טראמפ מאשר לקטאר בקשה מלפני שלוש שנים לרכש מכ"מ ארוך טווח

http://www.raytheon.com/news/feature/qatar_ewr.html

רייתאון זכתה בחוזה בהיקף 1.06 מיליארדי דולרים מקטאר עבור מערכת מכ"ם להתרעה מוקדמת אשר תשולב לתוך מערך ההגנה האווירית והטילים של המדינה. החברה מסרה כי מדובר בחוזה במחירי FMS. העבודה תבוצע בארה"ב והיא צפויה להסתיים עד ליום 30 ביוני, 2021.

ככל הנראה מדובר בבקשה עתיקה של קטאר משנת 2013 לרכוש מכ"מ התרעה מפני טילים בליסטיים מסוג A/N FPS-132 Block 5. הבקשה ההיא תומחרה בהיקף של 1.1 מיליארדי דולרים, אך לא אושרה על ידי הממשל האמריקאי. עד היום.

לפי פרסום באתר mda.mil, מדובר על מכ"מ שהוא חלק מתכנית ההגנה ליירוט טילים של ארה"ב ה-BMDS לטווח של 4800 ק"מ. למה קטאר צריכה מכ"מ כזה? לא ברור. מומחים טוענים כי מדובר בצעד אמריקאי מול רוסיה.

הגנה אווירית קולקטיבית על מדינות המפרץ?

על אף שקטאר משלמת על המכ"מ, חלק מהפרסומים טוענים כי האישור האמריקאי להצבתו בקטאר קשור בכלל למתח בין ארה"ב לרוסיה ולרצון של ארה"ב לצור הגנה אווירית קולקטיבית למדינות המפרץ מול איראן.

פרסום באתר strategic-culture דן בסוגיות אלו לעומק. "ה-FPS-132 בקטאר הוא מקרה מאוד מיוחד. הוא נועד לשמש כמערכת התראה מוקדמת כנגד טילים אסטרטגיים - משהו שאיראן לא מחזיקה", נכתב באתר.

לפי הניתוח של האתר, לקטאר מספיקות שכבות של פטריוט ותאאד עם מכ"מ ה- AN/TPY-2 כדי להתמודד עם איראן. גם אירופה לא צריכה מכ"מ כזה בקטאר היות ויש לה את המכ"מ האמריקאי בטורקיה שמספיק לה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית