"המטרה מקדשת" מאת יריב ענבר (שם בדוי), ביקורת ספר

ספר מתח חדש על קהילת המודיעין בישראל נכתב ע"י מי שנמנה על בוגריו, יריב ענבר (שם בדוי), הוצאת ידיעות אחרונות, 2016

ספר מתח חדש על קהילת המודיעין בישראל נכתב ע"י מי שנמנה על בוגריה. הספר מצטרף לצידם של יצירות מודיעין בדיוניות  שכתבו יונתן דה שליט, דב אלפון ויפתח רייכר-עתיר. יריב ענבר הוא שם כיסוי של המחבר, כיוון שזהותו נאסרה לפרסום ע"י הצנזורה. גיבור הספר, אורי ורד, מפקד יחידת הסוכנים (יומינט) באמ"ן, עומד בפני קידום ויציאה לתפקיד בחו"ל. ללשכת  ראש הממשלה הטרי הגיע איום לחשוף את זהותו של סוכן צמרת שמפעילה יחידתו של ורד, אם לא תיענה דרישת המאיים. כך מוצא עצמו אורי ורד במרכז דרמה בין -שירותית ופוליטית.

הספר כתוב בסגנון קולח ומעניין, בנוי מפרקים קצרים המעבירים את הקורא מתיאורים אישיים אופייניים לאורח החיים של המשרתים במודיעין לפרקים פוליטיים המציגים את שיקולי הדרג המדיני ומטה. ואת תהליכי קבלת ההחלטות, כפי שמשתקפים מעת לעת בתקשורת.

הקורא המקורב לנושאי המודיעין ימצא בספר לא מעט רגעים של דז'ה וו ("את מי הוא/היא מזכירים לי?"). קוראים אחרים יקבלו שיעור בהכרת עבודת המודיעין והטרמינולוגיה שלה, אשר המחבר מקפיד להסבירה. פה ושם גיבש המחבר תסריט מעניין המוביל לסיום המתאים מאד להוויה הישראלית ולדילמות בתחומי הביטחון והמודיעין. מעבר לכמה עיגולי פינות (למי שמכיר היטב את המודיעין) הספר נקרא בשטף, טוב לנסיעות או להמתנות לדיונים... אין לצפות לתובנות מרחיקות לכת או רעיונות חדשים למחשבה.

זהו ספרו הראשון של יריב, אשר התגייס לצנחנים ועבר אחר כך לשירות ארוך בתפקידי מפתח רגישים בקהילת המודיעין. הוא עוסק כיום ביזמות וביעוץ בתחומי המודיעין והטרור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית