מכרז ענק בארה"ב על מטוסי J-STARS

מכרז ענק בארה"ב על מטוסי המכ"ם, המודיעין וההתרעה J-STARS

שלוש חברות הענק האמריקניות לוקהיד מרטין, בואינג ונורת'רופ משתתפות במכרז ענק לפיתוח וייצור מטוס המכ"ם, ההתרעה והמודיעין J-STARS של חיל האוויר האמריקני.

התכנית היא להחליף את צי 17 מטוסי המכ"ם הנוכחיים מדגם E-8C של נורת'רופ גראמן במטוסים יותר קטנים ויעילים. מטוסי המכ"ם הנוכחיים תוכננו לשנות ה-80 למשימות של מכ"ם למודיעין, תצפית ותקיפת מטרות, ניהול קרב ומשימות, פיקוד ושליטה. המטוסים הנוכחיים מבוססים על מטוסי נוסעים ישנים בואינג B707-300  שהם יקרים להטסה ולתחזוקה ומנועיהם מיושנים וזוללי דלק. מטוסים אלו השתתפו במלחמת עירק הראשונה ב-1991. מערכות המכ"ם שלהם עקבו אחר שיירות צבאו של סדאם חוסיין בכווית, אחרי שיירות של הצבא הסובייטי בשעתו באירופה, ובימים אלו הם עוקבים אחר שיירות של כלי רכב ומכליות נפט של דאעש בסוריה ובעירק.

לביצוע התחרות הוקם משרד מיוחד שהוציא מכרזים ופרסם מסמך דרישה מבצעית  ועם חיל האוויר למטוסים, האמורים להיכנס לשירות ב-2024, ורצוי קודם לכן, אומרים בפנטגון.

יש עדיין ויכוח על נחיצותם של מטוסי מכ"ם והתרעה ויש בפנטגון הסבורים, כותב אוויישן וויק, שאפשר להטיל משימות כאלו על כלים בלתי מאויישים, כמו המל"טים 'גלובל הוק' RQ-4 בלוק 40. בחיל האוויר נושא פרוייקט  J-STARS הוא בעל עדיפות עליונה, כיוון שמנועי  המטוסים הקיימים, מנועי פראט אנד ויטני של מטוסי בואינג 707, הם ישנים, זוללי בואינג דלק, יקרים לתחזוקה וחלק מהמטוסים מקורקעים. עתה מחפש חיל האוויר מטוס יותר קטן ויעיל. במסמך הדרישה למטוסי מכ"ם והתרעה החדשים הסביר רמ"ט חיל האוויר האמריקני, גנרל דיוויד גולדפיין, כי "מה שיעסיק אותנו בתקופה הקרובה הוא כיצד אוספים את כל המידע המודיעיני והופםכים אותו למודיעין שעל בסיסו ניתן לקבל החלטות מבצעיות. למטוסי מכ"ם הללו יש תפקיד חיוני בנושא זה".

שלוש החברות המשתתפות במכרז כבר הגישו הצעות ראשוניות: הצעת בואינג מבוססת על מטוס  הנוסעים הקטן  בואינג B737-300. נורת'רופ מדברת על מטוס גאלפסטרים של ג'נרל דיינמיקס, שהוא בבסיסו מטוס לאנשי עסקים. לוקהיד מרטין מציעה מטוס GLOBAL 6000 של החברה הקנדית בומברדיר.

התכנית היא שכל אחת מהחברות תציג בעשור הבא מטוסי הדגמה לצורכי בחינה. הפרוייקט כולו כולל 17 מטוסי מכ"ם בשווי כולל של כשבעה מיליארד דולר. תחרות נוספת היא על מהות מערכות המכ"ם שיותקנו במטוסים. החברות המשתתפות במכרז מפתחות  מערכות מכ"ם מתקדמות ביותר, המבוססות על טכנולוגיות וחומרים חדישים. החברה השוודית SAAB   הציעה מכ"ם שלה, אך הפנטגון מסרב לקבל  מערכות תוצרת שאינה אמריקנית.

הפנטגון הודיע, כי החלטה על מטוסי המכ"ם וההתרעה החדשים תהיה מבוססת על  "הערך הגבוה ביותר עבור ממשלת ארה"ב", ויתכן שתתקבל הצעה יקרה יותר "אם היכולות שייכללו בה יהיו עדיפות". הצעתה של כל חברה חייבת לכלול גם  פיתוח, ייצור ואספקה  של ארבעה סימולטורים לאימון ציוותי אוויר,  מפעילי מכ"ם ואנשי תחזוקה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית