עוברים למצב טיסה: שת"פ בין אוויר ליבשה

יום הדרכה משותף בין היחידה לשיתוף פעולה לבין קורס מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים בזרוע היבשה התקיים השבוע בשבטה. בקורס למדו הקצינים כיצד להכווין, לזהות ולפעול עם מסוקים ועל המשמעות של שיתוף הפעולה בין החילות. 

צילום: אתר חיל האוויר

"יש לנו שלושה פצועים במצב קל. יכולים לעלות באופן עצמאי. אתה מזהה אותנו?", אמר בקשר מפקד פלוגה לעתיד לטייס ה"ינשוף" (בלאק-הוק) שריחף מעליו במסגרת יום ההדרכות של היחידה לשיתוף פעולה (יחשת"פ) שמטרתו להכיר למפקדי פלוגות וגדודים את זרוע האוויר.

קציני זרוע היבשה עומדים מוכנים עם קסדות ועם משקפות בעודם מחלקים הוראות אחד לשני ומחכים למסוק ה"ינשוף" שיבוא לחלצם. "לרדת למצב כריעה", צועק אחד מהם, וכולם מתכופפים ומתחמקים מהדף הרוח והחול המביא איתו ה"ינשוף" שגלגליו כבר נוגעים בקרקע. יש להם מספר שניות לעלות על המסוק ולצאת לדרך להמשך ההדרכה.

ביחד לאורך כל הדרך

בזמן אמת ישנם מפקדים ולוחמים רבים בשטח, סיטואציה המקשה על זרוע היבשה לתרגל עם חיל-האוויר בצורה רוחבית הכוללת בתוכה את כלל הלוחמים והמפקדים. "בסופו של דבר מספר מצומצם של מפקדים פוגשים מסוק בשטח, ולכן אנו בונים ימי הדרכה היוצרים קו אחיד של כשירות לכלל המפקדים בהפעלת אוויר", תיאר סא"ל גיל, מפקד צוות תרגילים ביחשת"פ.

לצד התרגול המעשי, לאימון יש גם חשיבות מורלית. "בעבר חיל-האוויר היה פועל במקביל לחיל היבשה, לפני המשימה ואחריה. כיום החיל נמצא בתיאום מלא לאורך כל שלבי התמרון. חשוב לנו שהמפקדים ידעו ויעבירו תחושה זו גם לחייליהם, יש להם את הגב של חיל-האוויר".

כשלוחם ומסוק נפגשים

לאחר שירדו כוחות היבשה מהמסוק, הם התפזרו לקבוצות בין מדריכי היחידה לשיתוף פעולה שפתחו בשיעור על הכוונת מסוקים בזמן לחימה בשטח. "המשימה שלכם היא להשמיד צמד צלפים בבניין המונע כניסה של כוחותינו לאזור", קבע סא"ל גיל.

המפקדים התקבצו יחדיו וחיפשו בשמי הארץ את מסוק הקרב שעליהם לכוון למטרה. לאחר שמצאו את כלי-הטיס, הם כיוונו אותו בעזרת מפות ומשקפות למטרה המיועדת: "סככה בצורת ר', לכיוון צפון 280, שני מחבלים בחלון האמצעי". "נכנס לביצוע על החלון האמצעי, 30 שניות פגיעה", עונה להם הטייס. "ראינו פגיעה, מעבירים אותך למטרה הבאה", סיכמו הקצינים את ההכוונה הראשונה בתרגיל.

פועלים תחת אש

ליכולת לעבוד ביחד תוך הבנה הדדית ושיתוף פעולה יש חשיבות גדולה בעיני שני הצדדים. "לא פעם ביצעתי פעולות ברצועת עזה בהן הייתי תלוי במסוק, אבל לא ידעתי כיצד להכווין אותו. יש מידע קריטי שחייבים לדעת במצב כזה", סיפר אחד המשתתפים. "למשל, ברגע שאתה יורד מהמסוק, המכונאי המוטס מסמן לך לאן לרוץ. קרו מקרים שבהם אנשים רצו לכיוון ההפוך כי הם לא ידעו שכך זה מתנהל".

קצין אחר בצוות הוסיף: "אני זוכר שצוות 'יסעור' (CH-53) נכנס להוציא הרוגים מלבנון. הוא עמד דקות ארוכות על הקרקע בזמן שפצצות מרגמה נפלו לידו, הוא חטף רסיס ובכל זאת המשיך את העבודה שלו כדי להציל חיים. אני לא אשכח את הקשר שנוצר בינינו באותו הלילה".

מרגיש מוכן יותר

היחידה לשיתוף פעולה אינה עוצרת כאן. היא מתעסקת בנושאים רבים ומגוונים על מנת לקחת חלק משמעותי במבצעים ובתרגול עם זרוע היבשה. "כשהשניים מדברים זה עם זה בשטח הם מקבלים פרספקטיבה שונה ומבינים טוב יותר את הסיטואציה", אמר סרן רועי, ממרכז ההדרכה לשת"פ. "בהתאם לכך גם התוצאות הופכות לטובות הרבה יותר".

"בחיל-רגלים יש סיטואציות מורכבות ושכיחות שכדי להתמודד עמן אנחנו זקוקים לחיל-האוויר, הלוקח חלק במשימות שונות כמו איסוף מידע, העברת כוחות ממקום למקום ותקיפה", פירט רס"ן (מיל') א', מפקד גדוד של כוח יחידת מגלן במילואים. "חשוב לזכור שלכל אחד מאיתנו יש מאות חיילים מאחוריו וכשאתה עושה את הדברים האלה פעם אחת בהדרכה עם חיל-האוויר, אתה מרגיש מוכן יותר לעשות את זה עם החיילים שלך בשטח".

כתבה מתוך אתר חיל האוויר מאת יעל פוקס וזהר בונה 

http://www.iaf.org.il/4456-48896-he/IAF.aspx

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית