ועדת החוץ של הפרלמנט האירופי: "אנחנו מעוניינים לשמוע מכם הישראלים איך נלחמים בטרור"

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אירחה אתמול (ג'), משלחת של תשעה מחברי ועדת החוץ של הפרלמנט האירופי, בראשותו של יו"ר הוועדה, אלמאר ברוק (Elmar Brok), אליה הצטרף גם שגריר האיחוד האירופי בישראל, לארס פאבורג-אנדרסן (Lars Faaborg-Andersen). כך לפי דיווח באתר הכנסת. 

בפתחו של היום, נשאו ראשי הוועדות דברים קצרים. ח''כ דיכטר אמר כי: ''לאחר שנים רבות מאוד, שבהן כל מה שהתרחש במזרח התיכון הוסבר בשל או בעזרת הסכסוך בין הישראלים והפלסטינים, בשש השנים האחרונות בוודאי נוצרה הבנה שלא כך הדבר. מה שקרה בלוב אין לו קשר לזה, מה שקרה במצרים פעמיים אין לו קשר לכך, וכך גם סוריה, עיראק, תימן והקרבות בסיני בין דאע"ש והמצרים. האמירה 'אויבו של אויבי הוא חברי' קיימת באנגלית, צרפתית ועברית, אך לא בערבית. בערבית אומרים: ''אני ואחי נגד בן דודי, אני ובן דודי נגד הזר''. עלינו לזכור: המדינות האירופיות, ישראל וכל העולם המערבי – אנו תמיד נוגדר כזרים על ידי האויבים המשותפים שלנו''.

יו"ר ועדת החוץ ברוק אמר: ''הטרור משתנה. עלינו להבין שזה כבר לא הטרור שהיינו מורגלים אליו, שהיה מבוסס ברמת המדינות, כמו הבאסקים בספרד וה-IRA באירלנד. עכשיו יש טרור גלובלי באנקרה, תוניס, מצרים, פריס וברלין – שיש לו את אותו המקור. יש מדינות מסוימות באירופה שחושבות שהן תפתורנה את זה באופן לאומי ופרטני, וזו בדיחה, כי מדובר במאבק גלובלי. אנחנו מעוניינים לשמוע מכם הישראלים, משום שאנו מאמינים שעם הניסיון שלכם באזור הזה, נוכל לקבל תובנות כדי להבין טוב יותר את האזור. המפגש הזה מתרחש בזמן חשוב מאוד לכולנו, וגם אם לא נסכים על הכל, חשוב שהדיון יתקיים".

כמקובל בדיאלוג בין-פרלמנטרי, כמו זה המתקיים בין הכנסת והפרלמנט האירופי, התקיים יום הדיונים במתכונת חסויה, על מנת לאפשר שיח פתוח, גלוי וחופשי בין הצדדים, גם בנושאים הרגישים.

במהלך היום התקיימה סדרת דיונים, כאשר בכל דיון השתתפו מספר חברי כנסת שונים, אשר הצטרפו והתחלפו במהלך היום. בין הנושאים בהם דנו חברי המשלחת וחברי הוועדה: המצב ברצועת עזה (הן מבחינה הומניטרית והן מבחינת התעצמות חמא"ס), החלטת מועצת הביטחון 2334 ומשמעויותיה, חתירת איראן להגמוניה אזורית (באופן ישיר או בעידוד ארגוני פרוקסי) ומנגד תפקיד מדינות ערב המתונות, המאבק המשותף בטרור, ועוד.

כמו כן, עוד בטרם הגעתם לכנסת, סיירו חברי המשלחת עם ח"כ דיכטר בארמון הנציב, שם ראו את התפר העדין של המציאות בין השכונות המערביות והמזרחיות של ירושלים וגדר הביטחון.

אולי יעניין אותך גם