תעשייה אווירית מציגה: מהפכה בתחזוקת מל"טים

בחטיבת ההנדסה והפיתוח של תעשייה אווירית עמלו בשנתיים האחרונות על פיתוח פתרון ייחודי המאפשר לדעת את 'בריאות' המל"ט בצורה מדויקת ומהירה. הפתרון מאפשר לצוות התחזוקה לנטר את מצב הפלטפורמה בכל פעם שהכלי חוזר ממשימה, ולתת לו תחזוקה 'אישית' 

תעשייה אווירית מציגה: מהפכה בתחזוקת מל"טים

Noam Eshel, Defense-Update

בחטיבת ההנדסה והפיתוח של תעשייה אווירית פיתחו טכנולוגיה חדשה לבקר את בריאות המל"טים של החברה. הפתרון מבוסס על סיב אופטי המושחל בתוך מכלול המל"ט, כמו הכנף למשל, והוא משמש גם כסנסור וגם כאמצעי העברת תקשורת בכל פעם שמתגלה נזק באזור מסויים בכנף. "אנו עוסקים בזה מספר שנים, וכבר יישמנו את הפתרון במערכי המל"טים בצה"ל, כולל באיתן ובשובל", מסביר משה מדינה, סמנכ"ל, מנהל חטיבת הנדסה ופיתוח בתעשייה אווירית. הפתרון הוצג בכנס הישראלי השנתי ה-55 לתעופה וחלל המתקיים בימים אלו בטכניון בחיפה ובתל אביב.

בתעשייה אווירית אומרים שמדובר בתחום תעופתי שעוסקים בו בעולם כבר 10-15 שנים, אך הוא עדיין לא נפוץ. כיום, כאשר רוצים לבדוק את הפלטפורמה של המטוס, משתמשים בבדיקות אל הרס (NDT) הכוללות סריקה של אולטרא-סאונד ואמצעים נוספים. הפתרון החדש מאפשר לצוות האחזקה של הכלי לדעת במדויק האם יש בעיה, ואם כן, באיזה מקום במכלול.

"הפתרון שאנו מספקים נותן מענה לבדיקת המל"ט בין משימות. כלומר, כאשר המל"ט במשימה המערכת אוספת נתונים ('מקליטה'), וברגע שהוא נוחת, צוות התחזוקה מוריד את הנתונים ויודע מה מצב הכלי", אומר מדינה. "יש מחשבה גם על מערכת כזו שתדע לתת נתונים בזמן אמת למפעיל המל"ט, אבל זה עדיין לא מבצעי".

הפתרון עובד בצורה הבאה. כאשר תעשייה אווירית בונה את המכלול, נניח הכנף, היא משתילה לאורך הכנף סיבים אופטיים. מכיוון שבסיב עוברים פוטונים, כאשר יש שינוי במבנה הכנף, מסלול הפוטונים משתנה בתוך הסיב כי הסיב 'זז' איפה שיש שינוי בחומר. לאורך הסיב יש נקודות קריאה שמאפשרות למערכת לדגום את הסיבים בקבועי זמן מחזוריים. בצורה כזו, כאשר הכנף תקינה, נוצר גרף המייצג 'חתימה' של בריאות תקינה המשמשת מאוחר יותר להשוואה מול שינויים.

במהלך חיי המל"ט, נוצרים שינויים במבנה החומר של הכנף אשר באים לידי ביטוי בחריגות מאותה 'חתימה' בסיסית. כאשר זה קורה, המערכת יודעת לאותת על בעיה. "המערכת יודעת להמיר את האות החשמלי לעיבורים פיזיקליים במבנה. זו הייחודיות שלה. והיא עושה זאת עם מינימום התרעות שווא. בסופו של יום, אתה לא רוצה להתריע על בעיות שלא קיימות", אומר מדינה. "בלי מערכת כזו הלקוח מתחזק את הכלי לפי הוראות יצרן. עם המערכת, התחזוקה הופכת להיות יותר מדויקת. המערכת עובדת בהצלחה כבר שנתיים בצה"ל, ולמעשה כל מל"ט חדש שיוצא ממפעלי תעשייה אווירית מצויד בה כברירת מחדל".

תחזוקה חזויה במל"טים

מדינה יודע לומר שלמעשה זו מהפיכה בכל הקשור לתחזוקת מל"טים. במל"ט, בשונה ממטוס מאויש, אין טייס שיודע לומר לצוות התחזוקה בסוף טיסה אם הוא שמע רעשים או הרגיש בעיות מיוחדות, ולכן מערך הכלים תלוי לחלוטין באמצעים טכנולוגיים לאיתור תקלות. "עם מערכת כזו אתה מעביר את צי המל"טים ממדיניות קבועה לתחזוקה חזויה", אומר מדינה.

עוד יתרון במערכת כזו טמון במעבר מתחזוקה כללית - אותן פרקטיקות תחזוקה לכל הכלים מאותו סוג - לתחזוקה אינדיבידואלית. כלומר, התחזוקה הופכת להיות 'תפורה' לכל מל"ט באופן חד-חד-ערכי. עבור צוות התחזוקה זו מהפיכה. הרי במציאות, לא כל מל"ט מאותו סוג מתנהג בצורה דומה. באחד מתחילות בעיות הכנף אחרי X שעות טיסה, ובאחר אחרי Y. עד היום, שני הכלים קיבלו אותה תחזוקה - על פי הוראות יצרן או שבר.

המשמעות בטווח הארוך היא חסכון בהוצאות תחזוקה על מל"טים. זאת, מכמה סיבות. אחת נובעת מהאפשרות לתחזוקה 'תפורה' - אני משלם רק על מה שבאמת צריך ולא על פי הוראות יצרן סטטיסטיות.  שניה נובעת מכך שצוות התחזוקה מודע לבעיה מיד כאשר היא מתרחשת ולא צריך לחכות לשבר. יש מקרים שזה חוסך כסף. שלישית נובעת מכך שככל שהתחזוקה יותר מדויקת ונעשית בצמוד לקרות התקלה, סטטיסטית המכלולים חיים יותר ומגיעים לסוף חיי המדף שלהם.

סיבה רביעית קשורה לעלויות כוח אדם. כאשר יש תחזוקה חזויה בזמן אמת, מערך המל"טים יכול, בתיאוריה, לצור מתאם מדויק בין כוח האדם הדרוש לתחזוקה, לבין הבעיות הצפויות. זה אמנם רלוונטי במתארים בהם התחזוקה מבוססת על מקבלי משכורת ולא חיילי סדיר, אבל יש מקומות בעולם שזה עובד כך.

יתרון עולמי

בתעשייה אווירית יודעים לומר שמדובר בפתרון טכונלוגי שאינו נפוץ בקרב יצרני מל"טים אחרים בעולם, ולכן נותן לכלים של החברה יתרון בכל הקשור לעלות תחזוקה ושיפור בטיחות הכלי. שיפור ביכולת התחזוקה גם נותן יתרון מבצעי, בעיקר בעידן של תקציב ביטחון מצומצם שאינו מאפשר רכישה של הרבה מל"טים. כאשר התחזוקה מדויקת, אפשר לעשות תכנון מבצעי יעיל יותר, ולעשות יותר משימות בפחות כלים.

"המערכת עצמה נוחה לתפעול ואינה מוסיפה משקל למל"ט מלבד משקל הסיב האופטי שהוא זניח. 'השכל' שלה נמצא באלגוריתמיקה. האתגר הוא לקרוא את המידע מהסיבים, וממנו להסיק את השינויים הפיזיקליים ללא התרעות שווא", מסכם מדינה.

 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022