שליחות מכל הלב

מאיר אמיתי על ספרו של ירח פארן, "עד שיחזור החייל האחרון - סיפורן של היחידות לאיתור נעדרים בצה"ל"

שליחות מכל הלב

בחברה הישראלית קיימת רגישות מיוחדת לסוגיית הנופלים שמקום קבורתם לא נודע והנעדרים במלחמות ובפעילות הביטחון השוטף. ביהדות מקפידים להביא את המת לקבורה, לוודא מה עלה בגורלו של נעדר, ואם מתברר שהוא חי ונפל בשבי נעשה מאמץ לפדות אותו. במלחמת העצמאות היו מאות נעדרים  (חיים ומתים), אך לא הוקם גוף ייעודי לאיתורם. במלחמת יום הכיפורים היו למעלה מאלף לוחמים נעדרים והמשימה לאתרם הייתה חיונית בקנה מידה לאומי. לצורך כך הוקם אז באגף כוח אדם (אכ"א) מרכז לקשר עם משפחות הנעדרים; בחיל-האוויר, הוקם צוות לחיפוש לוחמי צוות אוויר נעדרים. במחלקת היסטוריה במטכ"ל אספו מידע על נעדרים ביוזמת מפקדה, אל"ם אברהם איילון (לנץ'), לאחר שגילה בכוחות עצמו את גופת בנו, צבי ("במבי") שנפל ברמת הגולן.

בעקבות הצלחת צוות שלמה בן-אלקנה, שנודע כמגלה עצמותיו של לוחם נילי, אבשלום פיינברג, בסיני לאחר מלחמת ששת הימים, לאתר לוחמי צוות אוויר ולוחמים מכוחות היבשה הוחלט באוגוסט 1974 על מיסוד יחידה לאיתור נעדרים (אית"ן) 5701 בפיקודו (במילואים). לימים, הוקם במחלקת נפגעים באכ"א (כיום מנהל נפגעים וקציני ערים) ענף לאיתור נעדרים. בשנת 1987 בוצעה נקבע כי יחידת  אית"ן 5701 תיועד לאיתור נעדרי חיל-האוויר בלבד ובאוגדות היבשה הוקמו צוותי איתור נעדרים, והשאלה העולה בהקשרים רבים בצה"ל:  האם יש צורך בשתי יחידות או בגוף אחד ולמי יהיה כפוף.

ירח פארן, אשר משרת עד היום במערך איתור נעדרים, עיבד לספר את עבודת הדוקטורט שכתב על איתור נעדרים והיחידות הייעודיות. בספר ניתנת תזכורת לאירוע היסטורי ראשון במעלה של נעדרים בשליחות הישוב העברי במלחמת העולם השנייה, נעדרי כ"ג יורדי הסירה, שטבעו ככל הנראה בחופי לבנון ולא נמצאו. בחלק השלישי בספר עוסק פארן בהתפתחות הטיפול בנעדרים וחיפושים בשנים 1970-1950, ונפלו בו מספר אי דיוקים.

לאורך כל הספר אנחנו לומדים על האנשים המיוחדים, מתנדבים, שעוסקים יומם וליל במשימה הרגישה והאנושית כל כך, לברר מה עלה בגורל הנעדרים, לאתרם ולהביאם לקבר ישראל ובכך להקל מעט ממכאובם של בני המשפחות. זהו ספר יסוד חשוב מאוד להכרת משימת איתור נעדרי צה"ל במלחמות ישראל ממלחמת העצמאות עד מלחמת שלום הגליל ביוני 1982.   

***

הכותב הוא היסטוריון צבאי. בין מחקריו "בחזרה ל-H-3"   

אולי יעניין אותך גם