התעשייה האווירית משיקה מערכת מצילת חיים למניעת התנגשויות בין כלי טייס צבאים לאזרחיים

התעשייה האווירית מציגה מערכת חדשנית ומצילת חיים, ראשונה מסוגה בעולם, למניעת התנגשויות בין כלי טייס צבאיים לאזרחיים: מערכת Collision Warning System - CWS

התעשייה האווירית משיקה מערכת מצילת חיים למניעת התנגשויות בין כלי טייס צבאים לאזרחיים

צילום: תע"א

המערכת מציעה פתרון ייחודי לתעופה הצבאית, המספק התראת התנגשות בין מטוסי קרב של חילות האוויר לכלי טייס אזרחיים, כמענה לצורך הולך וגובר בעולם התעופה כיום. CWS פותחה על ידי מפעל מלמ בתעשייה האווירית ומבוססת על שילוב בין מערכות ההתראה האזרחיות הקיימות כיום במערכת האימון "אהוד", ובאמצעותה נבנית תמונה אווירית מלאה עבור הטייס הצבאי. מערכת CWS תוצג לראשונה בכנס I/ITSEC שבאורלנדו, ארה"ב.

המערכת מותאמת למטוסי קרב, כולל מטוסים מדור 4 ו-5, מטוסי אימון, מסוקי קרב ומלטי"ם, ניתנת להתקנה באינטגרציה קלה ומהירה ומבוססת על ניסיונה של מלמ במערכות תקשורת נתונים בזמן אמת (דאטא-לינק) בעלות קצבי עדכון גבוהים. המערכת נבחנה בהצלחה על ידי חיל אוויר מוביל בעולם.

יעקב גליפת, מנהל מפעל מלמ של התעשייה האווירית: "הצפיפות הגוברת במרחב האווירי וחוסר ההתאמה של מערכות התעופה האזרחיות למערכות הצבאיות, מחייבת פתרון למניעת התנגשויות בין מטוסים צבאיים לכלי טייס אזרחיים, הלוקח בחשבון את אופי הפעילות הצבאי והדרישות המבצעיות. המערכת החדשה הינה ייעודית, בעלת תועלת גבוהה ויכולת אינטגרציה מהירה, המאפשרת לטייס הצבאי לטוס בבטחה ולא לסכן את עצמו או את המטוסים הצבאיים והאזרחיים האחרים שבקרבתו, הן בפעילות אימון והן בפעילות מבצעית".

המערכת ניתנת להתקנה בפוד ייעודי, בנוסף לשילוב המוטמע במערכת "אהוד" הוותיקה, הכולל את כל חלקי המערכת (אנטנות, משדר, תקשורת), באינטגרציה מינימלית או בקופסא אינטגרטיבית המשולבת במטוס. התמונה האווירית וההתרעות מתקבלות רק לטייס הצבאי (ללא אינדיקציה לטייס האזרחי) והן מועברות אליו ב-3 צורות בהתאם לעומק האינטגרציה: התרעה קולית, טאבלט ייעודי הכולל התרעות תמונה וקול או אינטגרציה לתצוגות הקיימות בפלטפורמה (MFD/MPD).

המערכת בונה תמונה אווירית באמצעות קליטה וחקירה של המערכות המוזכרות. תוך פענוח נתוני הטיסה והנתיבים הצפויים של המטוסים, המערכת מחשבת אילו מטוסים צפויים להתנגש במטוס הקרב ומתריעה לטייס על מטוסים אלו. בין השאר, נלקחים בחשבון אופי הטיסה הייחודי של מטוס הקרב ויכולות התמרון שלו, השונה מאוד משל כלי טייס אזרחיים, ובהתאם מתריעה כשצריך, ורק כשצריך.

אולי יעניין אותך גם