מודיעין אמריקאי? ארה"ב למדה על שיגור הסקאד לעבר סעודיה מטוויטר

עזבו אתכם ממרגלים על הקרקע, לווינים בחלל, ומטוסים ומל"טים באוויר, ארה"ב לומדת על שיגור טיל בליסטי מטוויטר. כך לפי עדות של ראש סוכנות הביון DIA בארה"ב. מה זה אומר על המודיעין בכלל, על ישראל בפרט, ועל הפיקוח העתידי אחר תכנית הגרעין האיראנית. יותר שאלות מתשובות

מודיעין אמריקאי? ארה"ב למדה על שיגור הסקאד לעבר סעודיה מטוויטר

Lt. Gen. Vincent Stewart

בכנות יוצאת דופן, ראש סוכנות המודיעין הצבאי של צבא ארה"ב (Defense Intelligence Agency) אמר בכנס פתוח שארה"ב למדה על שיגור טיל הסקאד מתימן לסעודיה באמצעות חיפוש בטוויטר אחר המונחSCUDlaunch. כך לפי דיווח באתר breakingdefense. הDIA היא סוכנות מודיעין המשותפת למשרד ההגנה ולצבא האמריקאי.

מדובר במחדל מודיעיני לא נתפס. מרגלים, מל"טים, לווינים ומטוסי ביון בהשקעה של מיליארדי דולרים לא מסוגלים לעשות את מה שעושה שירות חברתי באינטרנט - לזהות שיגור טיל בליסטי. וזה המודיעין שאמור לפקח על הסכם הגרעין עם איראן.

"את האזהרה הראשונה על האירוע קיבלנו מההאשטג SCUDlaunch", אמר רא"ל וינסנט סטיוארט. "בעוד הציוץ לא אמר בדיוק מאיפה שוגר הטיל, הוא עזר לנו להפנות את הלווינים, המל"טים ונכסים שלנו באזור כדי למצוא אותו. ככה התחלנו את החיפוש אחרי המקרה".

סטיוארט גם אמר בכנס שאחד הדברים שמטרידים אותו זה קצב התחלופה הנמוך של עובדים בסוכנות. לפיו, רק 5 אחוזים מהעובדים מתחלפים כל שנה. הוא התלונן על אנליסטים מאובנים - במיוחד אלה העוסקים בקובה - שהתקשו להסתגל לעולם המשתנה במהירות. הוא אמר שהוא לוחץ על אנליסטים להשיג אישורים - אפילו כאלו שמפעילי מלגזה מקבלים הוא ציין - ועודד אנשים שלא היה להם נוח בDIA לעבור לסוכנות אחרת כמו הCIA או סוכניות אחרות. סטיוארט גם לא חסך שבטו ממערכת הרכש של הDIA ואמר שצריך להרוס אותה ולבנות מחדש.

"לפני עשר שנים אם טוניסאי הצית את עצמו בתוניסיה, זה היה סיפור מקומי מעניין", אמר סטיוארט בהתייחסות למוחמד בועזיזי שהצית את מהומות האביב הערבי בדצמבר 2010. "אבל המשמעות בכניסתם של טלפונים חכמים, פייסבוק ואמצעי מדיה חברתית היא שמישהו מצלם תמונה, ובאלפיות שנייה זה הופך לטרנד עולמי, ומצית מהפכה", אמר סטיוארט. "אתה רואה מדינות לאום קורסת באזור ומתפצלות על קווים אתניים, ואף אחד מאתנו לא יודע לאן זה יוביל בעוד חמש דקות מעכשיו, חמש שנים מעכשיו. עיראק עשויה לא לחזור כמדינה שלמה.

"אתה רואה שבירה גם בסוריה. אתה יכול בסופו של דבר להישאר עם העלאווי-סטן באמצע ומשהו בצפון ומשהו בדרום. בירדן יש יותר תושבי גדה מערבית וסורים מאשר ירדנים. עמאן קרובה יותר ביחסיה עם ישראל מאשר עם כל מדינות המפרץ. אני לא יודע אם היינו אומרים זאת לפני 15 או 20 שנים". הוא אמר שלאחרונה הזמין נציגים מצריים וירדנים לביתו. "כמעט במקהלה הם אמרו, 'ישראל חייבת להיות שם".

הוא גם עקץ במהלך הערב כמה פעמים את הCIA, ועורר צחוק מהקהל בכל פעם. מדובר בקהל שמכיר את המלחמות הפנימיות על התקציב ועל הכוח אדם בין שירות הNCS של הDIA לCIA. בעוד סטיוארט רצה להגדיל את מספר המרגלים בסוכנות ל1000, אחרי השאלות של הקונגרס הוא אמר שכנראה המספר יהיה לבסוף בסביבות ה500. [לDIA יש תת סוכנות למודיעין יומינטי בשם NCS שהיא מקבילה לCIA. עוד בנושא אפשר לקרוא כאן].

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות