תחזית ישראל דיפנס ל-2015: גדלה הסבירות למערכה בצפון

ערב השנה האזרחית החדשה, עמיר רפפורט בטור מיוחד עם התחזיות של ישראל דיפנס בכל החזיתות. המאמר המלא בגיליון החדש של ישראל דיפנס היוצא לאור בימים אלה

תחזית ישראל דיפנס ל-2015: גדלה הסבירות למערכה בצפון

כוחות צה"ל באימון ברמת הגולן (צילום: דו"צ)

וזוהי תחזית ישראל דיפנס לקראת שנת 2015: הסבירות לפרוץ מערכה בצפון הארץ היא בינונית ואף למעלה מכך. בחודש יוני 2015 תשוב ותעלה לסדר היום "הסוגיה האיראנית". וביתר פירוט - 

אזור הצפון מסתמן כחזית הנפיצה ביותר לקראת השנה האזרחית החדשה, בגלל שילוב של מספר גורמים. הסיבה הראשונה היא הנוכחות ההולכת וגוברת של כוחות אל-קעידה וגורמי ג'יהאד עולמי אחרים בדרום רמת הגולן. לקראת השנה האזרחית החדשה, אפשר לקבוע בוודאות, כי סוריה אינה קיימת עוד כמדינה, ולמשטר המרכזי בדמשק לא נותרה שום אחיזה משמעותית באזורים הגובלים עם ישראל בגזרת רמת הגולן.

 נראה, כי הסיבה לכך שהקרבות ברמת הגולן הסורי עדיין אינם "זולגים" באופן משמעותי לישראל היא טקטית: אנשי הג'יהאד העולמי עסוקים בראש ובראשונה בקרבות פנימיים מול גורמים איסלאמיים קיצוניים אחרים ומול המשטר בדמשק, ולכן אינם מעוניינים בחזית מול ישראל. כאשר ירגישו יציבים מספיק בשליטתם בשטח, ייזמו פיגועי טרור שעלולים להצית את הגזרה. מי שעוד מחזיק בגפרור, שעלול "להדליק" את אזוריה הצפוניים של ישראל, הוא לא אחר מאשר מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה.

מול החמאס בעזה הסבירות למערכה נוספת ב-2015, בהמשך ללחימת "צוק איתן" ביולי –אוגוסט 2014, אינו נראה גבוה. ניתוח "רציונלי" של המצב מראה החמאס, ששילם מחיר כבד רק בקיץ האחרון, יתקשה לצאת למערכה נוספת עד שישקם את יכולותיו. 

באזור יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים יימשכו הפיגועים, שהתרבו במהלך שנת 2014, ואולם לא תפרוץ אינתיפאדה שלישית כל עוד המאמץ העיקרי של הרשות הפלסטינית הוא בזירה המדינית הבינלאומית, וכאשר תאי החמאס ביהודה ושומרון הם אויב משותף גם לרשות הפלסטינית וגם לצה"ל ולשב"כ. 

סוגיית תקיפה ישראלית אפשרית באיראן צפויה לשוב לסדר היום במהלך שנת 2015. הסיבה היא שבחודש יולי בשנה הבאה יסתיים (שוב) תוקפו של הסכם הביניים שחתמו מעצמות המערב עם איראן על הקפאה של פרויקט הגרעין האיראני, בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות. לאחר שתי ההארכות של ההסכם הזמני, נראה כי הסיכויים להארכה נוספת הם נמוכים יותר. לכן  חודש יוני 2015 מסתמן כגורלי.

ארה"ב: כמו תמיד, הפקטור המשמעותי ביותר במצבה הביטחוני של ישראל, יהיה גם בשנת 2015 מערכת היחסים האסטרטגית עם ארצות הברית.

בעניין דאעש: ההשפעה העיקרית שלו על ישראל הוא הסחה של תשומת הלב העולמית מהסכסוך הישראלי - פלסטיני ומן האיום האיראני לעבר האיום הזה.

סייבר: תקיפת קוריאה הצפונית על אולפני הסרטים של סוני ממחישה כי הסייבר הוא כבר מזמן כלי נשק ברשות מדינות. הסייבר הוא מרחב לחימה חדש, עם גבולות וכללים אחרים. למרבה המזל, בזכות חזון של אנשים רבים, ישראל היא מובילה עולמית בתחום הסייבר, גם לצרכים צבאיים וגם בהיבטים מסחריים. 

תעשיות ביטחוניות: לאחר שנה של התמודדות עם אתגרים כלכליים לא קלים במהלך שנת 2014, צפויות התעשיות הביטחוניות של ישראל להמשיך ולצמוח בשנת 2015.

 

המאמר המלא מתפרסם בגיליון מספר 24 של המגזין ישראל דיפנס, היוצא לאור בימים אלה

אולי יעניין אותך גם