"חיל האוויר הבין באופן בלתי מספק את הסיכונים הטמונים בתפעול מצבי נחיתה בתצורה א-סימטרית"

סיכום תחקיר צבאי לתאונת מטוס הסופה ומותו של רב-סרן אוהד כהן נוב ז"ל קובע כי המוות נגרם כתוצאה מנחיתה בתצורה א-סימטרית בתום גיחה מבצעית. "מהתחקיר עולה כי חיל האוויר, לאורך השנים, הבין באופן בלתי מספק את הסיכונים הטמונים בתפעול מצבי נחיתה בתצורה א-סימטרית", נכתב בתחקיר

 
מאת Master Sergeant Kevin J. Gruenwald - http://www.defenseimagery.mil/imagery.html#guid=8bd5c0f15c2ac8f1768f7c12c3fe5c1d04d012f3, נחלת הכלל, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7378139

השבוע, ארבעה חודשים לאחר התאונה הקטלנית בבסיס רמון בה נהרג רב-סרן אוהד כהן נוב ז"ל, הציג צוות התחקיר הצבאי את הדו"ח המסכם למפקד חיל האוויר.

מטרת התחקיר להציג את האירוע במלואו, לסכם את הסיבות שהובילו לתאונה, ולקבוע המלצות למניעת תאונות דומה בעתיד.

התאונה ארעה בעת "הליכה סביב", לאחר נחיתה בתצורה א-סימטרית בתום גיחה מבצעית. מממצאי התחקיר עולה כי למרות שהצוות פעל על פי ההנחיות המקצועיות המוגדרות ולא נמצא כשל טכני, התפתח חוסר יכולת שליטה במטוס. הצוות נטש את המטוס והטייס, רב-סרן אוהד כהן נוב ז"ל, נהרג במהלך הנטישה.

מהתחקיר עולה כי חיל האוויר, לאורך השנים, הבין באופן בלתי מספק את הסיכונים הטמונים בתפעול מצבי נחיתה בתצורה א-סימטרית. בדיעבד, הוראות החיל וההכשרות שהתקיימו, לא היו בהלימה מספקת לפוטנציאל הסיכון.

מפקד חיל האוויר קיבל את מסקנות צוות התחקיר וציין כי מדובר בתאונה קשה.

בסיכום חקירת האירוע הנחה מפקד חיל האוויר על שינוי נקודת העבודה בנושא נחיתה בתצורות א-סימטריות על-ידי הגדלה משמעותית של שולי הבטיחות.משמעות השינוי – בחינה מקצועית הנדסית, ניסויי טיסה והתאמת כשירות אנשי צוות האוויר. עד השינוי, ימשיך החיל לטוס במגבלות שנקבעו מיד לאחר התאונה. בנוסף, ציין מפקד חיל האוויר כי חיל האוויר ימשיך לפעול לשיפור תהליכי הלמידה בדגש על אירועי בטיחות. עוד הנחה כי הלקחים והמסקנות מאירוע זה יוטמעו לכלל הלוחמים, גורמים נוספים רלוונטיים, ויכללו בקורסי הכשרה פיקודיים בחיל, על מנת לחזק גישה ביקורתית אשר תסייע לאתר את שאינו מובן מאליו.

עיקרי התחקיר הועברו לידיעת המשפחה.

אובדנו של רב-סרן אוהד כהן נוב ז"ל – כואב למשפחתו ולצה״ל.

צה"ל ימשיך וילווה את המשפחה השכולה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית