טורקיה ורוסיה במו"מ על מערכת ה-S-400

האם טורקיה תבחר במערכת הגנה אווירית רוסית? לפי פרסומים ברשת, טורקיה מנהלת מו"מ על רכישה אפשרית של מערכת ה-S-400 מרוסיה. כך לפי reuters.

עבור טורקיה, רכישת מערכת S-400 מרוסיה תהיה בעייתית מכמה סיבות. ראשונה קשורה למכ"מ האמריקאי שנמצא בטורקיה (SPY) שהוא חלק ממערכת התרעה עולמית בפני טילים. טורקיה לא תוכל לחבר אליו את המערכת הרוסית בגלל התנגדות אמריקאית. כלומר, היעילות של ה-S-400 תהיה תלויה רק במכ"מ המקומי של המערכת. המשמעות היא יעילות לטווח יותר קטן מאשר מערכת אמריקאית / אירופאית שכן מחוברת למכ"מ ה-SPY.

גם מול הסינים טורקיה תהיה בבעיה. בזמנו, טורקיה נסוגה מעסקה כמעט חתומה לרכישת מערכת הגנה אווירית סינית. הסינים לא אהבו את הצעד הטורקי בלשון המעטה. בעקבות ההסכם עלו טענות שאחד השיקולים הוא לחץ אמריקאי והעדר יכולת התחברות למערכת ההתרעה האמריקאית. אז תחת טענות אלו, סין לא ורוסיה כן? על אף ששתיהן לא יכולות להתחבר למכ"מ האמריקאי?

עוד שאלה היא הנשק הגרעיני האמריקאי הממוקם בטורקיה. אמנם טורקיה לא יכולה להשתמש בו, אבל הוא חלק ממטריה אמריקאית גרעינית שווישנגטון נותנת לאירופה דרך נאט"ו. טורקיה גם רואה באחסון פצצות אלו בשטחה כאות נאמנות מצד ארה"ב. איך בדיוק רכישת מערכת רוסית מסתדרת עם האווירה הזו, לא ברור.

טורקיה גם נסמכה עד עכשיו בעיקר על מערכות פטריוט אמריקאיות. חלקן אמנם ניתנו לה ממדינות אירופה כי היא חברה בנאט"ו, אבל הטכנולוגיה אמריקאית. גם באור זה, הצעד מול רוסיה יכול להתפרש ככפיות טובה.

ובסוף, אי אפשר שלא לחשוב על טורקיה כחברה בנאט"ו רוכשת מערכת הגנה אווירית רוסית. אם יש אירוניה בתחום האמל"ח, זו העסקה הזו. אם תצא לפועל. טורקיה במקביל למערכת ה-S-400 בוחנת גם מערכת אירופאית בשם ASTER וגם את הפטריוט האמריקאי. בנוסף לאלו, טורקיה גם הצהירה בעבר שהיא רוצה לפתח מערכת מקומית.

אין ספק כי הצעד של טורקיה מול רוסיה נועד בחלקו להתרסה מול וושינגטון. הפוליטיקה מאחורי עסקאות כאלו לא תמיד ברורה. לפי קצינים לשעבר בצבא הטורקי, הסיבה העיקרית להחלפת הפטריוט האמריקאי ב-S-400 הרוסית נובעת בכלל משיקולים מבצעיים.  

אולי יעניין אותך גם