משרד הביטחון מאשר ייצוא מוצרי סייבר לסעודיה?

ראיון באתר בלומברג עם שמואל בר, מייסד חברת IntuView הישראלית חושף כי הוא קיבל אישור לייצא שירותי סייבר לסעודיה. במשרד הביטחון מסרבים להתייחס. גם בסעודיה. אבל נראה כי ההצהרות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סביב שיתופי פעולה אזוריים לא נאמרים בחלל ריק. האם חברות סייבר ישראליות צריכות להסתכל גם לכיוון שווקים של מדינות מוסלמיות במזרח התיכון? 

משרד הביטחון מאשר ייצוא מוצרי סייבר לסעודיה?

ישראל נחשבת למעצמת ייצוא מוצרי סייבר עולמית. לצד השוק האמריקאי שנחשב ליעד הייצוא הגדול ביותר, חברות ישראליות מוכרות מוצרי סייבר גם לסין, אירופה, אפריקה ודרום אמריקה בהיקפים קטנים יותר.

אולם, אחד השווקים של ייצוא מוצרי סייבר ישראלים שעדיין נשאר בצללים הוא שוק המדינות המוסלמיות במזרח התיכון. אלו שנמצאות בקשרים דיפלומטיים עם ישראל ובעיקר אלו שלא. עד הכתבה האחרונה באתר bloomberg שחשפה כי משרד הביטחון הישראלי מאשר עסקאות ייצוא מוצרי סייבר לסעודיה. כך לפי שמואל בר, מייסד חברת הסייבר IntuView שהכתבה מבוססת על ראיון עימו.

לפי הפרסום, מדובר בחברת מודיעין סייבר ברשת האפלה וברשת האינטרנט. החברה פועלת מהרצליה ומספקת שירותים לשירותי ביטחון בארה"ב ואירופה.

לפי שנתיים פנו אליו הסעודים דרך סקייפ, כך לפי הכתבה. המטרה הייתה לרכוש שירותי מודיעין בסייבר. כחלק מהעסקים עם משפחת המלוכה הסעודית, החברה הישראלית פיתחה מנוע סריקה לרשתות חברתיות בשם IntuScan. בהמשך הוא פותח לניטור דעת הקהל בסעודיה כלפי משפחת המלוכה.

לפי בר, הוא קיבל רישיון ייצוא ממשרד הביטחון. "מותר לייצא לכל המדינות בעולם פרט לאירן, עירק, לבנון וסוריה", אמר בר לבלומברג. "חרם ערבי על ישראל? אין כזה במציאות".

הסעודים לא הסכימו להגיב רשמית לכתבה של בלומברג, אבל גורם אנונימי שלח אי מייל לאתר וכתב כתגובה: "בהקשר לטכנולוגית מערכות הגנה, ערב הסעודית מעולם לא עסקה עם ישראל בתחום זה או בכל תחום אחר. יתר על כן, שכל ישר אומר לנו כי על מנת שסעודיה תקנה מערכות נשק, הן צריכות להירכש במסגרת הסכמי סחר שנעשו עם מדינות ידידותיות המייצרות מערכות אלה עם תעודות יצוא רשמיות שאושרו על ידי מממשלותיהן. ישראל אינה בין המדינות שיש להן יחסים מסחריים עם הממלכה."

כמו הסעודים, גם משרד הביטחון הישראלי סרב להתייחס לשאילתא בהקשר הדברים שבכתבה. "איננו נוהגים להתייחס לעסקאות ייצוא", אומרים במשרד הביטחון.

נזכיר רק לקוראים כי עסקאות מכירת מערכות ביטחוניות וטכנולוגיות עם מדינות המפרץ בוצעו בעבר לרוב. אחד הפרויקטים המפורסמים בהקשר זה הוא של חברת AGT שביצעה פרויקט ענק של אבטחת גבולות ומתקנים קריטיים באיחוד האמירויות הערביות. פרויקט שערך שנים והשתתפו בו חלק גדול מהחברות הישראליות הביטחוניות. פרסומים סביבו אפשר למצוא לרוב בחיפוש פשוט בגוגל.

אולי יעניין אותך גם