"מאות פיגועים נמנעו באיו"ש השנה"

באוגדת איו"ש אמרו כי פעולות כמו הצבת מוצבי פילבוקס בשנתיים האחרונות באיו"ש, דרך החרמת מחרטות מ-43 בתי מלאכה השנה לייצור נשק עצמי, עד תפיסת כ-450 כלי נשק (מתוך אלפים שבשטח) ותרמו לסיכול של מאות פיגועים 

צילום: פייסבוק משטרת ישראל

שני פיגועי ירי, ללא נפגעים, נרשמו שלשום ואתמול בגדה, במסגרת האיום המרכזי שסומן בשנה החולפת באוגדת איו"ש - טרור הירי בצירים: שני פיגועי הירי שבוצעו תוך פחות מיממה, אמש ליד רמאללה והבוקר דרומית לקלקיליה, לא הסתיימו בנפגעים, אך בצה"ל סימנו את המתווה הקטלני של פיגועי ירי על כבישי הגדה כאיום המרכזי בשנה החולפת, שלא יחלוף גם בשנה הקרובה.
למרות הדעיכה הדרמטית בכמות הפיגועים בחצי השנה האחרונה, באוגדת איו"ש מתמודדים מעת לעת עם התפרצויות, לרוב באיזורים מסויימים, של פיגועים, האחרונים שבהם התמקדו באיזור רמאללה. לפי נתונים שצה"ל פרסם אתמול, במהלך 15 החודשים שבין אוקטובר 2015 אז החל גל הטרור, לסוף 2016, נרשמו 281 פיגועים ברחבי הארץ שמקורם ביהודה ושומרון, מתוכם 143 פיגועי דקירה, 89 פיגועי ירי, 39 בדריסה ועוד 9 ממטעני חבלה. הפיגועים אשתקד שמקורם באיו"ש גבו את חייהם של שישה ישראלים לעומת 13 בשנת 2015. רוב הפיגועים כוונו נגד כוחות צה"ל, כך למשל 81% מפיגועי הדקירה, מגמה עליה מברכים בצה"ל, בשל הרצון לחצוץ בין הטרור לאוכלוסיה.
 
מגמה נוספת מדאיגה בה הבחינו בצבא נוגעת להשפעה של הטרור העולמי, דוגמת דאעש, על המחבלים באיו"ש: בכעשרה פיגועים או סיכולי פיגועים בשנה החולפת בגדה התברר שהמחבלים פעלו בהשראת (אך לא באכוונה או במימון) תכני הסתה של האיסלאם הקיצוני, בין אם משיטוט בפייסבוק או בין אם מעלייה למכה. בנוגע ליידוי אבנים, בצה"ל הודו כי בחודש האחרון חלה עלייה בכמות האירועים בעיקר בכבישי הגדה, אך ציינו כי 826 יידוי האבנים שנרשמו בחציון השני של 2016, מהווים את הנתון הנמוך ביותר בקטגוריה הזו לפי חציונים בעשור האחרון. בנוגע לגל השריפות שפקד גם איו"ש לפני כחודשיים, והטענות שרובן נבעו מהצתות לאומניות, אמר קצין בכיר מפיקוד המרכז: "היו לנו באותם ימים כ-150 שריפות באיו"ש, מתוכם כ-30 החלו בהצתות. עצרנו חשודים וכבר יש מספר כתבי אישום שהוגשו נגדם. הצתה מכוונת שכזו היא פיגוע לכל דבר ועניין".
 
הקצין הבכיר ששוחח אתמול עם כתבים סרב לומר האם לשינוי הממשל בארה"ב, וצעדיו המתוכננים של הנשיא החדש דונלד טראמפ דוגמת קיצוץ בכספי התמיכה לפלסטינים והעברת השגרירות מת"א לירושלים, עלולים להבעיר מחדש את השטח: "להערכתנו גם 2017 תהיה שנה של מציאות שברירית. אני לא רואה קשר בין הממשל החדש לפיגועים בשטח. כאשר הפלסטינים מתלהמים סביב סוגיית ירושלים זה יכול להשפיע על השטח ושנראה זאת נוכל להתכונן".
 
באוגדת איו"ש אמרו עוד הכי מגוון פעולות, מהוספת עשרות מוצבי פילבוקס בשנתיים האחרונות באיו"ש, דרך סגירה והחרמת מחרטות מ-43 בתי מלאכה השנה לייצור נשק עצמי, תפיסת כ-450 כלי נשק (מתוך אלפים שבשטח) ועד לפעולות איסוף טכנולוגיות גם ברשתות החברתיות, סוכלו השנה מאות פיגועים במתווה של מפגע בודד.
 
פעולות נוספות שננקטו כוללות פריסה של מעל 1500 מצלמות בכבישי הגדה, הפעלת רחפנים להגנה על ישובים מפני פיגועים, החרמת בתי דפוס בהם הודפסו חומרי הסתה, החרמת כמיליון וחצי שקלים שיועדו לסייע לגורמי טרור או משפחתם, הוספת מגברי שידור סלולאריים במקומות דלי קליטה בכבישי איו"ש, הריסת כ-40 בתי מחבלים ומעצר של 3369 פלסטינים שנדרשו לחקירה, בהם מחבלים פוטנציאלים. בנוגע למערכה נגד הנשק בייצור עצמי, אמרו בצה"ל כי הפעילות הזניקה את מחירי הנשקים הללו, דוגמת קרלו, מ-1500 ל-6000, 7000 שקלים ליחידה.
 
שני המחבלים מהפיגוע בשרונה למשל, רכשו את 2 רובי הקרלו שלהם כולל התחמושת במבצע, תמורת 4000 שקלים. נשקים תקניים דוגמת אם16 וקלאצ'ניקובים נמכרים כיום בגדה תמורת 60-70 אלף שקלים לרובה, ובעיקר מיועדים לארגונים כמו חמאס או גא"פ. בנוגע לפרשת אזריה, אמר הקצין הבכיר כי "מאז האירוע לפני כשנה חווינו מציאות מורכבת באיו"ש, ותמיד שאלנו אישית לוחמים שירו שהיו מעורבים בפיגועים מאז האם הושפעו מפרשת אזריה. אף אחד לא אמר שכן. הפרשה לא השפיעה על תפקוד או מוגבלות חיילים לפעול. היו טעויות אבל גיבינו את הלוחמים, למדנו והפקנו לקחים. היו 2 מקרים בהם הורים ללוחמים שנפצעו באירועים ופנו אלי בדאגה לגבי בנם וההשפעה של הפרשה לגביו - אמרתי להם שהכל בסדר כי בנם פעל כמו שצריך. הפקנו לקח גם מסוגיית ניהול הזירה ע"י מפקד צבאי בשטח ולא ע"י גורמים אזרחיים. זה קו אדום שנלמד". בנוגע לסוגיית הפינוי הקרוב של עמונה ציין הקצין כי "אני מקווה שהתושבים אכן יתפנו מרצונם מההר כפי שהסכימו ואנו ערוכים לכל אפשרות גם על פי לקחים מהפינוי הקודם של הישוב. להערכתי הפינוי לא יתסיס הגזרה". הקצין התייחס גם לתקרית בשבוע שעבר בכפר תקוע שליד בית לחם, בה תועדו לוחמי צה"ל ומג"ב גוררים פלסטיני שנורה למוות ע"י שוטר מג"ב: "הנושא בחקירת מצ"ח אבל הירי היה מוצדק. אנו יכולים לירות כדורי רוגר על מפירי סדר מרכזיים בהפגנות אבל המדיניות שלנו היר לא להרוג מפרי סד

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית