מלחמת בני אור בבני חושך

בעקבות אירועי הטרור בפריז, נראה כי על אף הרצון הטוב של מדינות העולם לשתף פעולה, הטרור, על צורותיו השונות, ימשיך להיות חלק מחייו של העולם המערבי. מאמר מיוחד של תא"ל (מיל') ניצן נוריאל, לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור

מלחמת בני אור בבני חושך
טרם חלפו 24 שעות מפיגוע הטרור הנרחב בפריז,טרם זוהו כלל הנפגעים ולאומיותם, כמו גם טרם נחשפה במלואה תמונת האירוע, משתתפיו וכלל המערכת התומכת בהם. בכול זאת, נכון לומר בעת הזו מספר דברים הן בראייה עולמית והן מן הזווית הישראלית. זהו אירוע המאתגר את כלל המערכות משום היותו מערכת של אירועים בו זמנית במספר אתרים. אירוע רב מוקדי (בדומה לאירוע מומבאי בהודו מ-2008). היקפו של האירוע מזמן אתגר גדול לכולם בשאלה לאיזה מתארי אירועים צריך להיערך, וכתוצאה מכך כיצד צריך לבנות את הכוח –זו שאלה רלוונטית לקהילה העולמית העוסקת בלחימה בטרור.
 
לחימה בטרור העולמי – חרף הביקורת שיש לאחדים מאיתנו על המעורבות האמריקאית ודרכם להילחם בדאעש, נכון וחשוב לומר בקול ברור שהאמריקאים הם היחידים שנלחמים בטרור בכול רחבי הגלובוס. אין עוד מדינה ששולחת את חייליה, בדגש על הכוחות המיוחדים מגובים במודיעין לא רע (כן גם הם עושים שגיאות ופוגעים בבלתי מעורבים), מעשית לכול מקום בעולם בו יש טרור אסלאמי קיצוני.
 
תופעת הלוחמים הזרים, בדגש על אירופה, אבל לא רק - גם האוסטרלים יכולים וצריכים להיות מוטרדים מכך, הינה התופעה בעלת הפוטנציאל המורכב והמסוכן יותר. אין דרך להתמודד איתו זולת הקמת מאגר עולמי של שמות וזהויות (ביומטריות ככול שניתן) ונקיטת צעד מקיף של שלילת אזרחותם כך שלא יוכלו לנוע בחופשיות בין המדינות.
 
"האויב של אויבי עדיין יכול להיות אויבי"- זו חייבת להישאר המסקנה העולמית בכול הקשור ללחימה בטרור. זו גם נקודה מאוד משמעותית לצד הישראלי. העובדה שחיזבאללה ניזוק בשבוע שעבר על ידי דאעש, בפיגוע מאוד משמעותי בדאחייה אינו הופך אותו לקורבן. הסכנה הכי גדולה שעשויה להתפתח (ויתכן שכבר נזרעו לה זרעים) היא שהיות ודאעש הוא האויב המשותף' הרי שלחיזבאללה ולשולחיהם האיראנים (שכידוע נלחמים ב-ISIS מסיבותיהם הם) יהפכו להיות "יקיר הקהילה הבינלאומית".
 
עלינו להזכיר לעולם בכול מקום אפשרי שחיזבאללה הוא ארגון טרור והאיראנים היא מדינה המממנת טרור, מצד שני חיוני לשמור על היכולת לא להפריע לאיראנים וחיזבאללה להילחם בדאעש. עם זאת, חייבים שלא לאפשר לאיראנים וחיזבאללה להגדיל את כוחם ולשמור על זרועות הטרור נגדנו!
 
אל לו לעולם לשכוח את פעילות הטרור של חיזבאללה ברחבי אירופה ואסיה כנגד מטרות יהודיות וישראליות.
 
האם האירוע בצרפת יאחד את הקואליציות השונות נגד דאעש? להערכתי, נשמע המון מילים יפות ואולי גם כמה ועידות. אבל בשורה התחתונה, בשל פערים בתפיסה ובאינטרסים של השחקנים השונים, לא נראה שיתוף פעולה של ממש. לכן מה שנדרש לעשות זה "חלוקת עבודה" כך שהזירה תחולק באופן ברור (וכך ימנע חיכוך מיותר) בין המשתתפים.
 
לצערי, השחקן הכורדי שתפקידו המעשי בלחימה בדאעש ימשיך לשלם את מחיר הפניית העורף המערבית, בשל הרצון להמשיך ולראות בטורקים שותף למאבק בדאעש. זאת מרות שחלקם של הטורקים זניח עד לא קיים. טוב יעשו המדינות הנוטלות חלק במאבק בדאעש אם ישקלו מדיניות זו וכן יראו במיעוט הטורקי  שותף שווה ואף מוביל בלחימה בדאעש.
 
כידוע, בכול אירוע יש מי שעשויים להרוויח. במקרה שלנו יש סיכוי לא רע שהאירוע בצרפת ידחוף את המעצמות, יחד עם איראן, להגיע להסדר בסוריה כך שתיסלל דרך למנגנון הסדרה לייצוב המצב בסוריה (אני בספק גדול אם זה יכול להצליח).
 
שורה תחתונה, ככול הנראה הטרור, על צורותיו השונות, ימשיך להיות חלק מחייו של העולם המערבי. ומשימתם של גורמי הביטחון, באשר הם, היא לנסות ולהבטיח שרמתו תהיה נמוכה מספיק כך ששגרת חיינו תפגע פחות ככול שניתן.

אולי יעניין אותך גם