האם ארה"ב בוחנת את טילי הטומהוק כמענה לספינות סיניות?

הפער ביכולות הטילאות הימית של הצי האמריקאי מול הצי הסיני והרוסי מודגש לאור הביצועים של הצי הרוסי במזרח התיכון ושל הסיני בים סין. עד שיגיע ה-LRASM, הצי בוחן גרסה משודרגת של טיל הטומהוק כתשובה 

צילום: רייתאון

ניסוי שערכה ארה"ב בגרסה חדשה של טילי שיוט מסוג טומהוק -  Tomahawk Block IV - מעלה השערה כי מדובר בפיתוח אמריקאי שיתן מענה זמני נגד ספינות מלחמה סיניות עד שיפותח טיל הים-ים החדש - ה-AGM-158C LRASM. כרגע, הצי האמריקאי שבנוי על ההארפון והטומהוק, נמצא בפער מבצעי מול סין ורוסיה בהיבט טילי שיוט לזירה הימית.

הצי הסיני מתעצם

הפער ביכולות הטילאות הימית מול הצי הסיני והרוסי מודגש לאור הביצועים של הצי הרוסי במזרח התיכון ושל הסיני בים סין. סין השיקה נושאת מטוסים מבצעית אחת, ועוד שתיים בדרך בהתבסס על תכנון רוסי. כמו גם, היא מפתחת את טיל ה-DF41 שמיועד לנטרל נושאות מטוסים אמריקאיות.

כדי להבין את ההשפעה הגוברת של הצי הימי על אסיה, כדאי לקרוא את המאמר באתר atimes, תחת הכותרת "איך סין ניצחה את המלחמה בים סין הדרומי מבלי לירות ירייה אחת". בשבוע האחרון סין גם שלחה את נושאת המטוסים שלה ליד המרחב הימי ולתוך המרחב האווירי של טאיוואן בצעד מתגרה כלפי בת חסות של ארה"ב. זאת, לצד בנייה של איים מלאכותיים בים סין הדרומי והתגרות ביפן סביב איי סנקקו (Senkaku).

הצי הסיני גם פועל במזרח התיכון בקרוב לזירת הלחימה בתימן ומבצע פעולות שיטור נגד פיראטים וניתן להניח גם איסוף מודיעין. סין גם מפתחת דור חדש של צוללות גרעיניות מסוג Type 094A שיכולות לאיים על ערי ארה"ב עם טווח של 11,000 ק"מ. סין גם תפסה לאחרונה כצב"מ אמריקאי שעשה "מחקר ימי" באזור ים סין הדרומי.

איה ה-LRASM?

אחד הפתרונות של הצי האמריקאי להתעצמות הסינית בהקשר כלי שיט צפים, טמון בטיל ים-ים חדש בשם LRASM. זהו טיל שבנוי על בסיס טיל שיוט של לוקהיד מרטין מסוג JASSM. הוא נמצא בפיתוח יחד עם דרפא, וההשערה היא שטילים כאלו יהיו מבצעיים על מטוסי B-1B באזור 2018 ועל ה-F/A-18 באזור 2019. כך לפי nationaldefensemagazine. בלוקהיד מרטין מצפים שהצי יזמין 124 כאלו במחיר של כמליון דולרים ליחידה.

עד אז, צריך מענה לצי הסיני והרוסי. והיא ככל הנראה - הטומהוק. לפי פרסום באתר finance.yahoo.com, הגרסה החדשה של הטיל מאפשרת לטעון לו גרסאות משימה בזמן אמת - בזמן מעוף. "טקטיקות ונהלים של טומהוק התפתחו לתמוך במשימות חדשות שמוקצות לנשק," אמר דייב אדמס, מנהל תוכנית בכיר של הטומהוק ב-Raytheon. "טומהוק ממשיך לשרת ולספק במהירות צורך דחוף של הצי."

שני טילי טומהוק המכילים ראשי נפץ אינרטים שוגרו ממערכת שיגור אנכית של ה-USS Pinckney DDG 91 במטווח ימי מול חופי דרום קליפורניה. המבחן הראשון תוכנן בזמן אמת על ידי אנשי צוות של USS Pinckney, שהשתמשו בפלטפורמת תכנון משימת הפעלה (LPMP) של מערכת בקרת הנשק הטקטית של הטומהוק, המבוססת על נתונים שסופקו על ידי מפקדת כוחות צי ארצות הברית בנורפולק, וירג'יניה . טיל הטומהוק טס בנתיב מתוכנן מראש עד תום הבדיקה.

במבחן השני, מתכנני המשימה שוב השתמשו ביכולת דינאמית של ה-LPMP ליצור משימה ארוכה יותר עם תמרון צלילה נגד היעד. בדיקה זו בחנה גם את ביצועי הטיל למשימה ארוכה. לטומהוק יש טווח של 1,600 קילומטרים והוא יכול לתקוף מטרות מוגנות היטב כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ.

יותם גוטמן הוא רס"ן (מיל') בחיל הים ומומחה למערכות שו"ב וכשב"מ.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית