זאב דרורי, דן שומרון – מנהיגות שקטה, ידיעות ספרים, 2016.

אפרים לפיד בביקורת ספר על ספרו של פרופ' זאב דרורי העוסק ברא"ל דן שומרון ז"ל

בתחילת 2012 החל פרופ' זאב דרורי בעבודת מחקר ותחקיר לכתיבת ספר ביוגרפי העוסק ברא"ל דן שומרון ז"ל במטרה להעמיד את תרומתו של שומרון במקום הנכון בזיכרון הציבורי. בתום המחקר יצא לאור ספר מרתק המתאר את מהלך חייו של שומרון בצמתים חשובים שהוא חתום עליהם בהיסטוריה הביטחונית של ישראל : מפקד יחידת סיור במלחמת ששת הימים, מפקד גדוד צנחנים במלחמת ההתשה, מפקד חטיבת שריון במלחמת יום הכיפורים, מפקד מבצע אנטבה, מקים מפקדת כוחות השדה, רמטכ"ל באינתיפאדה הראשונה ובמלחמת המפרץ.

לכל אורך הספר בולט המתח שהיה כרוך במינויו של שומרון לרמטכ"ל אחרי משה לוי, בפרט על רקע שמועה רכילותית מרושעת שנועדה לסכל את מינויו (תיאור האירוע והשפעתו מפורטים בהרחבה בספר). ההתקוממות ("אינתיפאדה"), שתפסה אותו חצי שנה אחרי מינויו והשפיעה על כל תקופת הרמטכלות, שיבשה לחלוטין את סדר העדיפות שקבע לעצמו – לשדרג את כוחות היבשה באמל"ח מתקדם. הראשון שזיהה את משמעות ההתקוממות וזוכה להערכה רבה בספר הוא איציק מרדכי, שהתחיל כאלוף פיקוד דרום ועבר לאלוף פיקוד מרכז.

בספר מתוארים מהלכי הקרב של כמה מבצעים חשובים בתקופתו בהם : חיסול אבו ג'יהאד בתוניס במבצע מיוחד של סיירת מטכ"ל עם חיל הים ("הצגת תכלית – אפריל 1988), ומבצע "כחול וחום" בלבנון בדצמבר 1988 , בו נדרש להחלטה כבדה בהשארת 4 חיילים בשטח עד לחילוצם על ידי מסוקי חיל האוויר.

שומרון רחק מפוליטיקה ומתקשורת. ספג ביקורת מהתקשורת בעיקר בתקופת האינתיפאדה וגם מהדרג המדיני (ראש הממשלה שמיר, ממשלת אחדות לאומית), אתו היו חילוקי דעות על הדרכים להתמודדות עם הפלסטינים בשטחים. הגיבוי המלא שזכה משר הביטחון רבין זוכה להערכה רבה בספר.

סיכום דמותו של שומרון בעיני דרורי : מנהיגותו השקטה, המאופקת, של האיש שהרבה לעשות ומיעט במילים, אומץ לבו והביטחון שהשרה על פקודיו ועל הדרג המדיני – כל אלה ייחדו אותו כמצביא וכשליח ציבור, הרואה לנגד עיניו אך ורק את טובת המדינה וביטחונה.

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית