שחקן נוסף במרוץ

בואינג מציעה לחיל האוויר את מסוק הצ'ינוק כמחליף ליסעור. מדובר במסוק כבד המסוגל לשאת עד שני טון של מטען כו עד 44 חיילים ושמונה טונות על מתלה. בחיל האוויר בוחנים אפשרויות להחליף את מסוק היסעור בשנים הקרובות

שחקן נוסף במרוץ

מסוק צ'ינוק מדגם CH-47G (צילום: אתר ביטאון חיל האוויר)

חברת בואינג מציעה לחיל האוויר את המסוק הכבד שלה מדגם CH-47G כמחליף אפשרי למסוק היסעור. המסוק הידוע בשמו "צ'ינוק" (Chinook) הוא מסוק כפול רוטורים המצוי בשימוש נרחב בצבא האמריקני.

המסוק טס לראשונה בשנת 1961 אבל מאז יוצרו דגמי משנה רבים שלו. שני מנועיו של המסוק הותקנו חיצונית משני צידי הזנב. כן הנחיתה הבלתי מתקפל אפשר ניצול מלוא המרחב הפנימי המרווח של תשעה מטרים אורך, שני מטרים גובה ו2.20 מטר רוחב. כושר נשיאתו של המסוק הוא שני טון מטען פנימי, או עד 44 חיילים ושמונה טונות על מתלה. שני הרוטורים סובבים בכיוונים מנוגדים, וכך אין צורך ברוטור זנב לאיזון.

בעבר שקל חיל האוויר להצטייד במסוק אבל בחר בסופו של דבר במסוק CH-53 של חברת סיקורסקי. מסוקי היסעור מושבחים כמעט באופן רציף אבל בחיל נערכים כל העת דיונים על מחליף. אחת האפשרויות היא לרכוש את הדגם החדיש ה-CH-53K המצוי כרגע בפיתוח. מדובר בדגם שייוצר כנראה במספרים קטנים ומחירו יהיה גבוה. לא ברור מתי תתקבל החלטה על מחליף ליסעור, אבל עתה כאמור מציעה בואינג גם את ה"צ'ינוק" וטוענת כי הוא מסוגל לבצע את כל המשימות של חיל האוויר בתחום זה של מסוקים כבדים.

הדגם המוצע הוא זה המיועד לכוחות מיוחדים ומצויד במערכות נוספות לביצוע מתארי טיסה מיוחדים. נראה כי החלטה על מחליף ליסעור תדחה בכמה שנים בגלל מגבלות תקציב . מקור בכיר אמר לישראל דיפנס כי למרות הבעיות בתקציב, יהיה חייב חיל האוויר לקבל החלטה בנושא זה תוך 3-4 שנים כדי לעמוד המועדי אספקה של כלי שיבחר.