רואים רחוק: צה"ל מצטייד ב"מתן"

מתחילה ההצטיידות במערכת תצפית לאיכון מטרות ברמת האוגדה - ששוקלת 12 ק"ג בלבד. יכולה להיכנס לתוך תרמיל הנישא על ידי לוחם אחד

רואים רחוק: צה"ל מצטייד ב"מתן"

מערכת תצפית "מתן" (צילום: זרוע יבשה)

מתחילה ההצטיידות של צה"ל במערכת "מתן" לתצפית ארוכת טווח. המערכת מיועדת ליחידות התצפית האוגדתיות (יחמ"מים), ויתרונה הגדול הוא משקלה הנמוך - 12 ק"ג בלבד.

המערכת החדשה מיועדת לתצפית בטווח של כ-30 ק"מ באור יום ו-20 ק"מ בשעות החשיכה. היא כוללת ציין לייזר שיאפשר לציין מטרות בשטח, כדי שייתקפו על ידי חימוש מדוייק מהאוויר או מהקרקע. המערכת כוללת אמצעי תצפית "פליר"' המאפשר עיבוד תמונה תרמית על סמך החום הנפלט מבני אדם ומעצמים שונים בשטח.

את המערכת פיתחה עבור זרוע היבשה של צה"ל חברת אל-אופ מקבוצת אלביט מערכות. היא שוקלת 60 אחוז פחות לעומת מערכת תצפית "אטלס" שאותה היא תחליף, מבלי לפגוע בביצועים.

גורמים באל-אופ ציינו כי הפחתת המשקל הדרמטית התאפשרה בכל אמצעי התצפית המסופקים לצה"ל בזכות שיפור יכולות המעבדים הממוחשבים בשנים האחרונות ושימוש בחומרים מרוכבים לייצור המערכות.

ה"מתן" תהיה המערכת הגדולה ביותר מבין שורה של מערכות תצפית המסופקות לצה"ל, שבכולם חל תהליך מזעור משמעותי. לדרגים הטקטיים פותחו על ידי אל-אופ מערכות "עמית" ו"עמית איכון", כאשר המערכת הקלה ביותר הכוללת תצפית "פליר" וציין לייזר היא "ערמון", שוקלת 1.6 ק"ג בלבד, ומיועדת אפילו לרמת המחלקה בצה"ל.

גרסה של המערכת המכונה J-TAC תסופק גם ל"מארינס" האמריקאי, בעסקה בשווי כעשרה מיליון דולר, שעליה דיווחה באחרונה אלביט מערכות.