חיזבאללה מאותת: אם תוציאו אותנו מסוריה, ישראל תסבול

אזור האירוע - צילום מסך משירות המפות של גוגל

בימים האחרונים קיימים דיווחים בתקשורת העולמית סביב הרצון של רוסיה להוציא את חיזבאללה מסוריה ללבנון במסגרת הסדר בסוריה. איראן הצהירה שהיא מתנגדת. וכדי להמחיש את הכוונות שלה, היא שלחה את חיזבאללה לשים מטען ליד מוצב גלדיולה של צה"ל בהר דוב. כך על פי מידע שהגיע לישראל דיפנס.

דובר צה"ל מאשר שהיה חשש לאירוע במקום, אך טוען שלא נמצא מטען.

מדובר באירוע יוצא דופן בתקופה האחרונה בגבול הצפון, באזור שלפני עשור הצית מלחמה בין ישראל לחיזבאללה. אמנם איומים הדדיים בין ישראל לחיזבאללה אפשר למצוא ברשת לרוב, אבל פעולות שמטרתן איום גלוי - לא נעשו מכיוון אף צד. עד יום חמישי האחרון.

לפי המידע שהגיע לישראל דיפנס, חיזבאללה הצליח להניח מטען בקרבת מוצב 'גלדיולה' של צה"ל בהר דוב. לפי המידע, בזמן האירוע נשמעו יריות, אך צה"ל חשב שמדובר בציידים. בבוקר של יום (ה'), מצאו חיילי צה"ל את המטען והיה אפילו חשש לזירת מטענים - חשש שבבדיקה התברר כשגוי. לא נמצאה זירת מטענים, אלא מטען יחיד. 

נזכיר כי חיזבאללה פועל בפיצול בסוריה ולבנון, עובדה שמותחת את היכולת המבצעית שלו לקצה מחד, ומאידך מעלה את היכולות המבצעיות שלו לשיא בלחימה 'פנים אל פנים'. ניסיון שלא היה לו בעבר. מציאות זו נוחה לצה"ל משום שהיא מוציאה את העוקץ מהרצון של חיזבאללה לחמם את הגזרה מול ישראל.

בזמן זה צה"ל מתאמן ומרשת את הגבול בגדר חכמה ואמצעים נוספים שאמורים לתת לו יכולת התרעה טובה מול פעולות של חיזבאללה מסוג זה. פעולות שיכולות להצית את גזרת הצפון.

"אמורים" זה שם המשחק. מדובר באזור קשה מאד לתנועה, סבוך, שמקשה על איסוף המודיעין וקבלת ההתרעה. גם עבור מדינה מובילה טכנולוגית כמו ישראל. היות ופרטי האירוע מסווגים, לא ניתן לדעת מה בדיוק קרה שם, ואיך צוות של חיזבאללה, למרות הטכנולוגיה בגבול, הצליח להטמין מטען בקרבת מוצב של צה"ל.

לפי המידע המדובר, בלילה שבו הונח המטען היה ערפל כבד וקדמו לו כמה ימים של ירי התואם לדפוס של ציידים. ועדיין, ציידים או לא, השאלה היא כיצד מערך האיסוף הטכנולוגי לא סיפק תשובה.

מעבר להנחה שככל הנראה מדובר בניסיונות חיזבאללה לבדוק את מערך המודיעין של צה"ל באזור זה, תזמון פעולה חריגה כזו בצמידות ללחצים שמופעלים על חיזבאללה לצאת מסוריה, מעלים לפני השטח שוב את מערכת הכלים השלובים בגבול הצפון.

איראן שרוצה את חיזבאללה בסוריה, מאותתת לכל הגורמים, כולל ישראל, שאם חיזבאללה יוצא מסוריה וחוזר ללבנון - ישראל עולה על הכוונת. שוב.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית