מסע הסהר האיסלאמי למערב - ישירות ל"בטן הרכה"

ארגון הטרור הסומאלי, אל-שאבאב, מאיים בסרטון חדש לבצע פיגועים במרכזי קניות במדינות אירופה. מאיר גרשוני מאמין שיש למצוא פיתרון הולם לאיום - הכולל מערך מודיעיני מדויק, אנשי אבטחה מאומנים ומיומנים ופגיעה בבסיסי הארגון

מסע הסהר האיסלאמי למערב - ישירות ל"בטן הרכה"

wikipedia.org

בימים האחרונים רץ ברשת סרטון - סטייל דאעש - בו מאיים ארגון הטרור הסומאלי אל-שאבאב, לבצע פיגועים במרכזי קניות במדינות אירופה - בעיקר צרפת ובריטניה, ובצפון אמריקה – קרי קנדה וארה"ב, תוך איזכור מיוחד של מרכז הקניות Mall of America (מינסוטה), שהוא מהגדולים בארה"ב, ודגש על הכוונה לפגוע במרכזי קניות שהם בבעלות אנשי עסקים יהודים. בתגובה הרפה אך מתבקשת, הודיעו שלטונות צרפת וארה"ב על הגברת ההיערכות הביטחונית במרכזי קניות.

ארגון הטרור אל-שאבאב הוא זה שביצע בספטמבר 2013 את פיגוע הראווה במרכז הקניות בניירובי בו נרצחו 67 אנשים ועוד 175 נפצעו. מחדלי האבטחה והטיפול המהוסס של כחות ההתערבות הקנייתים באירוע  שירתו את המחבלים ואיפשרו להם לפרוס את האירוע לאורך 36 שעות שריתקו את כלי התקשורת בעולם כולו והשאירו צלקת טראומתית בקניה, מדינה שהיא למודת פיגועים ממילא.

בהקשר של הפיגוע המתמשך אי אפשר שלא להזכיר כאן את סדרת הפיגועים בבומביי - הודו בנוב' 2008 - כולל בבית חב"ד. 60 שעות חלפו מחדירת המחבלים ותחילת הקטל במלון טאג'-מאהל ועד לסיום האירוע. האם מתיחת האירועים מכוונת, אנחנו לא יודעים בוודאות. אך ברי שהיא משרתת את האינטרס של המחבלים ויש סבירות שהיא תהפוך למדפס.

"תסמונת הפיגוע השני"

באופן לא מפתיע, הדגיש דובר אל שבאב את הפיגוע בניירובי, במהלכו "קומץ מחבלים הורידו על הברכיים מדינה שלמה..." ברמיזה לפיגועים אותם בכוונת הארגון לבצע במערב. זוהי דוגמא בולטת לתופעה המוכרת בשם "תסמונת הפיגוע השני" – שמתבטאת בדירבון של ארגוני הטרור לחקות ולשכפל את ההצלחה.

במינסוטה כמו גם באדמונטון שבקנדה שמרכזי הקניות שבהם הוזכרו כיעד לפיגועים, קיימות קהילות מהגרים סומליות גדולות, גם עובדה זו משחקת לידי היריבים ויש בה כדי לייצר תשתית אפשרית לפיגועים, אם בסיוע למפגעים שיגיעו מבחוץ או בגיוס מפגעים מקרב הקהילה תוך הכשרת הלבבות באמצעות מניפולציה והסתה.

על פניו, כבר השיג "אל שבאב" הצלחה משמעותית מעצם פרסום הקלטת, שכן באופן טבעי יצר הסרטון תהודה תקשורתית במדינות המערב, במרכזי קניות גדולים נפרסו כוחות בטחון, אשר נותנים ביטוי לצורך  בהרגעת הציבור דרך מסר של שליטה, גם להפגנת עשיה מצד השלטונות - בכדי שלא יואשמו באי נקיטת צעדים לקדם את הרעה, ובעיקר לצורך בנקיטת צעדי מניעה. אגב, עצם פרסום הכוננות הבטחונית עשויה לעיתים לשרת את המניעה לפיגוע ביעד הספציפי אך כמובן עלולה להביא להסטת הפיגוע ליעד נוח יותר לארגון הטרור.

מבלי להכיר את המודיעין, אם קיים, ביחס לכוונות אל-שבאב, ברור כי מרכזי קניות בכלל ואלו שהוזכרו בקלטת בפרט, מהווים "בטן רכה" שמחייבת מערך אבטחה מקיף ומסוגל לסיכול פיגועים. מרכזי קניות ובילוי כאלו מכילים עשרות אלפי אנשים (ב-Mall of America מבקרים 40 מיליון איש בשנה!), ויש להם משקל מהותי בהיבט הציבורי, החברתי והכלכלי במדינה.

תגבור האבטחה על רקע כוונות פיגוע שכאלו מייצרת בהכרח פגיעה מסוימת בשיגרת החיים. וככל שהוא מבוצע במסורה יש לכך הצדקה, שכן החיים חשובים מאיכות החיים. אלא שיש לעשות הכל בכדי לצמצמם למינימום את הפגיעה במרקם החיים. שם המשחק הוא איכות ולא כמות. מילים אחרות - מקצוענות. 

אבטחת מרכזי קניות בישראל

גם בישראל ידענו פיגועים כואבים במרכזי קניות על בסיסם נוצרו תו"ל מסוים, נהלים ומערך אבטחה אשר יעילותו תלויה רבות בהנהלת מרכז הקניות (מודעות והקצאת משאבים), מקצועיות הקב"ט והיכולת הנתונה של אנשי האבטחה. לעניות דעתי נדרשת עדיין עשיה רבה בכדי להגיע למענה אבטחתי מיטבי. 

ראוי לציין כי במהלך השנים ובדגש על השנים 2000-2008 נמנעו פיגועים רבים כולל נגד מרכזי קניות, בזכות מודיעין מדוייק משב"כ. על זאת ראוי לשים לב לשני פיגועים אשר תוכננו להתבצע במרכזי קניות ונמנעו כתוצאה מנוכחות אבטחתית.  הראשון  בדיזינגוף סנטר והשני בקניון השרון בנתניה. בשני המקרים המחבל המתאבד אשר התכוון להתפוצץ בתוך מרכז הקניות, נרתע מנוכחות כוחות האבטחה בכניסות ופנה להתפוצץ בקרב עוברים ושבים ברחוב.

האבטחה במרכז הקניות חייבת להישען על אנשי אבטחה מאומנים ומיומנים, אשר באמצעות שיטת אבטחה מתאימה יידעו לייצר אבטחה דינמית, אשר תרתיע את המחבל ואף תאפשר לחשוף אותו בשלבי הגישה (ובעדיפות בהכנות לפיגוע) לסביבת היעד המאובטח. מבלי להיכנס לפירוט אציין כי דגש מיוחד במקרה זה יש לתת על עבודה מבצעית, איתור חשודים וגם על פעילות אבטחתית סמויה כתגבור לכוחות האבטחה המזוהים.

אלמנט משמעותי נוסף מחייב את שיתוף הקהילה במאמץ האבטחתי, (עובדי מרכז הקניות, בעלי העסקים, וקהל המבקרים), פרסום מאוזן ומוכוון בצורה מקצועית, יאפשר יצירת מודעות בקרב הקהילה העיסקית כמו גם המבקרים במקום, לגילוי עירנות, דיווח על חשד אפשרי וסיוע למערך האבטחה במקום כמכפיל כוח אשר יהפוך אותם שותפים לבטחונם שלהם ולבטחון המתקן. המטרה העיקרית, יצירת מודעות להגברת עירנות.

כמובן שאיום ספציפי כזה מחייב פעילות מודיעינית מתאימה, כולל ובדגש בקרב הקהילה האסלאמית בכלל והסומאלית בפרט במקומות הרלוונטים, על מנת לצמצם את האפשרות להסתה ודרבון של אנשים קרב הקהילות הללו לסייע או לקחת חלק בביצוע פיגועים. יש לזכור שרוב הקהילה המוסלמית והסומאלית אינה תומכת בפעילות טרור, להיפך, היא סולדת מכך וחרדה מהנזק התדמיתי ומסטיגמה שתודבק לאנשיה ותוביל בסופו של דבר לפגיעה במרקם החיים של הקהילה במקום מושבה. בראיית זהות כזו של אינטרסים מתבקשת פעולה גם מול ראשי הקהילה ואנשי הדת אשר יגנו בכל תוקף קריאות כאלו לביצוע פיגועים ויבצעו פעילות הסברה "נגדית"..

במישור האסטרטגי אשר נשען בעיקר על הסיכול המודיעיני, שפועל לצד המישור האבטחתי, מתבקשת פעולה מתואמת של שירותי המודיעין אל מול מוקדי השליטה של אל-שבאב בסומליה. הארגון שולח את זרועותיו בשנים האחרונות למדינות רבות במרכז ובדרום אפריקה, מייצר חוסר יציבות ואיום משמעותי. יוזכר כי בנוסף על הפיגוע במרכז הקניות בניירובי (ועשרות פיגועים שביצע במדינה מאז 2005), הארגון הוא שביצע את הפיגוע בבבית הקפה בקמפלה במהלך משחקי גביע העולם ב-2010, פיגוע במהלכו נהרגו 70 איש וחוליות של הארגון נטועות במדינות שונות כולל בדרום אפריקה כתשתית לפיגועים.

איומי הארגון לבצע פיגועים במערב מחייבים תגובה על בסיסיו בסומליה, פעולה אשר תסייע בייצוב המצב גם במעגל המדינות הקרוב אשר מאוימות על ידי הארגון באופן קבע.