כיפת ברזל מותאמת גם ליירוט טילי ים-ים

בחברת רפאל אומרים שכיפת ברזל מותאמת להגנה ימית, כולל מפני איומים של טילי ים-ים. בחברה מסרבים לומר אם היא מותאמת להתמודד עם היאחונט הרוסי, אבל אומרים שהטמי"ר יודע להתמודד עם כל האיומים בזירה הימית 

כיפת ברזל בניסוי יירוט מוצלח (צילום: דובר צה"ל)

חברת רפאל ביצעה ניסויים בעבר בכיפת ברזל במתאר ימי. בניסוי שנערך בארץ הורכבה כוורת ירי על סטי"ל של חיל הים, ובוצע יירוט של רקטות שהיו מיועדות, לכאורה, לפגוע בנכס אנרגיה בים. כך לפחות הובן מהפרסומים בתקשורת.

לאחרונה, חשפה רפאל לקראת תערוכת הנשק בהודו - - כי היא יודעת להתאים את מיירט הכיפה, טיל הטמי"ר, גם לכוורות ירי סטנדרטיות המותקנות בספינות המלחמה של הודו. אמנם לא תמיד זה המצב, אבל אם הלקוח ידרוש, נוכל להתאים, אומרים ברפאל. 

פרסומים אלו חושפים כי רפאל עושה מאמצים הנדסיים רבים להתאים את כיפת ברזל ממערכת הגנה אווירית ליבשה בפני רקטות, למערכת שיודעת גם להגן על נכסים בים. אחת השאלות שעולה היא כיצד היא יכולה להגן על ספינה? הרי במקור, כיפת ברזל לא הותאמה למתאר איום של טיל ים-ים כמו היאחונט הרוסי או גרסאות איראניות / סיניות שלו שנמצאים לרוב בזירה המזרח תיכונית.

ובכן, מסתבר שברפאל אכן עשו התאמה למתאר כזה. "כיפת ברזל יודעת להתמודד גם עם טילי ים-ים", אומרים ברפאל. על השאלה אם היא מסוגלת להתמודד עם היאחונט שהערכות אומרות שנמצא בידי חיזבאללה, ברפאל שומרים על שתיקה. "כיפת ברזל יודעת להתמודד עם כל האיומים בזירה ימית", אומרים בחברה, בלי להרחיב לגבי אילו סוגי איומים.

אין ספק כי היכולת של כיפת ברזל להתמודד עם איומים רקטיים ביבשה ובים ובנוסף להתמודד עם טילי ים-ים היא קפיצת מדרגה ביכולת המערכת. מדובר בשני מתארים הנדסיים שונים מהותית הדורשים התאמות בראש הביות והמכ"מ בספינה. למצוא טיל שטס במהירות גבוהה צמוד לגלים, זו לא משימה פשוטה.

עוד מסקנה שניתן להניח היא לגבי רב שימושיות המכ"מ של הסטי"ל בחיל הים. היות ולא סביר שיותקנו שני מכ"מים שונים על הסטי"ל, ייתכן בסבירות גבוהה שאותו מכ"מ שמשרת את הברק-8 משמש גם את כיפת ברזל. זה טוב להודו, זה טוב לחיל הים הישראלי, וזה יכול להיות טוב לייצוא הביטחוני הישראלי בכלל.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית