גנרל הנחתים ג'יימס מאטיס לשר ההגנה

גנרל חיל הנחתים ג'יימס מאטיס (66), שכינויו MAD DOG, הוא כפי הנראה שר ההגנה הבא של ארה"ב

הנשיא הנבחר דונלד טראמפ הודיע על כך באסיפה בסינסינטי ביום חמישי, וההודעה הרשמית אמורה להתפרסם ביום שני. טראמפ הגדיר את גנרל מאטיס "אחד מגדולי הגנרלים שלנו, הדבר הכי קרוב שיש לנו לגנרל ג'ורג' פטון".

גנרל ג'יימס מאטיס היה בעבר מפקד פיקוד המרכז (CENTCOM) של צבא ארה"ב. ידוע כמי שמתעמק בהסטוריה צבאית ומומחה גדול בתולדות המלחמות. פעמים רבות התבטא כי  "לארה"ב אין אסטרטגיה כוללת במזרח התיכון". מינויו של מאטיס לתפקיד שר ההגנה טעון אישור של הסנאט וכן דרוש אישור מיוחד של הקונגרס, כיוון שלפי החוק גנרל איננו יכול להתמנות לשר ההגנה תוך שבע שנים מפרישתו מהצבא, ואצל מאטיס עדיין לא חלף פרק זמן זה.

העיתונות בארה"ב כותבת כי גנרל מאטיס אהוב מאוד על חיילי ארה"ב, בעיקר בקרב המארינס, וכן על אהוד על מנהיגים צבאיים ואזרחיים. שר ההגנה לשעבר רוברט גייטס אמר כי "לגנרל מאטיס יש חוש היסטורי משובח ומוח אסטרטגי מעולה".

מאטיס פיקד על דיוויזיית הנחתים ה-1 בכניסה לעירק ב-2003 ושירת כמפקד פיקוד המרכז עד פרישתו ב-2013. הוא בן 66, רווק שלא נישא מעולם. במשך השנים התפרסמו בצבא כמה מאמרותיו לחייליו, כגון: "היה מנומס, היה ממקצועי ושתמיד תהיה לך תכנית להרוג את מי שצריך", או : "לך ומצא את האויבים שרוצים לחסל את הדמוקרטיה שלנו, והרוג כל אחד מאלו עד שיימאס להם ויניחו לנו ולחרותנו".

ב-2013 התעמת גנרל מאטיס עם הממשל של הנשיא אובמה עקב התנגדותו  הנמרצת להסכם הגרעין עם איראן, וזו  היתה כנראה סיבת פרישתו מהצבא. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית