למה פוטין צריך להילחם בישראל, אם הוא יכול לנצל אותה? דעה

למה פוטין צריך להילחם בישראל, אם הוא יכול לנצל אותה? דעה

YouTube

בהמשך לכתבה שפורסמה באתר mako שבה נטען כי ישראל ורוסיה במגמה לקראת עימות עתידי, אני רוצה לטעון הפוך. למה להילחם במישהו שאתה יכול לנצל אותו?

חימוש רוסי מתקדם? את זה יש כאן כבר שנים

מאז קום מדינת ישראל, שכנותיה של ישראל, חלקן הוגדרו בשלבים שונים של ההיסטוריה כמדינות אויב, הצטיידו באמל"ח רוסי. בכל שלב בהיסטוריה זו, האמל"ח הרוסי היה המתקדם ביותר לתקופתו. ולאמל"ח, כמעט כמו לכל טכנולוגיה אחרת, יש נטייה להתפתח. כך קורה היום גם עם האמל"ח הרוסי בסוריה. הוא המתקדם ביותר, וזה שמתאים לשנת 2016.

אם כבר יש כאן טענה, היא צריכה לבוא אל שירותי המודיעין הישראלים שכשלו במעקב אחר התפתחות הטכנולוגיה הצבאית הרוסית. אם אכן היה כשל כזה, אז כן מדובר בהפתעה. אולם, אם מדובר בשירותי מודיעין מקצועיים, והישראלים כנראה כאלו, אז לא מדובר בשום הפתעה. מי שיחפש במנוע החיפוש גוגל, יוכל אפילו למצוא דיווחים, לא מאומתים כמובן, שישראל פיתחה יכולות להתמודד, בין היתר, עם מערכות הגנה אוויריות רוסיות. המתקדמות שבהן.
 
משחק החתול והעכבר בין יכולות התקפיות להגנתיות מתקיים בשוטף משחר ההיסטוריה האנושית. זה לא אמור להפתיע מישהו. מטוסים, טילי שיוט, מכ"מים, לווינים, מערכות קשר, טנקים וכו', לא הומצאו אתמול ברוסיה או נצפו אתמול בסוריה. ואם מישהו בצה"ל חשב שחימוש רוסי מתקדם לא יגיע למזרח התיכון במוקדם או מאוחר, שישאיר את הדרגות וישים את המפתחות. מה שרואים היום במפעל ברוסיה או בתערוכה, יגיע בקרוב לכל מדינה שנמצאת ברשימה של סמנכ"ל השיווק של Rosoboronexport.
 
רוסיה מרגלת אחרי ישראל. זה חדש?

בהיבט הטענה על ריגול רוסי סביב ישראל, גם זה לא חדש. האם הריגול הרוסי בסביבת ישראל התחיל עם מערכת ה-S-400 בסוריה? למדינות סובבות ישראל יש מכ"מים מתקדמים, חלקם רוסיים וחלקם אמריקאים או אחרים כבר עשרות שנים. יש להן גם אמצעי תצפית, ל"א, ולחלק מהמדינות יש גישה לתצלומי לווין. חלקן אפילו שיגרו לווני ביון משלהן. ההיגיון אומר שחלקן גם מפעילות בסבירות גבוהה רשתות ריגול בארץ. ככה זה בעולם הריגול שהתחיל אי שם לפני ימי יהושע, ומגיע עד ימינו.

הרוסים לא שונים בהיבט זה. רוסיה נחשבת לאחת המדינות המובילות בתחום הריגול ושירות ה-GRU הוא מהטובים שבהם. רק לאחרונה פרסם רונן ברגמן כתבה על בכירים ישראלים שפעלו בשביל הקרמלין. וזה פרסום אחד מיני רבים לאורך השנים בהקשר זה.

אם מישהו בצה"ל מופתע, זה סימן לכשל בצבא. לא למלחמה עם רוסיה

בהיבט הטענה על אמל"ח חדש וריגול רוסי כלפי ישראל מסוריה, הטענה בכתבה שמתבססת על מקורות צבאיים ישראלים עלומים, אפשר לומר כי היא מפתיעה עד מוזרה. שוב, אם באמת יש כאן הפתעה בהיבט זה, הטענה צריכה להיות מופנית למודיעין הישראלי, לא לרוסים. הם לא השתנו במהלך שנות קיומה של ישראל. וזה לא גרם לשום עימות צבאי ישיר בין המדינות עד היום.

טענה נוספת באותה כתבה היא שהקרבה הגיאוגרפית של הצבא הרוסי לישראל יכולה לגרום למלחמה. טענה זו אם נכונה, צריכה להיות נכונה גם לכל צבא אחר שפועל בקרבת ישראל. ועדיין, אין בצה"ל הערכות למלחמה עם ירדן, מצרים, סוריה, לבנון או איראן שגם פועלת בסוריה. למה לא יוצאות כותרות כאלו?

מלחמת האזרחים בסוריה התחילה לפני יותר מחמש שנים. ההתערבות הרוסית בסוריה החלה רשמית בספטמבר 2015, כלומר מעל שנה הצבא הרוסי פועל בעצימות משתנה בגבול סוריה. זאת, תחת תיאום עם ישראל וארה"ב, והסנכרון עובד. אז נכון, יש פה ושם היתקלויות שנובעות מחוסר הבנה רגעי ואולי מתוך רצון של אחד הצדדים לנסות אחד את השני, טבעי. אבל מכאן ועד מלחמה כוללת בין המדינות, המרחק רב מאד.

ניצול נותן יותר מאשר החלשה

גם אם בוחנים את האינטרס של פוטין בישראל, מוזר לטעון שהוא רוצה מלחמה. ראשית, יחס הכוחות בין ישראל לרוסיה, לא ממש לטובת ישראל. גם אין שום עדות שפוטין הצהיר שהוא רואה בישראל אויב. נהפוכו. אם בוחנים את ההיסטוריה, רוסיה תמיד העדיפה לפעול מול ישראל בצורה פוליטית כגורם לחץ על ארה"ב.

תחת תזה זו, יהיה כן נכון לטעון כי רוסיה פועלת לקדם אינטרסים שלה. והיא לא סופרת את ישראל. גם זה לא חדש. ככה גם פועלות מדינות אחרות שנחשבות "ידידות". מכאן, שמלחמה בישראל תשיג פחות מאשר ניצול שלה באמצעים פוליטיים רכים.

צריך לזכור, כי פוטין נכנס לסוריה מסיבות שאינן קשורות כלל לישראל. אלא למאבק שלו עם ארה"ב בערוצים שונים. פעילות הצבא הרוסי בסוריה נועדה להשיג מטרות ברורות עבור הקרמלין שיתנו לו נקודות זכות מול ארה"ב. פוטין גם מעורב באוקראינה מול אירופה, באפריקה ובאסיה כציר משותף עם סין מול וושינגטון. אלו שיקולים שאינם קשורים לישראל ישירות והיא רק כלי משחק על לוח השחמט.

החלטה רוסית לצאת למלחמה ישירה בישראל תחייב את ארה"ב להתערב. והדבר האחרון שפוטין רוצה זה מלחמה ישירה עם ארה"ב שיכולה להתפתח לממדים גדולים בהרבה. מי שיסקור את תקופת המלחמה הקרה, יראה דימיון רב למתרחש היום כאשר שתי המעצמות ניהלו עימותים דרך מדינות או ארגוני פרוקסי.

וזה מוביל לטיעון הבא. אם בוחנים את מעשיו של פוטין, נראה כי הוא מנסה לייצר פעולות מלקחיים פוליטית סביב ישראל באמצעות תפישת הפרוקסי. היחסים בין מצרים לסעודיה בנתק, ונראה כי סיסי החליט ללכת עם הציר הרוסי שכולל גם את אירן, לבנון וסוריה. בחינה של מפת המזרח התיכון, תראה כי מדינות אלו יוצרות מעין טבעת לחץ סביב ישראל בניצוח הקרמלין.

מדובר במערכת כלים שלובים פוליטית שמפעילה על ישראל לחצים בהתאם לאינטרס הרוסי. מצרים אחראית על דרגות החופש של חמאס, ואיראן אחראית על דרגות החופש של חיזבאללה. ההשפעה שיש לקרמלין על מדינות אלו תקבע את הכיוון שתבחר ישראל. אם ארה"ב תלחץ באוקראינה, רוסיה תלחץ בעזה עם חמאס. אם ארה"ב תלחץ בסוריה, רוסיה תלחץ בגבול הצפון עם חיזבאללה.

הטענה המובאת כאן, גורסת כי המלחמה האמתית מתנהלת מאחורי הקלעים בין ארה"ב לרוסיה במישור הפוליטי דרך פרוקסים. לרוסיה אין אינטרס ממשי להיכנס ללחימה ישירה עם צה"ל שתגרור לזירה גם את צבא ארה"ב. ולכן, לטעון שעימות צבאי מתקרב בין ישראל לרוסיה זו טענה שאין לא אחיזה במציאות נכון לכתיבת שורות אלו. ואם היא כן נטענת, על אותם מקורות עלומים מצה"ל לספק לציבור הסבר שלם, רציונלי ושלם ככל הניתן.  

אולי יעניין אותך גם