צבי צור - רמטכ"ל בימי רגיעה

בימים של שקט ביטחוני יחסי מעניין להכיר את תקופת הכהונה של הרמטכ"ל השישי, רב אלוף צבי (צ'רה) צור, וללמוד על החלטות של רגיעה. ד"ר אפרים לפיד מזכיר במדורו השבועי

 

צבי (צ'רה) צור (צ'רטנקו) נולד ב-1923 באוקרינה ועלה לארץ עם הוריו בגיל שנתיים. לימודיו בבית הספר התיכון "גאולה" בתל-אביב והצטרפותו לארגון ה"הגנה" עצבו את נעוריו כאיש מטה, מינהל ופיקוד. הוא נעצר ב"שבת השחורה" בהיותו בקיבוץ אפיקים במיון מועמדים לקורס מפקדי כיתות והועבר למחנה מעצר ברפיח, שם שהה חודשיים. במלחמת העצמאות היה סמג"ד  53 של המג"ד יצחק פונדק ולאחר מכן מג"ד 54 בחטיבת "גבעתי", אשר לחמה בדרך לירושלים ובשפלת יהודה, גזר, רמלה, אשדוד והסביבה. בתום המלחמה התמנה לראש מטה פיקוד הדרום של אלוף הפיקוד משה דיין. בקיץ 1951 נשלח ללימודי מינהל ציבורי באוניברסיטת סיראקוז בארה"ב.

בדצמבר 1952 נקרא להפסיק את לימודיו ונתמנה ראש אגף כח אדם במטה הכללי. באפריל 1956 התמנה אלוף פיקוד המרכז, ובעת הזאת התנהלו תחת פיקודו שני מבצעי התגמול הגדולים כנגד יעדים בגדה המערבית של ירדן, בחוסאן (מבצע "לולב" ב-25 בספטמבר) ובקלקיליה (מבצע "שומרון" ב-10 באוקטובר). אירוע שהאפיל על כהונתו של צור בפיקוד המרכז היה מעשה הטבח שיוחס לצה"ל ולמשמר הגבול בכפר קאסם ביום הראשון של מערכת סיני. בינואר 1958 מונה לראש אג"ם, תחת הרמטכ"ל חיים לסקוב. בעקבות מערכת יחסים עכורה בין השניים נשלח צור להשתלמות בצרפת.

בספטמבר 1960 שב לארץ, ובינואר 1961 מונה צור לתפקיד הרמטכ"ל וסגנו אלוף יצחק רבין. הייתה זו תקופה שקטה יחסית, כאשר גזרת הביטחון השוטף העיקרית הייתה בגבול עם הסורים. אלה היו שלש השנים (1961-1958) של האיחוד בין מצרים וסוריה. במרץ 1962 הוחלט ליזום פעולת תגמול חריגה בהיקפה במוצב נוקייב מצפון לעין גב (מבצע "סנונית"). ביעד לחמו חיילי "גולני". כוח של שייטת 13, אשר נקבע לפשוט מהכנרת לעבר  המוצב הסורי בכורסי, נסוג ללא השלמת המשימה.

השקט היחסי בגבולות בתקופתו אפשר לרמטכ"ל צור לחזק את קשרי החוץ של צה"ל עם צבאות זרים ולבנות את הכוח ברכש והתעצמות. התכנית הרב שנתית בעת הזאת, "חשמונאים", נתנה עדיפות לבניית מערך מסוקים ופיתוח תורת לחימה משולבת. בינואר 1963 אישר המטה הכללי בראשותו, את התוכנית שהוצגה על ידי מפקד חיל הים, אלוף יוחאי בן נון, להצטיידות בספינות טילים (סטי"לים) במספר המאפשר עליונות מבצעית. מחזורי הגיוס היו הגדולים ביותר שידע צה"ל עד אז  ואפשרו לקצר את שירות החובה מ-30 ל-26 חודש.

 בתום שלש שנים, ב-1 בינואר 1964, העביר רב אלוף צור את תפקיד הרמטכ"ל ליצחק רבין. באותו יום הוחלפו גם ראש אמ"ן, התמנה אלוף אהרון יריב, לראש המוסד מונה מאיר עמית ולראש שב"כ - יוסף הרמלין.

עם שחרורו התמנה צבי צור למנכ"ל "מקורות" ומלא תפקיד זה כעשר שנים.  בהמשך היה עוזר שר הביטחון משה דיין מיוני 1967 עד אפריל 1974.

להנצחתו נקרא בית הספר למ"כים על שם רב אלוף צבי צור.

תודה לרס"ן גיא אביעד בפרסום של מחלקת היסטוריה בצה"ל, ספטמבר 2016.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית