טייס F-35: הנה מה שאנשים לא מבינים על קרבות אוויר

בניגוד למטוסים ישנים שמונצחים בסרטים, ה-F-35 אינו צריך לראות את היריב כדי להשמיד אותו. הוא יכול לירות בכל כיוון במרחק קילומטרים רבים מעבר לטווח הראייה. הוא יכול גם להעביר מידע על המטרה לפלטפורמה אחרת, דוגמת כטב"ם או משחתת של חיל הים, ולהפיל מטרה מבלי שאפילו יירה לעברה

By MSgt John Nimmo Sr. - http://www.defenseimagery.mil/imageRetrieve.action?guid=f8a25a33a031171663cb5dde0906a082fb02ed48&t=2, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26520108

מאז 2001, לוקהיד מרטין ומעצבי הצבא בארה"ב מפתחים את ה-F-35, מטוס חדש שמבטיח להביא מהפכה ללא הכר בלחימה האווירית. הממעיטים בערכו של מטוס התקיפה המשותף F-35 מבקרים את התוכנית בכך שהיא לוקחת יותר מדי זמן ועולה יותר מדי, אם כי חריגות כאלה קורות במקרים רבים כאשר מפתחים פרויקטים מאסיביים, ראשונים מסוגם, כמו ה-F-35.

אבל הביקורת המרשיעה ביותר על ה-F-35 הגיעה ב-2015 מהערכה כי מטוסי F-16, שנכנסו לראשונה לשירות בשנות ה-70', גברו בזריזות על קבוצה של מטוסי F-35 בתרגול קרב אוויר. לדברי לוטננט-קולונל (סגן-אלוף) דייוויד "צ'יפ" ברק (Berke), הטייס היחיד מחיל הנחתים שהטיס הן את ה-F-22 והן את ה-F-35, הציבור צריך ללמוד הרבה כאשר מעריכים את יכולת הלחימה של המטוס.

"כל הרעיון של קרב אוויר הוא בלתי מובן והוצא מהקשרו", אמר ברק בראיון ל- Business Insider. "אנו צריכים לעשות עבודה טובה יותר כדי ללמד את הציבור כיצד להעריך יכולת לוחמה של מטוס קרב. קיימת דעה, שכאשר אנו מדברים על קרב אוויר המשמעות היא יכולתו של המטוס להגיע לעמדה בשעה 6 של היריב [מאחוריו] ולירות לעברו בתותח. זה לא קורה עם מטוסים אמריקניים כבר כ-40 שנים. כל אחד שהטיס מטוס קרב ב-25 השנים האחרונות יודע זאת – וכולנו צפינו ב'אהבה בשחקים'."

אבל מטוסים אינם נלחמים כך יותר, והשוואת הסטטיסטיקות של מטוסים שונים על הנייר וניסיון לחשב או לדמות איזה מטוס יכול להגיע מאחוריו של השני היא "מעין דרך מסתורית להסתכל על זה", אמר ברק.

בניגוד למטוסים ישנים שמונצחים בסרטים, ה-F-35 אינו צריך לראות את היריב כדי להשמיד אותו. ה-F-35 יכול לירות בכל כיוון, כך שלמעשה מתבטל הצורך לתמרן לעמדה מאחורי האויב. ה-F-35 יכול להשמיד מטוס במרחק קילומטרים רבים מעבר לטווח הראייה. הוא יכול להעביר מידע על המטרה לפלטפורמה אחרת, דוגמת כטב"ם או משחתת של חיל הים, ולהפיל מטרה מבלי שאפילו יירה לעברה.

בעוד שטייסי חיל האוויר האמריקני אכן מתאמנים בקרבות אוויר קלאסיים מתקופת מלחמת העולם השנייה, ובעוד שה-F-35 יכול לתמרן לא פחות טוב ממטוסי הקרב מהדור הרביעי, קרבות אוויר פשוט אינם חשובים כל כך יותר.

ברק אמר שקרבות אוויר מלמדים טייסים "מערכת כישורים נפלאה", אבל עימותים בטווח ראייה "לא תמיד פירושם קרב בתחום של 30 מטרים מהטייס האחר ותמרונים כדי להגיע לשעה 6 של האחר". ברק עשה גם הבחנה חשובה שעימותים בטווח ראייה לא תמיד הופכים לקרב אוויר צמוד.

כמו-כן, "בטווח ראייה" זה מונח מטעה. "אתה יכול לראות יריב שנמצא במרחק קילומטר אחד, או שאתה יכול לראות מישהו במרחק 24 ק"מ אם יש לך מזל", אמר ברק, בהוסיפו כי עם מערכות הנשק הנוכחיות שניתן לשגרן בכל כיוון, מטוס יכול "להיות יעיל בלחימה בטווח ראייה מעמדה התקפית, הגנתית או ניטרלית. אנו צריכים להפסיק לשפוט את יכולתו של מטוס קרב לפי עומס הכנף וספרות העומס (G)  . אמר ברק על מעריכים שמעדיפים מפרטים על הנייר במקום התרשמויות של טייסים.

מעבר לכך, ברק, שצבר כמה אלפי שעות טיסה בארבעה סוגי מטוסים שונים, מהדור הרביעי והחמישי גם יחד, מדגיש כי טייסים מתאמנים לשלול או להימנע מעימותים בתוך טווח הראייה – והוא אמר ששום מטוס לא עשה זאת טוב יותר מה-F-35. אפילו ב-F-22 רפטור, מטוס הקרב הקטלני ביותר בעולם בעימותים בתוך טווח הראייה ומעבר לו, ברק אמר שהוא ימנע מקרב קרוב. "רק מפני שאני יודע שיש לי כושר תמרון עדיף על היריב, המטרה שלי לא תהיה להיכנס לקרב תמרון ולהפיל אותו", אמר ברק.

למרות שזה אמור להיות חדשות למעריצי "אהבה בשחקים" וקרבות אוויר בסגנון "מלחמת הכוכבים" שמתוארים בסדרות טלוויזיה ובסרטים, הרעיון של "קרב אוויר" נמוג מזמן ואינו רלוונטי יותר בעולם הנוכחי של לחימה אווירית. מונח חדש יותר, פחות סקסי, התעורר ולקח את מקומו: מודעות מצבית. ול-F-35 יש את הקלפים הזוכים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית