סורק-קורא DNA שיזהה טרוריסטים בשדה הקרב

צבא ארה"ב בוחן דגמים של סורק DNA מהירים לשימוש בשדה הקרב, במטרה לאתר חשודים בפעילות טרור בשדה הקרב ובמהירות

סורק-קורא DNA שיזהה טרוריסטים בשדה הקרב

צילום: AP

בדיקת טביעת אצבעות לשם זיהוי – זה שייך לעבר. העתיד טמון בזיהוי מחבלים, טרוריסטים וחשודים באמצעות בדיקת DNA שתיעשה בשדה הקרב בעזרת מכשיר שגודלו כטלפון סלולרי, והזיהוי מהיר ומדויק ביותר. המכשיר נועד בעיקר לשימוש לוחמי היחידות המיוחדות של צבא ארה"ב בפעילות נגד טרור.

נציגי פיקוד המבצעים המיוחדים (SPECIAL OPERATIONS COMMAND) בוחנים עתה דגמים של סורקי DNA מהירים לשימוש בשדה למבצעים מיוחדים הדורשים זיהוי מהיר של בני אדם. המפעיל מזין את המכשיר בדוגמית DNA והקורא שבמכשיר משווה את הדוגמית לחומר האצור בבסיס מידע DATABASE אחורי, וכך מתאפשר זיהוי מהיר ופוזיטיבי של האדם. המכשיר אמנם כבד – כ-30 ק"ג משקלו, ויקר – 250 אלף דולר מחירו – אך הוא נותן תוצאות זיהוי תוך 90 דקות, בהשוואה לכמה שבועות עד כה.

האתר DEFENSE ONE מצטט את מייקל פיץ, מנהל התכנית לאמצעי זיהוי במיוחדים בפיקוד המבצעים המיוחדים, שאמר כי המכשיר החדש כה מתקדם עד שבתחילה ישתמשו בו רק למקרים מיוחדים. המכשיר  הוא תוצרת חברת INTEGEN X מקליפורניה, ואילו הסורק-קורא הוא מתוצרת חברתNETBIO  ממסצ'וסטס. יתרונו הגדול: מכשיר הקצה הוא קטן ודורש מפעיל אחד.

איך זה פעל בעבר?

מייקל פיץ מוסיף כי "היינו אוספים דוגמית DNA, שמים במעטפה ושולחים אותה למעבדה בארה"ב ומקבלים תשובה כעבור שבועיים עד שלושה, ורק אז היינו יודעים בוודאות אם זיהינו את האדם הנכון. לפעמים היו הכוחות המיוחדים עוסקים כבר במבצע אחר והיו פשוט שוכחים במי מדובר. מה מטרת הציוד החדש? לוודא זהות של אדם שיש לו קשר לפעילות המבצעית שלנו. המשימה הכללית היא איסוף מודיעין פעיל, ובעתיד כל החשודים בטרור יזוהו בשיטות אלו".

המטרה היא שסורק הדנא יהיה פשוט להפעלה ולא גדול מטלפון סלולרי רגיל, כך שאנשי הכוחות המיוחדים יוכלו לאסוף דוגמיות בתנאי שדה ולהעביר את המידע לבסיס המידע לשם זיהוי סופו. הציוד נמצא בפיתוח ויכנס לשלב של ניסויי שדה בעוד כמה שנים. המכשולים הטכנולוגיים הם הצורך במזעור הציוד והגדלת בסיס המידע מרכזי כדי שיכלול מקסימום נתונים על אנשים הקשורים לטרור. ניסיון באיסוף מידע מבוסס DNA  נצבר עד כה בארה"ב למטרות זיהוי פושעים. בעת פעילות הכוחות המיוחדים באפגניסטן אספו הלוחמים האמריקנים טביעות אצבעות, דוגמיות של קשתית העין וצילומים רגילים של בני אדם, כל זה במסגרת מה שכונה 'ארגז הכלים הביומטרי האוטומטי'. ואילו ממסמכים שהדליף אדוארד סנואדן התברר, כי בפשיטה על  מעוזו של אוסאמה בין לאדן השתמשו בבדיקת DNA כדי לאשר סופית את זיהויו.

הכיוון הבא הוא אפוא איסוף מהיר של דוגמיות DNA וביצוע בדיקות DNA  בתנאי שדה לשם זיהוי מהיר ומדויק.  

אולי יעניין אותך גם