קווים לדמותה של הלוחמת החדשה בצה"ל

נמוכה ב-5 ס"מ בממוצע מלוחם ועם חליפת לוחמה נשית מותאמת - ללא מקלעים כבדים ועם m16 מקוצר במקום מיקרו תבור

בצה"ל מדווחים על גדילה של 350% בלוחמות בזרוע היבשה בין 2015 ל2016. עלייה במוטיבציה בקרב בנות המגזר הדתי לתפקידי לחימה, כמו כן עלייה בגיוס לוחמות דתיות לחיל האיסוף - כיום 'פלוגת אילת' מגדרית ובקרוב כל גדוד 'איתם' יהיה מגדרי ויאפשר גיוס לוחמות דתיות.

כחלק מהקמת מערך הגנת הגבולות, שמתכלל את משימת ההגנה על הגבולות ותחתיו המערכים השונים, בנובמבר יוקם בית הספר להגנת הגבולות שבו יוכשר המערך (תצפיתניות, איסוף, הגמ"ר, גששים, סמבציו"ת וגדודי חי"ר קל גבולות). הקמת מערך הגבולות החדש מספקת הצצה לנתונים ודפוסי השירות של הלוחמת בצה"ל: בזרוע היבשה הציגו השבוע בתדרוך לכתבים שנערך בקריה את מערך הגבולות שצה"ל מקים, ומאגד בתוכו את ארבעת גדודי החי"ר קל המעורבים (קרקל, אריות הירדן, ברדלס והגדוד החדש 47), את כוחות האיסוף הקרבי, כוחות הגנת הישובים האזרחיים, מפקדות החטיבות והאוגדות המרחביות ועוד.

המערך הוקם בתום עבודת מטה שנמשכה כשנה וחצי, במהלכה ניסו בצה"ל לבצע התאמות ושיפורים לשירותה של הלוחמת ביבשה (כיום משרתות ביחידות היבשה כ-1300 לוחמות), בדגש על הלוחמות בגדודים המעורבים ובאיסוף הקרבי שיהוו את ליבת המערך החדש. עבודת המטה העלתה מספר נתונים, מגמות ומסקנות על דמותה של לוחמת היבשה בצה"ל.

כך למשל, השוואה שנערכה בין פלוגת טירוניות חי"ר לפלוגת לוחמים העלתה שבפלוגה המעורבת כמות הביקורים במרפאה או אצל הצוות הרפואי היא פי 4. עוד הסתבר כי גובהה של לוחמת נמוך בממוצע ב-5 ס"מ מגובהו של לוחם, בנוסף לשינויים פיזיולוגיים נוספים שיובילו להתאמות תזונה ללוחמות כבר בשלב ההכשרה, בבסיס החדש שמוקם עבור גדודי החי"ר קל המעורבים בבית הספר לאיסוף קרבי סיירים שבערבה, שייפתח בין אוגוסט לנובמבר (כיום פלוגות ההכשרה של גדודים אלה מפוזרים בין הבסיסים החטיבתיים של גולני, גבעתי ונח"ל).  

התאמות נוספות שנמצאות בפיתוח מתקדם ללוחמת: קסדה קלה ונוחה יותר ואפוד-וסט יעודי לגוף האישה. בנוסף, הוחלט להפסיק את השימוש במקלעים כבדים ובמקלעי מא"ג על גב הלוחמות והלוחמים, ומקלעים אלה יותקנו על גבי רכבי הבט"ש בלבד. הלוחמות והלוחמים ימשיכו לשאת מקלעי נגב שנחשבים קלים ונוחים יותר.
 
לקח נוסף מעבודת המטה: מעבר מלא בגדודי החי"ר קל לרובה m16 מקוצר, שאמנם ארוך יותר אך קל יותר מרובה המיקרו תבור, בו השתמשו עד היום הלוחמים בגדוד קרקל. בצה"ל הודו היום כי נשר גדול נרשם לפני כשנתיים ושנה בשני חלקים מרכזיים במערך הגנת הגבולות החדש, בגדודי החי"ר קל החדשים ובמערך התצפתיניות.
 
9% מהתצפיתניות בשירות עצמו ועוד 12.5% בהכשרה נשרו מהתפקיד התובעני בשנת 2015 אך אשתקד הנתון פחת ל-8% נשר בשירות ו-5.7% בהכשרה. המערך של התציפתניות גדל ב1500% בעשור האחרון. לאור שיפוץ תשתיות החמ"לים והסדרת היציאות - ירידה בנשר בין 2015 ל-2016 ב15%. לפי גורמים בצה"ל, הנשירה נבלמה ופחתה גם בגדודי החי"ר קל. "הסגל לא היה מתאים לפלוגות האלה. היו מ"כים ומ"מים שהגיעו מחטיבות אחרות כמו גולני ולא ידעו איך להתמודד עם אופי מיוחד של פלוגה מעורבת", הסביר קצין בכיר בזרוע היבשה, "כיום כמעט כלל המפקדים בפלוגות הללו שירתו קודם בגדודים המעורבים. בניגוד לתפיסה האמריקאית לפיה יש אותם מיונים וגיבושים ללוחמים ולוחמות, החלטנו לעשות התאמות כדי שיהיו הרבה יותר לוחמות באופן יחסי מאשר בצבא ארה"ב".
 
קצין אחר במערך סיפר עד כמה לפרסומים שליליים על תנאי השירות יש השפעה על המוטיבציה כבר בגיוס: "לפני מספר שבועות היו לנו 35 סרבניות בבקו"ם להתפנות לתפקיד תצפיתנית בעקבות פרסום שלילי, דווקא אחרי עלייה שחווינו אחרי צוק איתן". אלמנט נוסף בהתמודדות של צה"ל מול התנודות במוטיבציה הוא הכומתה החדשה שעיצבה אחת הלוחמות לכלל חיילי המערך החדש, מנומרת בגוונים צהובים וחומים.
 
למרות כל אלה, המערך החדש לא צפוי בשנים הקרובות לגעת בחלק הגדול והמרכזי בעולם הבט"ש שמעסיק את צה"ל בגזרות הגבולות - הגדודים הסדירים עצמם מהחטיבות שממלאים משימה זו, ובעת מלחמה יתמרנו בשטח האויב. גדודים אלה, ליבו של הצבא הקרבי הסדיר, ימשיכו להיות מונחים ומאומנים לבט"ש ע"י הפיקודים המרחביים. "החזון שלנו הוא להקים בסיס אימונים בהם יעברו כל הגדודים בצבא שעושים את התעסוקה המבצעית", הסביר הקצין מזרוע היבשה, "המערך החדש כולל בינתיים גם את הנהגים, קציני החמ"לים והסמב"ציות בגזרות, הרבש"צים והגששים. המטרה היא שכבר ב-2018 נוציא את 4 גדודי החי"ר קל לתעסוקות מבצעיות גם ביהודה ושומרון, כמו שהגדודים המעורבים של פיקוד העורף מבצעים. כיום ל-4 הגדודים האלה יש תכניות אופרטיביות להילחם גם בשטח אויב בקרבת הגבול. אנו רואים את איום הגבולות כבר כמה צעדים קדימה, וכך למשל, נושא הרחפנים נמצא לפתחנו, כמצלמים או תוקפים, גם בחמאס וגם בחיזבאללה וגם אליו אנו נערכים".  

 

אולי יעניין אותך גם