"הדאגה לפרטיות עוצרת את המחקר הרפואי"

זיו אופק

"לא משנה כמה נעבוד קשה להגן על נתונים, מישהו בסוף יפצח ההגנות ויגיע לנתונים. המחשבה הזו היא עכב אכילס של עולם הביג דאטה", אומר זיו אופק, מייסד ומנכ"ל חברת CDI נגב במסגרת כנס NEXTECH שהתקיים אתמול בבאר שבע ביוזמת מגזין ישראל דיפנס.

"חוקר רפואי שרוצה נתונים להריץ מחקר צריך לחכות בממוצע כ-8 חודשים לנתונים. זה תהליך בלתי אפשרי. הביג דאטה זו כותרת. במציאות כמעט לא משתמשים בנתונים בגלל פחד מפגיעה בפרטיות. יש מאבק אין סופי בין הפרטיות ליעילות. והפרטיות מנצחת. כמעט תמיד.

"כדי לפתור את הבעיה, פיתחנו פלטפורמה בשם mdclone לניהול מידע רפואי שמאפשרת להגיע לפרדיגמה חדשה. בעוד רוב הגישות להגנה מדברות על הוספת "רעש" לנתונים כדי להגן על פרטיות היחידים, אנחנו משתמשים במידע סינתטי. כלומר, לקחת נתונים סטטיסטיים מתוך אוכלוסיה אמיתית, ולצור אוכלוסיה סינטטית עם אותם נתונים סטטיסטיים אבל ללא המאפיינים האישיים.

"עם הפלטפורמה הזו הלכנו לבית חולים רמב"ם. עזרנו להם לעשות מחקר על בסיס אוכלוסיה סינטטית שאנחנו יצרנו, אבל עם נתונים סטטיסטיים אמיתיים. הם הריצו את המחקר על הפלטפורמה שלנו ועל הנתונים האמתיים, והגיעו לאותם תוצאות. מדובר בפלטפורמה שמאפשרת ביצוע מחקרים רפואיים ואחרים עם אפס פגיעה בפרטיות. זאת, כי אוכלוסיית המחקר סינטטית, ואינה מבוססת על אנשים אמיתיים.

"בצורה כזו, כל חוקר יכול לבקש ממוסד רפואי נתונים סטטיסטיים של מטופלים, והוא יבנה על בסיסו סט סינטטי של אנשים מומצאים לצורך המחקר. זה יאפשר לכל חוקר בעולם לפנות לכל מוסד רפואי בעולם, ולקבל נתונים רפואיים סטטיסטיים עם אפס פגיעה בפרטיות. בישראל, אנחנו נמצאים בכ-80 אחוזים משוק המחקר הרפואי."  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית