ן לא היה אמור להיות במקום וגם לא להצטרף לפריצת סיירת מטכ"ל לא כלוחם ולא כמפקד.

7 מרץ 1965 - מעצרו במצרים של וולפנג לוץ, "מרגל השמפניה" וה"איש על הסוס": לוץ (זאב גור אריה), שנשלח בראשית שנות השישים למצרים ע"י היחידה המבצעית של אמ"ן (שעברה בהמשך ל"מוסד") פעל בכיסוי איש עסקים גרמני בעל עבר נאצי והצליח להגיע לצמרת השלטון המצרית ולספק מידע חשוב. הוא ורעייתו נחלצו מעונש מוות, נידונו למאסר עולם ושוחררו בראשית 1968 יחד עם 4 אסירי "עסק הביש".

8 מרץ 1969- תחילת מלחמת ההתשה, המודיעין הצבאי שלא התריע על ההפגזה הארטילרית ב-8 במרץ,  רשם במהלך המלחמה הישגים רבים והתבלט בעיקר במודיעין למבצעים בעומק מצרים, כשישראל לקחה היזמה לידיה, וכן ביזמות מודיעיניות רבות.

13 מרץ 1999- הרשעת יהודה גיל, איש המוסד לשעבר-לאחר שהועמד לדין על פיברוק מידע שקרי על כוונת הסורים לבצע מחטף בחרמון ועל ההיערכות הסורית מולנו. גיל נידון ל-5 שנות מאסר.

14 מרץ - מבצע ליטני - בעקבות פיגוע אוטובוס הדמים בכביש החוף (11 מרץ, 35 ישראלים נרצחו) יצאה ישראל למבצע ליטני. המודיעין מילא תפקיד מרכזי בהכנת תכניות המבצע ובהצבעה על היעדים והאיומים מצד כוחות פת"ח וצל"ב.

15-16 מרץ 1970 – מבצעי "מלכה 1" ו"מלכה 30" - מבצעי פשיטה מוסקים בעומק סוריה - פיצוץ קו מתח גבוה בין חומס לדמשק והפגזת מחנה סורי באזור קטיפה. 

מרץ 1950 - המדור לתאו"ם- (תכנון איסוף ומיון)  במח' המודיעין (ממ"ן) הצביע בסיכום הרבעון הראשון של 1950 כי באותם 3 חודשים התקבלו במדור 31,540 ידיעות ו-1660 דו"חות מסוכנויות האיסוף של ממ"ן בלבד (ללא שב"כ, מוסד ואחרים). רוב הידיעות התקבלו אז ממודיעין האזנה (מ/2) במדור שירתו אז 5 אנשים (הוא לא היה ממוחשב!!!). 

21 מרץ 1968 - מבצעי "תופת" ו"אסותא" לפגיעה במטרות מחבלים בירדן. מבצע "תופת" בעיירה כארמה ומבצע "אסותא" בעיירה צאפי בדרום ים המלח.

מרץ 1949- הקמת מוד' 10 בראשות דוד קרון כיחידת היומינט של המודיעין הצבאי. הקמ"נים המרחביים, שהפעילו עד אז את סוכני היומינט הפכו לקת"מים (קציני תפקידים מיוחדים).

25 מרץ 1963- התפטרות איסר הראל, ר' המוסד והאיש החזק במערכת הבטחון אז, נאלץ להתפטר על רקע מתיחות קשה עם ראה"מ, בן גוריון בנוגע לפרשת המדענים הגרמנים במצרים. הראל התעקש על סכנות הפרוייקט עבור ישראל ו"חצה קוים" בין דרג מקצועי למדיני. אמ"ן בראשות מאיר עמית חלק על ההערכה ובן גוריון קיבל את הערכת אמ"ן.  את הראל החליף ר' אמ"ן דאז, האלוף עמית, שבמשך כחצי שנה כיהן כר' המוסד ור' אמ"ן במקביל (המקרה היחיד מסוגו עד כה). 

26 מרץ 1948- תחילת תהליך הקמת המשטרה עוד בטרם הקמת המדינה. ביום זה הטיל יו"ר הסוכנות, דוד בן גוריון, על יחזקאל סהר להקים את המשטרה ולעמוד בראשה. במסגרת מכתבו והנחייתו לרמטכ"ל ולרמ"א ה"הגנה" באותו יום הגדיר בן גוריון היקף גיוס של 1200 שוטרים. את התהליך הובילה "וועדת המצב" ושר המשטרה הראשון היה בכור שלום שיטרית.

29 מרץ 2002- תחילת מבצע "חומת מגן" בשטחי הרש"פ באיו"ש לצמצום פיגועי ההתאבדות ופגיעה בגורמי הטרור. זאת, בעקבות החרפת פיגועי ההתאבדות ובעיקר פיגוע ההתאבדות במלון "פארק" בנתניה, 27 מרץ. המודיעין היה שותף מרכזי לתהליך קבלת ההחלטות ברמה האסטרטגית ולהצבעה על ערפאת כאחראי לגל הארועים ולמודיעין שוטף לאורך כל המבצע.

30 מרץ 1976- "יום האדמה" הראשון - לראשונה צויין "יום האדמה" במגזר הערבי בישראל. מחיר ההפגנות היה 6 הרוגים ועשרות פצועים.

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל