לראשונה: סין תבצע תמרון ימי עם רוסיה בים התיכון

הציים של סין ורוסיה יקיימו תמרון משותף בים התיכון. בתרגיל ישתתפו תשע ספינות משתי המדינות. בסין אמרו כי מדובר ב"העמקת הידידות ושיתוף הפעולה המעשי בין המדינות ושיפור יכולות הכוח הימי לטפל באיומי ביטחוני ימיים"

לראשונה: סין תבצע תמרון ימי עם רוסיה בים התיכון

צילום: AP

סין ורוסיה יבצעו בחודש מאי תמרונים ימיים משותפים בים התיכון. זו הפעם הראשונה שהצי הסיני מבצע תמרונים ימיים בים התיכון, כך הודיע שר ההגנה הסיני גנג יאנגשן.

העיתון האמריקאי "הניו יורק טיימס" מוסר, כי תשע ספינות של שני הציים ישתתפו בתמרון, כולל ספינות של הצי הסיני – שתי פריגטות ואניית אספקה – הנמצאות עתה בסיורים מטעם האו"ם נגד שודדי ים בחופים הדרומיים של יבשת אפריקה. שר ההגנה הסיני אמר בתדריך בבייג'ין כי התמרון הרוסי-סיני המשותף יתמקד בנושאי ניווט, ביטחון, תדלוק בים, משימות ליווי ימיות ותרגיל באש חיה. "המטרה היא להעמיק את הידידות ואת שיתוף הפעולה המעשי בין שתי המדינות ולשפר את יכולות הכוחות הימיים שלנו לטפל במשותף באיומי ביטחון ימייים", אמר שר ההגנה הסיני, והוסיף כי "התמרונים אינם מיועדים נגד שום צד שלישי ואין להם כל קשר למצב באזור".

מרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת בייג'ין, שי יינהונג אמר כי "הצי הסיני לא התאמן מעולם בים התיכון", ומומחים מזכירים כי ההודעה על התמרון המשותף מתפרסמת בעת ביקורו של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בוושינגטון, שם הכריז הנשיא ברק אובמה כי שתי המדיניות, ארה"ב ויפן, יגבירו את שיתוף הפעולה הצבאי ביניהן, הכרזה שזכתה לגינוי סיני.

ג'יימס הארדי, אחד מעורכי המגזין הצבאי-ביטחוני ג'יינס, אמר כי העובדה שהצי הסיני מתכנן תרגיל כה רחוק מהבית מעידה על כך שלסינים יש עתה יותר אמון ביכולותיהם הצבאיות, וכי אין ספק "שהמשמעות הגיאופוליטית של תמרון רוסי-סיני בים התיכון תעניין ותסקרן מאוד את ארה"ב ואת נאט"ו". הארדי הזכיר שהסינים שלחו אניות מלחמה לפינוי 30 אלף עובדים סיניים מלוב בעת ההפיכה נגד קאדפי ב-2011, ואילו ב-2014 שלחו פריגטה ללוות את פינוי הנשק הכימי מסוריה. אולם זו הפעם הראשונה שמדובר בתמרון ימי.

ההודעה על התמרון באה בדיוק שנה אחרי שהרוסים הודיעו על אספקת מערכת טילי קרקע-אוויר מדם S-400 לסין. אלא שעסקה זו לא בוצעה מחשש רוסי שהסינים יעתיקו את המערכת המתקדמת בשיטת REVERSE ENGINEERING וייצרו אותה בכוחות עצמם.  

אולי יעניין אותך גם