מנהרת הזמן לחודש פברואר: הספינות שהגיעו לבצע פיגועים דרך הים

מנהרת הזמן לחודש פברואר בשיתוף עם המרכז למורשת המודיעין ו"משמר המורשת הימית": אסון המסוקים, פרשת ליליהאמר, וסיכול סדרת ניסיונות פיגוע ימיים בישראל

מנהרת הזמן לחודש פברואר: הספינות שהגיעו לבצע פיגועים דרך הים

צילום: אתר חיל האוויר

1 בפברואר 1996. השב"כ חושף כי חבר המועצה הלאומית הפלסטינית, ד"ר מוחמד סלאמה, הינו מרגל איראני ובביהמ"ש הוא נידון למאסר.

2 בפברואר 1974. אנשי "המוסד" שהיו מעורבים בפרשת ללילהאמר (יולי 1973) נידונים למאסר.: ביהמ"ש באוסלו גזר עונשי מאסר של שנה עד 5 שנים על חמשת לוחמי יחידת "קיסריה" של "המוסד" (כולל סילביה רפאל) שהיו מעורבים -במסגרת מבצע "זעם האל" לחיסול מנהיגי "ספטמבר השחור" - במבצע החיסול השגוי והכושל של "המוסד" בו חוסל בטעות המלצר אחמד בושיקי בעיירה הנורווגית לילהאמר ביולי 1973.

4 בפברואר 1997- "אסון המסוקים" –בהתנגשות בין 2 מסוקי "יסעור" בשעת לילה סמוך לגבול הצפון נספים 73 לוחמים ואנשי צוות אוויר. וועדת החקירה בראשות האלוף דוד עברי לא הצליחה להצביע על הגורם לתאונה הטרגית אך במסגרת הפקת הלקחים מוקם להק המסוקים בחה"א.

4 פברואר 1986. מידע מודיעיני שגוי הביא ליירוט בשוגג של מטוס "גולף סטרים" לובי בדרכו לדמשק. במטוס היו אמורים להימצא, לפי המידע, מנהיגי מחבלים, אך לאחר תיחקור הנוסעים התברר שלא כך היה (בדומה ל"מבצע עמלק"- אוג' 1973).

4 בפברואר 1991. השב"כ חושף קבוצת ערבים-ישראלים שנחשדה בריגול לטובת עיראק במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, ובכלל זה צילום אתרי פגיעות טילים ואתרים ביטחוניים.

6 בפברואר 1970 (מלחמת ההתשה) כח קומנדו מצרי בפעולת חבלה בנמל אילת מטביע את אח"י "בת גלים" וגורם נזק לאח"י "בת שבע" שניצלת מטביעה בשל תושיית הצוות, שהניע והשיט אותה להחפה בחוף הצפוני.

6 פברואר 1987 – סיכול סדרת נסיונות פיגוע ימיים בישראל- ספינות חיל הים אח"י רומח ואח"י קשת עצרו את האנייה MARIA R  בדרכה מדרום לקפריסין ללבנון, 50 מחבלים נתפסו ובמטען התגלו סירות גומי וחומרי חבלה. בחקירה התברר כי כוונתם היתה להתארגן בלבנון ולצאת לפיגועים בישראל דרך הים.

11 בפברואר 1979- ההכרזה על הקמת הרפובליקה האסלאמית של איראן, שהובלה ע"י חומייני, שחזר לאיראן כשבועים קודם לכן לאחר שהמהפכה כבר היתה עובדה קיימת והמשטר של השאה הופל. השאה עצמו נמלט מאיראן ב-16 ינואר 1979 וקומץ הישראלים שנותר בטהרן מולט בסיוע אמר'. אך קריסת המשטר החלה כבר ב-1977 והלכה והואצה במחאות אלימות ורוויות הרוגים ב-1978. שירותי המודיעין של המערב ובכלל זה ישראל נכשלו בניתוח והערכה נכונים של נפילת המשטר האיראני.

13 בפברואר 1981 – הפלת מיג 25 ראשון בלבנון- מארב אווירי מתוכנן שקדמו לו מאמץ מודיעיני ממושך וממוקד בשיתוף פעולה עם הגורמים המבצעיים בחה"א הסתיים בהפלת מיג 25 סורי ראשון בלבנון.

16 בפברואר 1992- מזכ"ל חיזבאללה, עבאס מוסאווי, חוסל במבצע סיכול ממוקד ע"י מסוקי חיל האוויר. המסוקים ירו במכונית המרצדס השחורה של מוסאווי. הוא, אשתו ובנו בן ה-5 נהרגו ויחד עימם גם 7 ממאבטחיו שנסעו בשני רכבים נוספים שהיו בשיירה. בתגובה איים "חזבאללה" בנקמה וזו אכן באה כבר ביום הפעולה כשהחזבאלה שיגר מלבנון עשרות קטיושות לעבר קריית שמונה והגליל המערבי. בהמשך ביצע "חזבאללה" יחד עם איראן שני פיגועי נקמה קשים בארגנטינה.

16-24 בפברואר 1960- פרשת "רותם". הכשל ההתרעתי החמור הראשון של  המודיעין הצבאי בנושא התרעה למלחמה:

בין ה- 22-16 פברואר 1960 חצו רוב כוחות הצבא המצרי את תעלת סואץ לחצי האי סיני ונפרסו בחלקו המזרחי, בקרבת הגבול הישראלי. ברקע היה חשש מצרי שבכוונת ישראל לתקוף את סוריה. למודיעין הצבאי בראשות אלוף חיים הרצוג היה מידע מקדים אך המידע לא הובן ולא הוערך נכון. רק ב-24 פב' הבין אמ"ן משמעות הארועים ודיווח על כך לבכירי המטכ"ל. "נתפסנו עם המכנסיים למטה" כתב ר' אג"מ אז, אלוף יצחק רבין, אלפי חיילי מילואים גוייסו (כוננות "רותם"), כמעט שפרצה מלחמה והרמטכ"ל , לסקוב, איבד את האמון ב-ר' אמ"ן, הרצוג. רק לאחר מס' שבועות שככה המתיחות.

20 בפברואר 1973, מבצע "ברדס 54-55" פשיטת צנחנים וקומנדו ימי על בסיסי מחבלים בקרבת טריפולי בלבנון בהשתתפות שייטת ספינות הטילים של חיל הים בפיקוד אל"מ שבתאי לוי. 

21 פב' 1973- הפלת המטוס הלובי בסיני, מטוס לובי (שהיה בלתי מזוהה )שחדר למרחב סיני הופל ע"י חה"א הישראלי לאחר שהטייס לא שעה לאזהרות. היה זה מטוס "בואינג" של חב' התעופה הלובית שסטה מנתיבו בדרך מטריפולי לקהיר והגיע לסיני. אלא שהעיתוי היה גרוע:באותה תקופה היו התרעות על כוונת ארגון "ספטמבר השחור" להשתלט על מטוס ולרסקו על ת"א. אלו הובילו לדריכות רבה בצה"ל ובחה"א.

לאחר שטייסי המטוס לא שיתפו פעולה עם טייסי חה"א שנשלחו לעברו אישר הרמטכ"ל "דדו" להפיל את המטוס שנורה והתרסק ליד איסמעיליה. 104 מתוך 113 נוסעיו ואנשי צוותו, כ-100 מהם לובים ומצרים אך גם 2 צרפתים ו-4 אמר'י. ממשלת ישראל קיבלה החלטה על תשלום פיצויים למשפחות הקורבנות

28 פברואר 1956- מבצע "חץ שחור". תקופת "פעולות התגמול" אופיינה בעבודה הדוקה בין גורמי המודיעין לצנחנים ובעיקר בדמות "תיקי היעדים" שהכינו אנשי המודיעין לכוחות הלוחמים.

אחת הפעולות הבולטות שהובילה חט' הצנחנים בראשות אריק שרון היה מבצע "חץ שחור": בפעולה נגד מחנה צבא מצרי ברצועה נהרגו 8 חיילי צה"ל ו- 36 חיילים מצרים ונפצעו 28 חיילים מצריים. בחלק מהדיווחים שהגיעו ממצרים נטען כי בעקבות הפעולה החליט נאצר על הקמת גדוד ה"פדאיון" והאיץ המהלכים לעסקת הנשק הגדולה עם בריה"מ שנחתמה בהמשך ("העסקה הצ'כית- מצרית").

*תודה לסא"ל מוטי חבקוק , ר' תחום ההיסטוריה בחה"א, על הערותיו המעשירות. 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם