תעשייה אווירית חושפת מערכת להתמודדות עם חוסמי GPS

תעשייה אווירית חושפת מערכת להתמודדות עם חוסמי GPS

קרדיט לתמונות – תעשייה אווירית

התעשייה האווירית מציגה את מערכת ה- ADA, מערכת חדשנית המיועדת להתמודדות כנגד חסימות GPS. המערכת משולבת במגוון פלטפורמות בארץ ובחו"ל, והתעשייה האווירית זכתה לאחרונה במכרז מנה"ר של משרד הביטחון  לשילובה באחת מהפלטפורמות המרכזיות של חיל האוויר הישראלי. המערכת פותחה ע"י מפעל מלמ של התעשייה האווירית שהינו מוקד ידע לאומי של מערכות מסוג GNSS Anti-Jamming. מערכת ADA תוצג לראשונה בתערוכת Aero-India שבבנגלור, הודו.

במסגרת הפרויקט, התעשייה האווירית תספק לחיל האוויר הישראלי פתרון כולל המתבסס על אנטנה רב-ערוצית בטכנולוגיית CRPA עבור מערך כלי טיס מרכזי של החיל. שילוב המערכת יאפשר את המשך פעולת המערכות האוויוניות המתבססות על הניווט הלווייני גם במקרים בהם מתבצעים ניסיונות חסימה או הפרעה באמצעות הפעלת חוסמי GPS, או חוסמי מערכות ניווט לווייני אחרות.

יעקב גליפת מנהל מפעל מלמ של התעשייה האווירית: "אנו גאים בבחירתו של חיל האוויר הישראלי במערכת שלנו.  אנו מאמינים שזוהי מערכת הכרחית ומשלימה לכל פלטפורמה העושה שימוש במקלטי GPS בפרט ו-GNSS בכלל. היא מוכחת מבצעית ותבטיח זמינות מירבית של מערכות הניווט הלווייני, גם בסביבה רוויות חוסמים. להערכתנו, למערכת פוטנציאל עסקי רב בקרב מדינות וצבאות רבים, לאור האתגר המבצעי שהיא נותנת לו מענה טכנולוגי מתקדם, יעיל ומוכח".

מרבית מערכות הניווט, התקשורת והלוחמה האלקטרונית בפלטפורמות מודרניות, תלויות בזמינות מתמדת של לווייני (GPS)GNSS. למרות התלות, במרבית הפלטפורמות לא מותקנות מערכות חסינות כנגד חסימות והפרעות, ולכן קורן בעל הספק שידור נמוך יכול לשבש את פעולת המערכות ובכך לפגוע בביצוע המשימה של הפלטפורמה.

המערכת שפיתחה התעשייה האווירית נותנת מענה למגוון רחב של מערכות ניווט לוויניות נוספות ((GNSS, מאופיינת בארכיטקטורה מתקדמת  ומיישמת מגוון שיטות מתקדמות של עיבוד אות ספרתי. הרב גוניות של המערכת מאפשרת לשלבה במגוון פלטפורמות כגון מטוסי קרב ומסוקים, כלי טייס בלתי מאוישים, בפלטפורמות קרקעיות כגון טנקים ונגמ"שים, בפלטפורמות ימיות וכן בנגזרות המיועדת לחימושים מונחים.

ביצועי מערכת ADA, נבחנו לאחרונה בהצלחה רבה גם במסגרת אירוע NAVFAST, בשדה ניסויים של חיל האוויר האמריקאי בארה"ב. אירוע ה-NAVFEST מיועד לאפשר לצבאות ידידותיים לבחון את ביצועי מערכות Anti-Jamming במגוון תרחישי חסימה ושיבוש. 

אולי יעניין אותך גם