שומרי השמיים מטעם נאט"ו

בתקופה האחרונה, רווית המתיחות מול רוסיה, חילות האוויר של איטליה ופולין הם אלו אשר זכו למשימה להגנת שמי המדינות הבלטיות מטעם נאט"ו. איטליה שלחה ארבעה מטוסי יורופייטר בסוף דצמבר ואליהם הצטרפו בשבוע השני של ינואר ארבעה מטוסי מיג 29 של חיל האוויר הפולני. תיעוד מהחזית הצפונית

שומרי השמיים מטעם נאט"ו

Yissachar Ruas

לפני כשבועיים התכנסו מנהיגי אירופה בוועידת מינסק יחד עם ולדימיר פוטין נשיא רוסיה ומנהיג אוקראינה פטרו פורושנקו על מנת לדון בהפסקת אש בקרבות המתחוללים בין בדלנים רוסיים וכוחות הממשל האוקראיני. בזמן שהתנהלו השיחות, גורמי הביטחון במדינות השכנות המשיכו וממשיכים לפקח שבע עיניים לכיוון רוסיה. מאז נדמה כי הפסקת האש לא תחזיק מעמד ומדינות האיזור מגבירות את הכוננות עליה הם שומרים מאז פרוץ הקרבות.

רוסיה בהנהגת פוטין מנסה להגדיל ולהרחיב את השפעתה, בשנתיים האחרונות הדבר ניכר באורח בולט בניסיונותיה לחדור למרחב האווירי של מדינות נאט"ו הגובלות בשטחה. לצורך כך נאט"ו מחזיקה בכוח שיטור אווירי באיזורים שונים ברחבי אירופה.

"השיטור האווירי הבלטי"

המדינות הבלטיות ליטא, לטביה ואסטוניה אשר הצטרפו ב 2004 לאיחוד האירופי ועל הדרך גם לנאט"ו נחשבות למדינות חסות לשעבר בעיני השלטון הרוסי. מדינות אלו אשר נחשבות דמוקרטיות צעירות ביבשת זוכות להגנה אווירית מטעם נאט"ו. חיל האוויר הליטאי הינו קטן ומורכב בעיקר ממטוסי תובלה לטובת משימות לוגיסטיות שונות.   האיחוד האירופי רואה בקידום התשתית האזרחית במדינות אלו קדימות על פני בניית תשתית צבאית מתקדמת. משום כך, נאט"ו מספקת הגנה אווירית ברוטציות של 4 חודשים בנקודות שונות בליטא ובאסטוניה לטובת מרחביה האוויריים של מדינות אלו. משימה זו מכונה "השיטור האווירי הבלטי" ומבוצעת ע"י חברי נאט"ו השונים. כל זאת נעשית על מנת לבסס את הכלכלה הליטאית, לעזור לה להזרים הכנסות לפיתוח תשתיות ולהוריד ממנה את המעמסה הכלכלית הנדרשת ממרוץ חימוש מול הצבא הרוסי.

בתקופה האחרונה, רווית המתיחות, חילות האוויר של איטליה ופולין הם אלו אשר זכו למשימה להגנת שמי המדינות הבלטיות מטעם נאט"ו. איטליה שלחה ארבעה מטוסי יורופייטר מדגם טראנש 1 בסוף דצמבר ואליהם הצטרפו בשבוע השני של ינואר ארבעה מטוסי מיג 29 חד מושביים השייכים לטייסת 6 "אורליק" של חיל האוויר הפולני.

בנטילת משימה זו חיל האוויר האיטלקי "זכתה" בביצוע שיטור אווירי בכל ארבעת גזרות השיטור הנעשות ע"י נאט"ו (בעבר ביצעה שיטור באלבניה, סלובניה ואיסלנד), חיל האוויר האיטלקי הינו החיל הראשון הזוכה לכבוד זה. לליטא היא מגיעה בפעם הראשונה ערוכה לכל תרחיש ומביאה איתה ניסיון רב באכיפת שיטור אווירי על פי נוהלי נאט"ו.

לחיל האוויר הפולני זהו הפעם הרביעית בה הם מתייצבים לצד ליטא, עד כה בכל פעם התייצבו כמו בסבב זה יחד עם מטוסי המיג 29 תוצרת רוסיה המשרתים אצלם כמעט 30 שנה. מטוסים אלו נחשבו מיושנים מאוד בעבר, בשנה האחרונה חלק ניכר מהמטוסים עברו השבחה נרחבת ע"י מפעל "להב" של התעשייה האווירית בשיתוף מפעל ווצל בפולין .

המטוסים עברו שיפוץ מבני במפעל המקומי כשתעשייה האווירית אחראית על שיפוץ מערכות האוויוניקה של המטוס דבר המקנה קפיצת מדרגה ניכרת בהשוואה לעבר. בין המערכות שהותקנו נכללות מערכת ניווט המבוססת על לוויין, מערכות תחקור מתקדמת, מחשב משימה חדש וכן משדר/מקלט רדיו של חברת רוקוול. בנוסף לכל זה לוחות המכוונים המיושנים הוחלפו בצגים דיגיטליים חדשים אשר משפרים את יכולת ההתמצאות במרחב של הטייס מאחר ואינו צריך "להוריד את הראש" לתוך התא לזמן ממושך על מנת לברר נתוני טיסה. חיל האוויר הפולני צופה כי מטוסים אלו ימשיכו לשרת עד שנת 2025 לפחות ומהווים עמוד תווך חשוב בפעילותה הצבאית.

ההגעה שלנו לליטא והתיאום של הדוברות הליטאית הינה ברמה גבוהה באופן ניכר ביחס לרוב מדינות המערב. הניהול של סבב התקשורת מאוד יעיל ומתוכנן היטב . ישנם לא מעט צוותי תקשורת ומשימת תיאום ראיונות בין התקשורת לנציגי 3 חילות אוויר שונים וכן תיאום טיסת פטרול מורכבת, גם מתאר טיסת הפטרול שאנו נצטרף אליה מורכבת מ-3 חילות אוויר השוכנים בבסיס וכאמור כל זה נעשה ע"י נציגת דוברות אחת של הכוחות הליטאיים.

בזמן שאנו בדרכנו לראיון עם מפקד הכוח האיטלקי נשמעת אזעקה, מעט מאוד אח"כ רעש המטוסים הממריאים במבער מלא נשמעת היטב. אנו ממשיכים לעבר פריסת הכוח האיטלקי בבסיס ומגלים כי המטוסים הוזנקו אל עבר מטוס בלתי מזוהה. כעבור 20 דקות מטוסי היורופייטר נוחתים וההתרגשות על פני אחד הטייסים ניכרת היטב. מאחד המטוסים יוצא מפקד הכוח האיטלקי אל"מ מרקו ברטולי עם חיוך גדול ואנו מתחילים "להפגיז" בשאלות.

ברטולי הסביר שמטוס תובלה רוסי אשר היה בדרכו למובלעת הרוסית קלינינגרד לא דיווחה על נתיב טיסה כנדרש וטס בנתיב באזימוט לכיוון הגבול הליטאי, בנוסף המטוס לא הזדהה כשכוחות קרקעיים ניסו לעלות מולו בקשר דבר שגורר הזנקה אל עבר המטוס מחשש לחדירה לתחום האווירי הבלטי.

הרוסים בודקים את נאט"ו

על פי ברטולי הרוסים מרבים "להקפיץ" את כוחותיו באופן דומה. מטרתם בעיקר לבחון את מעטפת ההגנה שמעניקה נאט"ו ויצירת שחיקה במסגרת הכוחות המפטרלים. למרות דיווחים רבים בעולם על "אגרסיביות" מצד טייסים רוסים המנסים לחדור את שמי מדינות אירופה אל"מ ברטולי מתקן את הרושם  ומציין כי "הטייסים הרוסיים פועלים ע"פ חוקי היירוט המקובלים ומהרגע שהם יורטו הם מתנהגים כמקצוענים ונשמעים להוראותינו".

ברטולי מציין כי הטייס אותו ראינו כשניכרת בפניו אושר ממש, הרגע חווה את היירוט המבצעי הראשון שלו ועל כן ההתרגשות.  הוא מספר שהתהליך שעובר מרגע שמיעת האזעקה ועד הירוט עצמו מתבצע בצורה טובה מאחר וכוחותיו מתרגלים באופן יומיומי ומתורגלים היטב. הוא הסביר שמרגע שמטוס הקרב השייך לשיטור האווירי עולה לאוויר הוא מקבל הכוונה מכוחות הבקרה של נאט"ו עד הרגע בו הוא מבצע זיהוי ויזואלי של הכלי החודר. אנו מסכמים את היום בצפייה בהזנקת התרגול היומית רק כשעה לאחר שאותם טייסים זינקו להזנקת אמת.

למחרת בבוקר אנו מבקרים אצל הפריסה הפולנית. בדיחות בצד צוותי האוויר וקרקע הפולנים נראים אף רציניים יותר משכניהם האיטלקים. טייס המיג הבכיר המכונה "אייס מן" (איש הקרח) פוגש אותנו בשער הכניסה. "אייס מן" אינו מוסר את שמו האמיתי ואינו מעוניין להתראיין, הוא הגיע לפגוש אותנו בשביל תיאומים אחרונים לטיסת הפטרול אליה אנו אמורים להצטרף בהמשך היום. "אייס מן" הוא טייס מיג בכיר ובנוסף הוא טייס התצוגה של חיל האוויר הפולני ונחשב וירטואוז אמיתי.

בהמשך מצטרף אלינו טייס צעיר סגן לוקאס  ווציקו שסיים הכשרה מבצעית שנה שעברה וזה לו פריסתו המבצעית הראשונה במסגרת נאט"ו. סגן ווציקו החל את הכשרתו הקרבית על מיג 29 לפני שעברו השבחה של תעשיה אווירית וכיום הוא מהטייסים הראשונים הזוכים לטוס על הדגם המשודרג.

לשאלתי איך המטוס המשודרג הוא עונה "וואו, עכשיו אנחנו יכולים לראות, פעם ההכוונה מהבקרה הייתי מאוד מסורבלת מאחר והמטוסים חסרו מערכות בסיסיות בכדי להילחם בשדה הקרב של המאה ה21 ועכשיו זרימת המידע הרבה יותר אפקטיבית בין הטייס המיירט לבקר שמכווין". ווציקו מציין שגם חיל האוויר הפולני בדומה לחיל האוויר האיטלקי מתורגל בשיטור אווירי מהבית מאחר והם "תופסים קו" באופן קבוע בגבול המזרחי של פולין.

בניסיון לברר למה רק מטוסי מיג מבצעים דווקא הם את משימת השיטור ולא מטוסים פולניים מתקדמים יותר דוגמת ה "וויפר" עונה ווציק כי אינו יודע וכי הטייסת ממלאה את הפקודות אותה היא מקבלת מפיקוד חיל האוויר הפולני. בירור מעמיק יותר בקרב חלק מנציגות התקשורת הפולנית מעלה כי ככל הנראה חיל האוויר הפולני אינו מעוניין לחשוף את מערכות ה"ווייפר" המתקדמות לעיני מטוסי הביון ולוחמה אלקטרונית הרוסיים הנוהגים לפטרל בגבול ליטא באופן קבוע. אילו היו מטוסים מסוג זה פורסים לליטא, סביר שכמות היירוטים הייתה עולה באחוז ניכר, והפולנים מעדיפים להגן על יכולותיהם מפני חשיפה עד יום פקודה כשתבוא.

אנו נפרדים לשלום ויוצאים להתארגן לדובדבן שבקצפת הביקור – הצטרפות לטיסת פטרול מבצעית עם הכוחות שפרסו לליטא. אנו כבר בביגוד חם משום שהטמפרטורה על הקרקע -5 מעלות, מזהירים אותנו כי באוויר בגובה הפטרול של 10,000 רגל, הטמפרטורה יורדת ל -30 .

אנו נקשרים לרתמות בטיחות ומוסעים אל עבר מטוס תובלה ליטאי אשר ילווה את הפטרול. לאחר קשירה למטוס וספירת נוסעים אנו ממריאים לשמים בהירים וחדים. לאחר טיפוס קצר לגובה מצטרפים אלינו מטוס מיג 29 ו 2 מטוסי טייפון איטלקיים. הרמפה האחורית של המטוס נפתח ואנו מתחילים לתעד את המטוסים באוויר כשהרקע המושלג של ליטא מהווה תפאורה מרהיבה ביופייה. לאחר טיסה של כשעתיים ברחבי ליטא מחלקה המזרחי ועד גבולה המערבי עם מובלעת קלינינגרד אנו חוזרים לנחיתה קפואים ומרוצים מאוד מתוצאות התיעוד.

בדרכינו חזרה למטה חיל האוויר הליטאי השוכן במקום נשמעת שוב אזעקה, ושוב מוזנקים לאוויר 2 מטוסי מיג 29. בדרכינו מעיר אחד הפולנים כי זהו "רעש החירות" שאנו שומעים וכי הוא מקווה שנזכה לשמוע ממנו בכל עת שנצטרך.