מזרח תיכון חדש

מומחי מזה"ת של ישראל דיפנס, שחוקרים מזה שנים את המדינות באזור, התכנסו בכדי לנתח את השינויים הדרמטיים באזורנו בשנה החולפת, ולשער איך תיראה מפת מזה"ת בשנים הקרובות

אילוסטרציה: Bigstock

לפני שנים אחדות נדמה היה כי המבנה המדינתי של המזרח התיכון, כפי שעוצב בהסכם סייקס-פיקו בין הבריטים לצרפתים בסיומה של מלחמת העולם הראשונה, מתפרק. אך עם התייצבות משטרו של בשאר אל אסד בסוריה 2016 והיציבות שמגלות המלוכות הערביות, ההתפרקות הזו כבר איננה גורפת. כך סבורים מומחי ישראל דיפנס שהתכנסו לדיון מיוחד לסיכום שנת 2016 ותחזיות לשנים הבאות. המומחים מנתחים את המצב האזורי ומגלים קונצנזוס בדבר אחד בלבד: קצב ההשתנות וההתפחויות באזור ימשיך להיות גבוה, אפילו גבוה מאד. בדיון השתתפו: ראש המטה ללוחמה לטרור לשעבר, תא"ל (מיל') ניצן נוריאל. 

סא"ל (מיל') ד"ר רפי אופק, מומחה לפיזיקה והטכנולוגיה של הגרעין, בעברו שירת בקהיליית המודיעין הישראלית כחוקר ומנתח בכיר. 

תא"ל (מיל') ד"ר דני אשר, איש אמ"ן, היסטוריון צבאי ומזרחן. 

סא"ל (מיל') אלון אביתר, מומחה לזירה הפלסטינית ולשעבר יועץ לענייני ערבים למתאם הפעולות בשטחים. 

אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי, מנהל המחקר במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי הרצליה ובעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי.

ראש ארגון "נתיב" לשעבר, יעקב (יאשה) קדמי. 

אל"מ (מיל') פסח מלובני שירת באמ"ן בתפקידים שונים בתחומי האיסוף והמחקר. עוסק כיום במחקר צבאות ערב כחוקר עצמאי. 

מה היה האירוע המשמעותי של 2016? 

סא"ל (מיל') אלון אביתר: "אמנם בתקשורת הישראלית, האירוע הזה לא מקבל את הסיקור הראוי, אבל הבחירות ברשות הפלסטינית הן דרמטיות ועשויות להשפיע  מהותית על ישראל. אבו מאזן עוד לא מינה סגן, אם הוא מת מחר בבוקר תהיה בעיה גדולה. בינתיים, בפופולריות שנמדדת במליציות חמושות, דחלאן מוביל וג'יבריל רג'וב נושף בעורף ואחריהם עוד כמה פקידים שרוצים לתפוס פיקוד. כולם פתח' אבל הם מחפשים את החיבור לחמאס בעזה, כדי שלא יטרפדו להם. כמנהיג, אם אין לך את החמאס - אין לך את המנהיגות. לדחלאן יש דם רע עם החמאס, אבל הוא משמן אותם באמצעות הרבה כסף בתוך עזה. הוא הערס הפלסטיני הכי גדול. אגב, הוא מקובל גם על ליברמן כמנהיג".  

סא"ל (מיל') ד"ר רפי אופק: "בעיני, הבחירה של טראמפ לנשיאות ארה"ב היא בעלת השפעה גדולה על כל מה שיקרה בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט. אני חושב  שלסוגיית הגרעין יש תפקיד מאד חשוב לגבי איראן, סעודיה והמפרץ. במידה והגרעין האיראני יתפתח, מדינות נוספות ירצו ללכת בעקבות איראן. היכולות האיראניות, בכל מה שקשור לצנטריפוגות והפיתוח של הפצצה – מי יכול למנוע מהאיראנים להעביר את הפיתוח לצפון קוריאה? אם טראמפ יחליט להפר את הסכם הגרעין ולחלק את הקלפים מחדש, אז הוא יעמוד ראש בראש עם פוטין, גם לזה יהיו השלכות משמעותיות על המזה"ת". 

מהם הגורמים שישפיעו יותר מכל על השנים הבאות? 

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל: "אני רואה 3 גורמים משמעותיים שעשויים להשפיע על מזרח התיכון, אני באופן אישי חושב שממלכת ירדן לא תשרוד במבנה הנוכחי שלה וזה כמובן ישפיע על המזה"ת. הגורם השני הוא שלטון א-סיסי – סימן שאלה גדול האם יצליח לשרוד או לא? שלישית, אני רואה התנגשות גדולה, קרי מלחמה אמיתי בין השיעה לבין הסונה במספרים גדולים. מעריך שערב הסעודית על ההנהגה החדשה שלה תעשה מעשה ותצא להכות את השיעי לפני שהוא משתלט על הסוני. אני רואה כיוון סעודי שרוצה ללכת ראש בראש עם השד האיראני, להכות בהם לפני שסופם יהיה נקוב. אני צופה יותר ויותר התנגשויות צבאיות בין השיעים לבין הסונים, ההשפעה על הצד הישראלי היא כמובן שיניחו לנו ולא נהיה במרכז הבמה, הסכסוכים הפנים מוסלמיים הם משמעותיים בהרבה מהסכסוך מול ישראל". 

סא"ל (מיל') אלון אביתר: "הדתיות והעדתיות באמת הופכות להיות משמעותיות יותר מאשר הלאומיות. לכן הסונה מול השיעה זה מאבק גדול יותר ממאבק הלאומים". 

אל"מ (מיל') שאול שי: "מדיניותה של ארה"ב בתקופת טראמפ היא בעיני נקודת התייחסות חשובה מאד. השאלה היא האם הוא יכנס בצורה אגרסיבית למזה"ת או אם הוא ילך למדיניות הסתגרות, יתעסק בענייני פנים בארה"ב וענייני הכלכלה וההגירה שם ו:'שהמשוגעים במזה"ת יהרגו אחד את השני'. 

"יש 4 צירים עיקריים שמתחרים על עיצוב מחדש של הסדר האזורי במזה"ת, ציר אחד הוא הציר השיעי, זה איראן, עיראק וסוריה של אסד בחלק העלוואי ולבנון בראשות חיזבאללה בדומיננטיות שיעית. קבוצה שנייה היא הציר הסוני המתון שהוא יותר הטרוגני ומורכב בעיקרו משחקנים מדינתיים אבל הוא מצוי בחולשה גדולה. הקבוצה השלישית היא האחים המוסלמים, קטאר וטורקיה והקבוצה הרביעית זה האיסלאם הג'יאהדי סלפי. ידו של הציר השיעי על העליונה, בהנחה שאין כניסה אמריקאית למשוואה. בעיראק אוטוטו המשטר גומר את המלחמה עם דאעש, בסוריה – ידו של אסד על העליונה, בלבנון - חיזבאללה שולט ללא עוררין. זה כמעט בלתי נמנע שהשיעה תשלוט בסופו של דבר. הציר הסוני – סעודי נמצא במצוקה אסטרטגית קשה, המטריה האמריקאית שהייתה מובטחת להם מהקמת הממלכה ועד היום הולכת ומתפוגגת. מבחינת הכלכלה הסעודית – היא בתקופה הרעה ביותר ב-3 העשורים האחרונים בגלל בין השאר מחירי הנפט, בעיות פנימיות, הסבסוד שלקחה על עצמה, בית המלוכה הסעודי מאותגר מכל הכיוונים, מדרום, מהמפרץ על ידי האיראנים ומהצפון. 

"מצרים בוודאי לא יכולה להרשות לעצמה ללכת להרפתקה צבאית כרגע. אני מעריך שבשנה הבאה לא יהיה יותר ארגון דאעש טריטוריאלי, הרעיון ימשיך להתקיים. טורקיה היא שחקן עם משקל הולך וגובר בסדר במזרח התיכון, ככל שהיא תהיה יותר משפיעה- האחים המוסלמים יתחזקו. אם לא יהיה שינוי דרמטי בשנים הקרובות אני רואה מזרח תיכון שנשלט בדומיננטיות איראנית – שיעית, על כל המשתמע מכך למדינת ישראל ולמדינות אחרות, זה כמובן נתמך במידה מסוימת במדיניות של רוסיה כלפי המזה"ת".   

יאשה קדמי: "אף הערכה עתידית של אמ"ן בקשר לרוסיה ולפעילותה לא התקיימה, אפשר להגיד גם שברוב המקרים להיפך מ-1948 ועד היום. גם אף הערכה של סוכנויות המודיעין של האמריקאים, בקשר לרוסיה לא התקיימה. אירופה היא כבר איננה שחקן במזרח התיכון, זהו, אין לה שליטה בכלל באזור. יש מדינה אחת שאף אחד עוד לא התייחס אליה והיא נכנסת בצורה יסודית למזה"ת – סין. בינתיים דרך הבסיס הצבאי ג'יבוטי. ההחלטה האסטרטגית של סין הוא להיות בכל האוקיינוסים בעולם ובכל מקום ולשם כך הם בונים בסיסים בכל הים לחים הים שלהם ולציים שלהם, גם בצד האטלנטי, גם באמריקה הלטינית. לטרטוס, אחרי שנכנסו הרוסים נכנסה גם נושאת מטוסים סינית. סין להערכתי תישאר בבסיס בים התיכון. 

"המדינה החשובה ביותר במזה"ת להערכתי תהיה איראן, בחוף האוקיאנוס ההודי בונים נמל שיתחיל מאיראן, משם בונים אוטוסטרדה וקו רכבת, דרך איראן צפונה, אזרבייג'ן ורוסיה לאירופה. מי שמעוניין בזה הם ההודים והסינים כיוון שזה מקצר את הדרך לאירופה. הדרך הזו עוקפת את כל המיצרים בהם האמריקאים שולטים. בדרך הזו יעברו כל הסחורות והנפט מהודו והמזרח הרחוק לאירופה ומאירופה. חשיבותה של איראן רק תלך ותעלה, גם הסינים, גם המזרח הרחוק, יהיו תלויים בהם מבחינה כלכלית ומעבר סחורות. 

"באשר לארה"ב – אין לה עניין גדול במזה"ת, האמריקאים פתרו את הבעיה של הנפט והם לא תלויים יותר במזה"ת למקור אנרגיה. הנחת עבודה שקבעו בפנטגון היא שהצבא והכלכלה האמריקאים לא מסוגלים להתמודד עם יותר ממלחמה אחת והם לא יתערבו בנעשה במזה"ת. לגבי הרוסים – הם לא נכנסו לסוריה כדי לשלוט במזה"ת, זו כבר לא בריה"מ. הם קיבלו לפני כמה שנים מודיעין לפיו האמריקאים מוכנים להיכנס לעימות מולם ב-2018 ולכן פיתחו האמריקאים נשק גרעיני, טילים ועוצמה ימית, כשהסתבר לרוסים שהאמריקאים מוכנים למכה מידית כוללת של שיגור בו זמני של 5000 טילים, בעיקר טילי שיוט מהים התיכון ומפלטפורמות ימיות, הם החליטו בין היתר לפרוס את עצמם גם בים התיכון. הם בונים בסיס צבאי לכל דבר, מגדילים מסלולים, מניחים טילים על אוניות, מציבים מטוסים בעלי טווח אסטרטגי, הם בונים יכולת לפגוע בכל בסיס אמריקאי במזרח התיכון ובים התיכון. המטרה שלהם היא להתבסס בסוריה, יש  לכך 2 משמעויות, אף אחד לא יוכל לתקוף את סוריה כשרוסיה שם, המשמעות השנייה היא שסוריה לא תוכל לעשות שום צעד שמנוגד לאינטרסים הרוסים, היא מקבלת השפעה דרמטית על המזה"ת. טורקיה הסכימה לזה בלית ברירה אחרי שבטורקיה הבינו שאם הרוסים יתמכו בכורדים – הם יהיו בבעיה, רק שלטון חזק בדמשק שישים חיץ בין כורדים סורים לבין הכורדים הטורקים, לכן הטורקים יתמכו באסד ובשלטון הזה שיסגור את הכורדים בסוריה ויבודד אותם. המדינות שהולכות לשחק תפקיד משמעותי ומעצב במזרח התיכון בשנים הקרובות: איראן, טורקיה ורוסיה. לעומת זאת לסעודיה אין יכולת כלכלית, שלטונית, צבאית". 

אל"מ (מיל') פסח מלובני: "בעיני הגורם המשמעותי ביותר הוא המנהיג של העולם המערבי, טראמפ. מהי תפיסת העולם שלו? מי הוא? מי ישפיע עליו? מנהיג ארה"ב מקרין על המעצמות האחרות, על רוסיה, סין. לגבי אירופה- נושא הפליטים גם ישפיע על מזה"ת, האם ישימו חומות בפניהם, האם המגמה של עליית מפלגות ימניות לשלטון תימשך? כל אלו ישפיעו. לגבי רוסיה, אסד לא מעניין אותם, הם מחפשים בסיס במזה"ת והם לוטשים עיניים גם למצרים. יש להם מגעים עם סיסי ויכול להיות שעל רקע אילוצים כאלה ואחרים ייאלץ להתחבר אליהם. 

"בעיראק יש תוהו ובוהו, אני מעריך שבקרוב יסתיים הסיפור של דאעש והם ייכחדו מעיראק, אבל הרעיון של דאעש יישאר, יכול לצוץ גוף סוני קיצוני אחר. הפילוג העדתי שישנו גם בעיראק וגם בסוריה ימשיך להיות הדומיננטי שם ושיעים לא ישבו יחד עם סונים והסונים לא יקבלו את מרותם של השיעים. הסוגיות בעיראק לא פתירות בעיני כרגע. השורשים של הסכסוכים ימשיכו לבעור מתחת לפני השטח ויהיו התפרצויות בלתי צפויות. המצב הכלכלי במצרים הולך ומחמיר, אין מי שיעזור להם, גם לא הסעודים. 

"בסוריה, השבר עמוק וזה גם יכול לבוא לידי ביטוי במרד של ההתנגדות הסורית כלפי ההתנחלות הרוסית שקמה שם. עולה נושא שיקום הצבא בסוריה, היום הסונים לא מתגייסים לצבא, רק העלוואים ומיעוטים כמו הדרוזים, שדרות החיילים בצבא הסורי ילכו ויתמעטו, כיוון שאני לא רואה מצב שהסונים יתגייסו לצבא שהשמיד את המשפחות שלהם ועשו בהם טבח. מי ישקם את סוריה? מי ישקיע שם כסף? הרוסים? אני לא בטוח בכלל". 

יאשה קדמי: "להערכתי, הסינים ישקמו את סוריה". 

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל: "איך? זה מאה מיליארד דולר. הסינים לא 'ישימו' סכומים כאלה".

אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי: "הם 'ישימו' פחות, אבל ישימו". 

אל"מ (מיל') פסח מלובני: "בעיראק צריך לשים לב למעורבות האיראנית, איראן תקעה יתד רציני מאד בעיראק, זה מקרב אותה למזה"ת, גשר לסוריה ולישראל  ולחיזבאללה ותומך בהתפשטות האיראנית במרחב. אם איראן תלך ותתחזק, מה יהיה על הסכם הגרעין? אנחנו שומעים יותר ויותר קולות איראנים מתנגדים להסכם שנחתם ורוצים לבטל אותו. האיראנים, אם יתחזקו, הם יכולים להחליט שהם לא רוצים את הסכם הגרעין שתוקע אותם מבחינת התקדמות גרעינית". 

יאשה קדמי: "חוץ מחומייני, כל שליט איראני, רצה נשק גרעיני באיראן, היחיד ששם וטו זה חומייני". 

אל"מ (מיל') פסח מלובני: "בנוסף, אחד הדברים המעניינים שיהיו בשנה הקרובה זה הסיפור הפלסטיני, מנהיג שאיננו אבו מאזן כמובן ישנה את מערך הכוחות, אני  רואה אפשרות להחרפת הפיגועים בשטחים וסיבוב נוסף עם חמאס בקרוב כשהם ירגישו מוכנים. לגבי ירדן – כמו שנאמר פה, על רקע כל בעיות בפליטים שמגיעים אליה, היא במצב שברירי. 

באשר לחיזבאללה - אחת השאלות שעולות האם בעקבות סיום הלחימה בסוריה, הסורים יודו לו וישלחו אותו חזרה הביתה ללבנון. לפי דעתי הוא ישב בשקט בתקופה הקרובה. גם בגלל הרוסים וגם בגלל ענייני פנים בלבנון. השאלה כמה הוא יחזיק את הפלגים הקיצוניים שיורים לכיווננו למטולה, או שהוא ייתן לעסק להתחמם". 

יאשה קדמי: "חיזבאללה זה רק חלק מהשיעים בלבנון. השיעה הלבנונית הרבה יותר קרובה לעיראק מאשר לאיראן". 

אל"מ (מיל') פסח מלובני: בינתיים טורקיה מתחזקת בעקבות ההפיכה שעבדה לטובת ארדואן והפיוס עם ישראל גם כן מחזק אותה".     

אל"מ (מיל') ד"ר דני אשר: "הבעיה המרכזית של המצרים היא צמיחת האוכלוסין לעומת היכולות הכלכליות, מה שכמובן הביא לעלייה של השלטון הצבאי, מה יהיה  עם מצרים? תלוי במי היא תהיה תלויה. הגורם היחיד שיכול לייצב אותה מהזווית הכלכלית הוא הצבא. נראה לי שהיא תישאר פחות או יותר במצב הנוכחי במזה"ת, היא מוציאה את עצמה מהמשחק של החיכוכים בין הסונים לשיעים. יש לה סל אמצעים די עלוב מבחינה כלכלית אבל היא מתעקשת להמשיך לשדרג את הצבא שלה". 

אלון אביתר: "אני מסכים, המשפיע המרכזי על המצרים זו הכלכלה, על אף המלחמות על ההגמוניה בינה לבין סעודיה וטורקיה שהן האויבות המדיניות שלה. עדיין,  הכלכלה היא המפתח שם. תעלת סואץ החדשה היא כרגע בגדר כישלון. הם מתקרבים למאה מיליון תושבים".  

אל"מ (מיל' )פסח מלובני: "אחת התחזיות החמורות היא שאפריקה הולכת למתייבשת ותתחיל נדידה צפונה אליה וזה רק ילך ויחמיר, היא גם ככה מתפוצצת מהגירה  ואוכלוסין, נראה איך היה תתמודד עם זה". 

אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי: "אני חולק עליכם, לדעתי מצבה של מצרים בראייה של 2025 ישתפר מבחינה כלכלית, משקלה הפוליטי והצבאי יעלה הודות להשקעות  האדירות שנעשות כיום בתשתיות במצרים יניבו פירות לטווח הארוך. בפרק הזמן הזה תבשיל גם תחנת הכוח הגרעינית הראשונה של המצרים שגם תתפיל מים, תעלת סואץ גם היא תביא תועלת (אני חושב שלא צריך לחרוץ את גורלה ככישלון רק אחרי חצי שנה, זה ממש לא טווח זמן סביר), בתקופה הזו יבשיל הפרויקט הגדול שהסינים מממנים של בירה חדשה למצרים. יש הרבה מאד תהליכים עם פוטנציאל לשיפור הכלכלה המצרית. הצבא המצרי יהיה הצבא הדומיננטי בזירה, למעט הצבא האיראני, ומשקלה של מצרים יעלה, לא בגלל עוצמתה אלא בגלל חולשתם של האחרים. מצרים היא פחות או יותר מקבילה לערב הסעודית, היא הולכת בטווח השנים הזה להיות שחקנית מרכזית במזה"ת". 

יאשה קדמי: "בתקופה של נשיא מצרים נאצר אם היית שואל מצרי – 'מי אתה?' הוא היה אומר: 'אני קודם כל ערבי, אחרי זה מצרי, ובסוף מוסלמי', בתקופה של הנשיא מורסי, הוא היה עונה לך 'אני מוסלמי, אני ערבי ובסוף מצרי'. בתקופה כיום של הנשיא א- סיסי: 'אני מצרי, אני מוסלמי, ובסוף ערבי'. להערכתי, כך זה גם יישאר. מצרים היא המדינה היחידה, החזקה ביותר בעולם הערבי, כל השאר זה שבטי גרילה. מצרים תהיה עוד יותר חזקה ודומיננטית ביחס למדינות האחרות, מצרים היא קודם כל מצרית ואחר כך ערבית. המצרים להערכתי יגיעו גם לסוריה. היא תצטרך לשרוד עם שלטון יותר חזק, פחות דמוקרטי. למצרים יש אספירציות לשחק תפקיד בעולם הערבי אבל לא לשקוע בבוץ הערבי". 

אז מה התחזית שלכם לשנים הקרובות? 

אל"מ (מיל') ד"ר דני אשר: "אנחנו כבר שנים מספידים את ירדן, אבל עבדאללה ממשיך לשלוט שם, נכון שנכנסו עוד מיליון פליטים מסוריה אבל זה לא משנה את המשוואה. הפלסטינאים הולכים עם עבדאללה ואין להם מה להרוויח משום קונסטלציה אחרת". 

סא"ל (מיל') אלון אביתר: "בשנה – שנתיים הקרובות אני מעריך שירדן תישאר במצבה הנוכחי, אבל הפליטים מגיעים כבר כמעט ל-2 מיליון, הם קלטו עלייה כמו שאף מדינה לא קלטה וזו חתיכת מעמסה שירדן לבדה לא תצליח לעמוד בה. אני מחבר את זה לעוד מדינה – שהיא איננה בעלת גבולות מוגדרים – 'מדינת הפליטים'. אין לדעת כמה עוד פליטים יברחו מסוריה לאירופה, מזה"ת, זו מדינה שמשנה את ההרכבים של כל המדינות הללו, היא תפגע קשות בכלכלה והאבטלה תעלה. מדינת הפליטים הזו תלך לטרור, לפלילי, יש לה השפעה גדולה לא פחות מהמדינות האחרות. אני חושב שבהנחה שלא תשתנה המדיניות הישראלית והזרם המרכזי בישראל, נהיה עדים להתערערות משמעותית של הגדה המערבית ולחלל הזה יכנסו חמאס ו/או גורם איסלאמי אחר. לאף אחד אין אינטרס שהרשות הפלסטינית תחזור לרצועת עזה, הסידור הזה טוב לישראל ודוחק את קיום המדינה הפלסטינית, העובדה שהזירה הפלסטינית מחולקת לשני אזורים – יהיה הפרמטר הכי יציב באזור. גם הרצועה וגם הגדה יספקו הרבה מאד צרות בשנים הקרובות בגלל הדמוגרפיה, הלאומיות, היעדר הנהגה פלסטינית. אני לא רואה זרם או כיוון חיובי בכל מה שנוגע לסיפור הפלסטיני והשנים רק מחמירות את מערכת היחסים של ישראל עם הרשות הפלסטינית. בעשור הקרוב איך שלא נסתכל על זה, תהיה לנו אינתיפאדה רצינית". 

יאשה קדמי: "זה נוח לכולם באזור שירדן תישאר בקונסטלציה הנוכחית, לישראל ולמצרים, זה הרע במיעוטו, זה הגורם השלטוני היציב היחיד באזור. השלטון מספיק חזק, אני מעריך שירדן תחזיק מעמד עד 2025. אני לא רואה שום גורם חיצוני שיאתגר אותה". 

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל: "להערכתי ירדן במבנה הנוכחי שלה לא תישאר ממלכה, אולי כמדינה. אם היא נשלטת על ידי העם ולא על ידי מלך שכל שנה מחליף ממשלה, אז היא תהיה מדינה אחרת שעשויה להיות עוינת לנו. הרשות הפלסטינאית לא תתקיים, האינטרס הישראלי זה לפרק את הרשות הפלסטינית – אך שתתפרק מעצמה ולא שאנחנו נהיה אחראים לפירוקה". 

אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי: "לדעתי אם לא יהיה הסדר עם הרשות הפלסטינית בטווח הזמן של השנים הקרובות, אני מעריך גם כן שהרשות תתפרק, מה שאומר שהזירה הפלסטינית תהיה בשליטת חמאס. אין בעצם מה שיעצור את חמאס. ירדן תישאר כמדינה כי באמת כמעט לכולם יש אינטרס שהיא תישאר אבל לא בטוח שכממלכה".  

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל: "סוריה ועיראק לא יהיו מדינות כפי שאנחנו מכירים, לא יתקיימו. השחקניות החזקות שיישארו זה טורקיה ואיראן כי שם ההומוגניות יותר חזקה, שם הקריסטליזציה הלאומית חזקה יותר". 

יאשה קדמי: "סוריה תשתקם, וברגע שהיא תהיה מדינה אחת ינאם אסד על במת האו"ם וידרוש את רמת הגולן וכל העולם יתמוך בו. אין מדינה אחת סביב סוריה שרוצה שתתפרק, כולם צריכים את סוריה חזקה. אין אף מדינה שתתמוך בישראל כשסוריה תדרוש את רמת הגולן". 

אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי: "כמעט כל הגורמים בזירה מתנגדים להקמת מדינה כורדית ויש המון יריבות פנימיות בתוך החברה הכורדית, הדבר היחיד שיש לו  היתכנות הוא הישארות אוטונומיה כורדית בעיראק, כיוון שגם הכורדים וגם האיראנים מעוניינים בכך, אבל הם לא יהפכו למדינה".

סא"ל (מיל') ד"ר רפי אופק: "איראן מתקרבת למצב של מדינת סף גרעין. הסכם הגרעין כובל אותה כמובן אז אני מעריך שאיראן מעבירה חלק מהיכולות שלה לקוריאה הצפונית והמדינות משתפות פעולה יחד בנושאים של אורניום מעושר, צנטריפוגות ופיתוח גרעין. אם איראן תרצה לפרוץ, היא תוכל לעשות את זה די מהר. מה תעשה אירופה? לא תעשה כלום. מה יעשה טראמפ? הוא בלתי צפוי. אני כתבתי מאמר בשם 'איראן כחור שחור במרחב' – הם רוצים לשאוב לתוכם את אפגניסטן, עיראק (שכבר פחות או יותר בידיהם), הם רוצים ליצור הגמוניה שיעית באזור. נשק גרעיני באיראן ישפיע על כל המפרץ הפרסי, האמירויות, סעודיה וייפול לידיהם כפרי בשל". 

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל: "אני מעריך שתהיה מלחמת לבנון שלישית שבסופה הכוח של חיזבאללה נחלש מאד וצבא לבנון מתערב ומשתלט על לבנון ומחזיר את הגולן ללבנון. צבא לבנון במתכונת בנוכחית שלו לא מתכוון להתערב בעימות צבאי של ישראל עם חיזבאללה. אבל כשיגמר סבב הלחימה הזה הוא יהיה הכוח הצבאי היחיד בלבנון שיכול להשתלט עליה. המצב של צבא לבנון יכול רק להשתפר וזה יקרה אחרי סבב לחימה של חיזבאללה עם ישראל. לגבי ישראל – אני לא רואה את המנגנונים שיטפלו ב-30 אחוז מהאוכלוסייה, המתח עם החרדים והערבים. אני צופה החמרה במצבנו הפנימי וגם החיצוני". 

יאשה קדמי: "היחידים שיכולים לשמור על לבנון הם הסורים שיעזרו לה".  

אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי: "מצבה של ישראל תמיד במגמת שיפור לדעתי. אמנם רוב ערבי ישראל לא משתתפים בטרור אבל הם גם לא משתלבים בחברה  הישראלית". 

ניפגש שוב עם פורום המומחים ב-2018 כדי לבחון מה התממש מהתחזיות ומהן התחזיות לשנים הבאות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית