חיל האוויר הישראלי: מעל 2,500 גיחות בשנה למטרות אימוני יבשה

חיל האוויר הישראלי מבצע בממוצע מספר גיחות בכל יום למטרת אימון אוויר-יבשה, כך לפי נתונים של צה"ל. מרביתן בוצעו על-ידי מערך המסוקים בחיל

השתתפות היא אחד מתחומי המיקוד של חיל-האוויר לשנת 2017. "המפתח לניצחון צה"ל" | צילום: יעל פוקס

עם השנים ובחלוף המבצעים האחרונים מוכיח חיל-האוויר כי הוא רלוונטי והכרחי בקרב הקרקעי המתמרן. שיתוף הפעולה בין הכוח האווירי לבין כוחות היבשה מעסיק את החיל כבר למעלה מעשור, והוא הולך ומתהדק ככל שעובר הזמן. "השתתפות חיל-האוויר היא המפתח לניצחון צה"ל ואם נשכיל להשתתף בקרב כשותפים מלאים וכנים, צה"ל כולו ישפר את כוחו", אמר תא"ל ניר נין-נון, ראש להק השתתפות ומסוקים.

לצד נושאים כמו ה"אדיר" (F-35I) והטיפול באנשים, שם חיל-האוויר את עולם ההשתתפות כאחד מתחומי המיקוד לשנת 2017. "זה בא מתוך תובנה שחלחלה אשר אומרת שאנו לא נלחמים לבד ולא מנצחים לבד", אמר אל"ם אורן, מפקד היחידה לשיתוף פעולה. "חיל-האוויר אינו רק קבלן הביצוע של צה"ל, אלא שותף לתכנון המשימה". 

השנה: המספר הרב ביותר של תרגילי שת"פ
במהלך השנה האחרונה ביצע חיל-האוויר למעלה מ-2,500 גיחות למטרות אימוני יבשה, שמרביתן בוצעו על-ידי מערך המסוקים בחיל, כאשר מספר התרגילים המשותפים שהתקיימו השנה הינו הרב ביותר במהלך העשור האחרון.

כדי לחזק את נושא ההשתתפות עבר המטה המבצעי של חיל-האוויר שינוי אירגוני לפני כשנתיים וחצי, שבמסגרתו הוקמה מחלקת השתתפות הממונה על כל הפעילות המבצעית המשותפת. "האבק סביב השינוי במטה המבצעי שקע ועכשיו אנחנו סוף-סוף רואים פירות", העיד אל"ם אורן. "זה בא לידי ביטוי בהרבה מובנים, למשל בכמות לובשי הכחול בדיוני זרוע היבשה".

"במהלך השנה החולפת הגענו למצב שבו תהליכים שאנחנו מקדמים הם כבר לא פרויקטים צדדים אלא נחלת הכלל. פעלנו למען הפצת השינויים שהרגשנו שיהיו נכונים יותר עבור התהליך המבצעי", הסביר אל"ם אורן. "בין השאר, הבנו שאחד הדברים החשובים ביותר הוא שילוב מערך הקרב לאורך כל תמרון כוחות היבשה. הגדרנו מחדש נהלים, והיום אנחנו יכול לתת לכל אוגדה וחטיבה את המענה המלא ממערך הקרב בכל נקודת זמן בתמרון".

שלם הגדול מסך חלקיו
במהלך שנת 2017 תפעל היחידה לשיתוף פעולה למען הטמעת התהליכים באופן שיטתי בכל צה"ל. "אם בשנת 2016 פיחתנו כלים ודרכי עבודה חדשות המותאמות לצורכי הקרב העכשווי, אז שנת 2017 היא בעיניי שנת ביסוס הרמה והטמעת התהליכים", אמר אל"ם אורן. "יש אתגר של יחס כוחות: חיל-אוויר מול צה"ל הגדול, לכן אנו פועלים ביעילות כדי לאמן בצורה מיטבית כל כוח קרקעי".

"לאורך השנה נמשיך לפתח שיטות ותהליכים למען ההגנה על גבולות מדינת ישראל", הוא פירט. "השנה, בשונה משנים קודמות, מתוכנן תרגיל גיסי שבו נביא הלכה למעשה את כלל התהליכים לידי ביטוי - תכנון ושליטה למשימת הסיוע לכוחות המתמרנים".

לאחרונה קיים הלהק אירוע יוצא דופן: במשך יומיים ישבו קציני הלהק ובחנו את האירועים השונים שהתרחשו במהלך הזמן. "עם סופה של 2016 הסתיימה התכנית שבנינו לחיזוק השילוביות וכעת אנחנו בנמצאים בתהליך בניית תכנית לשנת 2017", סיפר תא"ל נין-נון. "מטרתנו היא ליצור תכנית ארוכת טווח, להבין כיצד חיל-האוויר ממקסם את כוח האש שלו ואיך אנחנו מצליחים לספק יכולת אש מיטבית בכמה זירות בו זמנית. חשיבת ההשתתפות יוצרת שלם שהוא גדול מסכום חלקיו".

הכתבה פורסמה לראשונה באתר חיל האוויר / זהר בונה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית