מצרים וקזחסטן בדרך להסכם שיתוף פעולה גרעיני

מצרים מקימה תחנת כוח גרעינית בשיתוף רוסיה. נראה כי חלק מהדלק יבוא מקזחסטן שהקימה לאחרונה בנק עולמי לאוראניום מועשר ברמה נמוכה בפיקוח סבא"א

מצרים וקזחסטן בדרך להסכם שיתוף פעולה גרעיני

facebook.com/AlSisiofficial

מצרים הגיע לאחרונה להבנות סופיות עם רוסיה לגבי בניה של תחנות כוח גרעיניות במצרים. לפי הפרסומים, רוסיה תספק דלק [אוראניום מועשר ברמה נמוכה של עד 5 אחוזים] ותאסוף את הדלק המוקרן.

יחד עם זאת, נראה כי את הדלק מצרים תקנה, לפחות בחלקו, מקזחסטן. דיווח באתר trend.az, חושף כי נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי , נפגש השבוע עם נשיא קזחסטן, Nursultan Nazarbayev, ודן עימו על שיתוף פעולה בתחום הגרעין.

למי שלא מכיר, קזחסטן מקימה "בנק" של אוראניום מועשר ברמה נמוכה שיכול לשמש כדלק לתחנות כוח גרעיניות. [מקור]. קזחסטן מחזיקה בכ-12 אחוזים מיתרת האוראניום העולמית. היא מפיקה מעל ל-40 אחוזים מהצריכה העולמית בשנה. לחברה הממשלתית שמנהלת את עסקי האוראניום קוראים Kazatomprom.

נזכיר כי קזחסטן החזיקה נשק גרעיני עד שנת 1995. בשנת 2000 היא פירקה את מתקן הבדיקות של הנשק. מאז היא חתומה על ה-NPT ונמצאת בבקרה שוטפת של האו"ם. גם מפעלי ההעשרת האוראניום נמצאים בשותפות עם רוסיה, כך שיש גם בקרה של הקרמלין על הנעשה.

אולי יעניין אותך גם