נערכים לבואו

שני מטוסי 'אדיר', החמקן F-35, שיגיעו לארץ ב-12 בדצמבר וכן תשעת המטוסים הנוספים, שיגיעו עד סוף 2017, הם בדרגת כשירות מבצעית. בסוף השנה הבאה צפויים כל מטוסי אדיר שיהיו אז בטייסת 'נשר הזהב' (טייסת 140) בבסיס נבטים להיות מוכרזים כבעלי כשירות מבצעית גבוהה יותר

נערכים לבואו

מפקד טייסת האדיר, סא"ל יותם (צילום: דו"צ)

מטוסי החמקן עדיין בשלב פיתוח, ולכן הכשירויות מוענקות למטוסים בשלבים, בסבבים. כך, למשל, תותח המטוס יגיע רק ב-2018, ואילו דרגת הכשירות המבצעית הגבוהה ביותר, המוגדרת F3, תוענק לטייסת רק בעוד כשנתיים. זה השוני הגדול בין שלבי קליטת מטוסי F-35 לבין כל אחד מהמטוסים הקודמים שקלט חיל האוויר, כולל המתקדמים ביותר - 'סופה' ו'רעם'.

לקראת נחיתתם של שני האדירים הראשונים בבסיס נבטים ב-12 בחודש בנוכחות ראשי המדינה ועם רב, מדגישים בחיל האוויר כמה נושאים ייחודיים הקשורים בקליטת מטוסי החמקן:

ביטחון. מושקע מאמץ אדיר בשמירה על בטחון בכל שלבי קליטת המטוס, הנהלים והתהליכים. המלמ"ב מעורב בהליכי הבטחון והכל נעשה על פי דרישות האמריקנים, החרדים מדליפות פרטי החמקן. בחיל האוויר הוכנו בקפדנות רשימות של שותפי סוד (שו"סים). מוגדר היטב למי מותר לדעת מה. הדת"קים של המטוסים מצוידים במנגנון נעילה בדלתות מיוחדות, בדת"ק מותקנות מצלמות, הכל מקושר למערכות אבטחה של בסיס נבטים. חדרי הטילים, הפצצות והחימוש מאובטחים כפל כפליים באמצעים מיוחדים, כולל חיבור למערכות אזעקה. חדרי הכלים של הטכנאים ממוחשבים ולכל מטוס עגלת כלים 'אישית' משלו.

צוותים וטיסות ראשונות. כרגע הוכשרו להפעלת מטוסי אדיר 10 אנשי צוות אוויר ו-63 טכנאים. הטייסים רוצים לטוס כמה שיותר, אבל מטה חיל האוויר הגביל את שעות הטיסה בשלבי הקליטה הראשונים בגלל דרישות התחזוקה וחוזי הזמינות כפי שנחתמו בין היצרן, לוקהיד מרטין, למשתמש, חיל האוויר.

תחזוקה גלובלית. האמריקנים החליטו להקים בעולם מרכזי תחזוקה גלובליים, שבהם יבוצעו עבודות התחזוקה במטוסי F-35. אולם מפקד חיל האוויר קבע עיקרון – מטוס לא יוצא מהארץ לתחזוקה. רוב התחזוקה תיעשה בארץ, אם כי ניתן יהיה לשלוח מכלולים מסויימים לטיפולים בארה"ב. מסבירים במטה חיל האוויר: "הצטרפנו לתכנית התחזוקה הגלובלית ולכם יש מערכת כללים שצריך לעמוד בהם. מצד שני יש נכסים שאנחנו רוצים לשמר בבית, ועל כל פנים שום מטוס אדיר לא ייצא מגבולות הארץ אלא לפעילות מבצעית ולא לתחזוקה".

דת"ק. בטייסת בנבטים בונים עתה דת"ק מיוחד שיתאים למטוס קרב דור 5. דת"קים אחרים קיימים הותאמו לקליטת האדירים הראשונים. בשלב הראשון יוכנו שני דת"קים ל-14 המטוסים הראשונים.

מרכזי הדרכה. לרשות שתי טייסות אדיר העתידיות יעמדו מרכזי הדרכה לציוותי אוויר וקרקע, שבמרכזם מאמנים, סימולטורים. המאמן לצוותים טכניים הוא ייחודי וראשון מסוגו. טכנאי יוכל ללמוד, לתרגל ולבצע בסימולטור כל פעולה, החלפת גלגל, החלפת מכלול. הוא ילמד וייבחן ויבצע – הכל באימון, לפני שיגש לליין המטוסים. את מרכז ההדרכה מתכננת אלביט מערכות. החמקן דורש מקצוע טכני חדש – LO, טכנאי מומחה לטיפול בחומרי מבנה המטוס ושכבות הצבע, שהן מקדם החמקנות.

מערכות מיוחדות. במטוס F-35 יש מערכות מיוחדות שלא היו במטוסים קודמים. כך, למשל מערכת המידע האינטגרטיבית, הכוללת ומשלבת מידע הקשור לתכנון המטוס, תחקור אירועים, תחזוקה ומערכת הלוגיסטיקה. לוקח זמן לקלוט ולהטמיע מערכת זו אצל הצוותים המפעילים. מערכת המידע חוברה למערכות הכלליות של חיל האוויר והיא משיקה לתפיסת ההפעלה של המטוס ולתכנון משימותיו.

ה'חליפה הישראלית'. המערכות הישראליות המותקנות ויותקנו במטוסי אדיר מהוות קפיצת מדרגה לתעשיות הישראליות. כך כנפי המטוס שמייצרים בתעשיה האווירית, כדוגמת קסדת הטיייס של אלביט מערכות ורוקוול קולינס ומערכות של רפאל הטמונות באדיר.

נוכח דברי הביקורת המתפרסמים בתקשורת על המטוס, יכולותיו, מחירו, מספר המטוסים והעיכובים בייצורו, מדגישים בחיל האוויר כי זו הפעם הראשונה שישראל קונה מטוס מתקדם הנמצא בשלבי פיתוח. יש לכך יתרון, ניתן לתקן טעויות ושגיאות. באדיר חיל האוויר אינו רוכש מטוס מוכן מהמדף אלא הוא שותף בתכנונו, בפיתוחו ובייצורו.

בחיל האוויר מסכמים: האדיר הוא מטוס ייחודי, אנו היחידים באזור המפעילים אותו, האדיר הוא מערכת שלמה מתוחכמת ביותר שעליה אמר מפקד חיל האוויר כי צריך להתאים את חיל האוויר לאדיר. אין כיום בעולם מטוס שיכול לתת מענה מבצעי לישראל על ציר הזמן הנוכחי. 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022