ארה"ב ממשיכה להשקיע מיליארדים בפיתוח הגנה בפני טילים

מול הניסויים בטילים של צפון קוריאה, סין, איראן ורוסיה, עומד דו"ח של GAO מ-2016 שטוען כי ההתקדמות בפיתוח מערכת ההגנה בפני טילים של ארה"ב, ה-BMDS, אינו מתקדם כצפוי. לאור זאת, לא מפתיע שיש קולות בארה"ב הדורשים מטראמפ לשים כסף על טיל גרעיני וטיל שיוט גרעיני חדשים. גם ב-2017, כנראה שההגנה הכי טובה היא התקפה

לפי פרסום אחרון ב-defense.gov , ארה"ב תשקיע סכום של כ-3 מיליארדי דולרים בפיתוח יכולות חדשות בהגנה בפני טילים בגובה רב. תוכנה וחומרה. בפיתוח ישתתפו שמונה חברות. פיתוח המערכת צפוי להסתיים ב-2026. מדובר בפרק נוסף של פיתוח מערכת ה-BMDS שהחל ב-2002.

למרות הכסף שמוזרם לתכנית הפיתוח של ה-BMDS, דו"ח של GAO מאפריל 2016 חושף כי ניסויים נדחים או מבוטלים. בין השורות, הדו"ח של GAO מלפני מספר חודשים מעמיד עננה של אי ודאות לגבי ביצועי המערכת. זאת, כאשר מהצד השני של האוקיאנוס סין, רוסיה, צפ"ק ואיראן ממשיכות לפתח טילים תוקפים ומצמצמות פערים מול ארה"ב.

לפי GAO, מאז 2002 השקיעה ארה"ב 123 מיליארדי דולרים בפיתוח מערכת BMDS. כלומר, אחרי 14 שנות פיתוח, המערכת עדיין לא עובדת כמצופה. בין 2016 ועד 2020 סוכנות MDA שאחראית על פיתוח המערכת צפויה להוציא עוד 38 מיליארדי דולרים על פיתוח המערכת. כלומר, השקעה כוללת צפויה של 161 מיליארדי דולרים. גם ההשקעה הזו לא תביא פתרון כנראה לפני 2026 - עשור מהיום. גם אז, לא מדובר בייצור סדרתי, אלא במדגים עובד.

"MDA מפתחת מגוון רחב של מערכות, המכונות אלמנטים, כולל חיישנים, מיירטים, שליטה ובקרה, ניהול קרב, ותקשורת, כדי לאפשר להשמיד טילי אויב לפני שהם יכולים להגיע ליעדם. המטרה הסופית היא לשלב את האלמנטים השונים אלה לתפקד כמערכת אחת, ה-BMDS", נכתב בדו"ח של GAO.

המערכת אמורה להתמודד עם טילים למרחקים שונים. לפי הדו"ח אלו הסוגים. טווח קצר - פחות מ-1000 ק"מ. טווח בינוני - 1000 עד 3000 ק"מ. טווח ביניים - 3000 עד 5500 ק"מ. טווח ביניבשתי - גדול מ-5500 ק"מ.

המרכיבים של המערכת כוללים את מערכת ה-AEGIS (כל הגרסאות), מערכת שו"ב בשם C2BMC, מיירטים קרקעיים לטילים ארוכי טווח בשם GMD, מערכת THAAD וטילי מטרה לתרגול המערכת. המערכת פרוסה בשתי תצורות המשלימות אחת את השניה. תצורת Phased Adaptive Approach הכוללות פריסה באירופה, מזרח תיכון ואסיה ופריסה נוספת בארה"ב.

"מצאנו כי בעוד MDA ביצעה בהצלחה ניסויי טיסה וקרקע בשנת הכספים 2015, היא לא השלימה את כל הבדיקות שהיא תכננה, עובדה אשר מגבירה את הסיכון של עיכובים בבדיקות בעתיד", נכתב בדו"ח ב-2016. "משנת הכספים 2010 ועד 2015, MDA עיכבה או ביטלה כ-40 אחוזים מהניסויים המתוכננים וסדרה מחדש את עדיפות תכנית הבדיקות כדי להתאים את צבר ההזמנות של הבדיקות המתעכבות."

אין ספק כי לאור האיום הטילי המתגבר מצד אויבי ארה"ב, טרמאפ מקבל נידוניה לא פשוטה. מהדו"ח של GAO אי אפשר אמנם להסיק האם ארה"ב מוגנת או לא מול התקפת טילים מפתיעה מצד גורם עוין, אך ברור שמשהו בפיתוח מערכת ה-BMDS לא מתקדם כצפוי. לאור זאת, אין זה מפתיע שיש גורמים בארה"ב הטוענים כי טראמפ חייב לספק תקציבים לטיל גרעיני חדש ולטיל שיוט גרעיני חדש. בסופו של יום, נראה כי עדיין ההתקפה היא ההגנה הטובה ביותר.

אולי יעניין אותך גם