עידן חדש במערכת ההגנה הרב-שכבתית: 'עידן החץ 3'

מנהלת חומה במפא"ת שבמשרד הביטחון וה-MDA האמריקני מסרו בטקס חגיגי את מערכת הנשק 'חץ 3' למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר

עידן חדש במערכת ההגנה הרב-שכבתית: 'עידן החץ 3'

מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון

משרד הביטחון, באמצעות מנהלת 'חומה' שבמפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית), יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA), השלימו הבוקר את השלב הראשון בפיתוח מערכת הנשק 'חץ 3', כשמסרו את המיירטים המתקדמים הראשונים למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר. מערכת ה'חץ' מהווה נדבך מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית של מדינת ישראל, כאשר מיירט 'חץ 3' שפותח בהובלת הקבלן הראשי-התעשייה האווירית, תוכנן להוות את שכבת ההגנה העליונה מפני איום הטילים הבליסטיים.

מיירט 'חץ 3', הנחשב לאחד המיירטים הטובים בעולם, הינו בעל יכולות טכנולוגיות פורצות דרך בקנה מידה עולמי. יכולת היירוט שלו הינה ארוכת טווח יותר, גבוהה יותר (הרחק מעל האטמוספרה) ומדויקת הרבה יותר. כניסתו של מיירט 'חץ 3' למערך המבצעי של חיל האוויר תהווה קפיצת מדרגה משמעותית למעטפת ההגנה האווירית של מדינת ישראל, ויחד עם מיירטי 'חץ 2' יוסיף הזדמנויות יירוט, שיקטינו את סיכויי הפגיעה במדינת ישראל.

במסגרת שילוב המיירט החדש במערכת ה'חץ', שודרגו כלל מרכיבי מערכת הנשק, התומכים גם במיירטי 'חץ 2' וגם במיירטי 'חץ 3', שנכנסו היום לסד"כ המבצעי. למרכז השליטה והבקרה נוספו יכולות חדשות וחשובות, כמו גם למערך הגילוי המכ"מי, ששודרג ביכולותיו להתמודד כנגד האיומים העתידיים הצפויים בזירה. בשיפורים משמעותיים אלו היו שותפים מיטב המוחות בתעשיות הביטחוניות. הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק ומיירטי 'חץ' הינו מפעל מל"מ של התעשייה האווירית, אשר פועל בשיתוף חברת אלתא – חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית, האחראית על מערכת הגילוי המכ"מי. חברת אלישרא מבית אלביט מערכות פיתחה את מערכת הניהול הירי. חברת בואינג האמריקנית, המהווה שותף אסטרטגי בפיתוח 'חץ 3', נטלה אף היא חלק בפיתוח מרכיבים במיירט החדשני.

מנהלת חומה במפא"ת וה-MDA האמריקני ממשיכים בפיתוח יכולות נוספות של המערכת, ובעתיד צפויים ניסויים נוספים עם מיירט 'חץ 3'. פרויקט הפיתוח וההצטיידות ב'חץ 3' הינו אחד הפרויקטים החשובים המשותפים למדינת ישראל וארצות הברית, פרויקט המנוהל בשיתוף פעולה מרשים בין ה-MDA למנהלת 'חומה' במפא"ת. תרומתה של ארצות הברית לפרויקט מהווה גורם מרכזי להישג הייחודי שלו זכתה היום מדינת ישראל. 

 

אולי יעניין אותך גם