לקצר את מכרזי המחשוב במשרד הביטחון

מנכ"ל היטאצ'י דאטה סיסטמס ישראלי על הצורך בקיצור מכרזי האחסון של מערכת הביטחון, בהתאם לשינויים המהירים בתחום המחשוב. דעה

לאחרונה פורסם כי משרד הביטחון האריך את חוזי האחסון עם שתי ספקיות של תשתיות גיבוי ואחסון שונות. על פי הפרסום, שתי החברות, אשר זכו במכרז בנושא בשנת 2010, קיבלו ארכה לחוזה שלהם עם משרד הביטחון תמורת מאות מיליוני שקלים למשך שנים, במקום לקיים מכרז חדש. עם זאת, אני מאמין כי שינויים שחלו בעולם המחשוב בשנים האחרונות הופכות את פרטי המכרז מ-2010 לפחות רלוונטי בימינו. בעולם המחשוב של היום אין מקום למכרזים לתקופות של 5 שנים, ובטח ובטח לא ל-7 שנים. 

עולם התשתיות החל לעבור שינויים טכנולוגים משמעותיים מאוד בתקופה האחרונה, והוא צפוי לעבור בשנים הקרובות עוד שינויים רבים, כמו מעבר לענן, מעבר לפתרונות אחסון אחודים הכוללים שרתים ותוכנה, פתרונות פלאש, פתרונות של Software Define Storage ועוד.

הרחבת החוזה על ידי משרד הביטחון נובעת מצורך מידי להורדת מחירים (2 החברות במכרז הסכימו להוזלה של עשרות אחוזים מהמחירים שמשרד הביטחון היה משלם עד כה), כמו גם מאילוצים הנובעים מאי כתיבה של מכרז חדש. אני מאמין שבתקופה הקרובה יהיו למשרד הביטחון דרישות שהמכרז הנוכחי כבר לא ייתן עליהן מענה.

כיום, אחסון הוא רק חלק קטן בדאטה סנטר. כל המחקרים והאנליסטים מראים שהעולם עובר מהפך בכל מה שקשור לתשתיות אחסון. עסקאות מבוססות "אחסון בלבד" נמצאות בירידה בעוד שעסקאות "מבוססות פתרון" הולכות וגוברות. במצב כזה, אין מקום לרכישת מערכת אחסון עצמאית ללא אינטגרציה לשאר רכיבי התשתית בדטה סנטר, כפי שמפרט מכרז משרד הבטחון משנת 2010. לאחרונה נודע לנו כי משרד הבטחון נמצא בתהליך בחינה של פתרונות אלה ולדעתי זהו כיוון חשוב ונכון.

מהיכרותנו את שוק המחשוב בישראל, עולם האחסון הולך היום לשני כיוונים מרכזיים: פתרון אחוד, כלומר כזה המשלב שרתים, אחסון, תקשורת ו-וירטואליזציה תחת פלטפורמה אחת, כמו חלק מפתרונותינו, שאפילו כוללים כלים לאוטומציה של הפעילות. פתרון האחסון האחוד משתמש וממנף את כל אותן היכולות של מערכות האחסון המתקדמות, כולל בהיבטי הארכיטקטורה, ונותן יציבות, זמינות וביצועים ללא פשרות לצד יכולות ייחודיות "מהבטן", כגון אקטיב/אקטיב.

המגמה הנוספת אליה הולך העולם הזה היא חשיבה מחדש על תחום ניהול המידע בתשתיות הגיבוי והאחסון. כלומר, ניהול חכם יותר של המידע על-ידי העובדה שלא מתייחסים אליו כאל רק "קבצים" אלא כעל אובייקטים בעלי ערך. כך, ניתן לנהל את המידע בצורה חכמה כיוון שלכל אובייקט במערכת יש מאפיינים ייחודיים.

בכללי, ניתן לראות מגמה בעולם של חזרה לשורשים של ה-IT המסורתי ושימת דגש על מאפיינים שנחלשו עם השנים כגון: יציבות, ביצועים ופתרונות מוכווני אפליקציה. במצב כזה, אני קורא למשרד הביטחון לפקוח את עיניו בכל הנוגע לתשתיות המחשוב. אין טעם להסתמך על דרישות שהיו רלוונטיות בתחילת העשור, ללא שימת לב לתחומים בוערים היום בעולם המחשוב כמו ענן, מובייל, ביג דאטה ועוד. ועל אחת כמה כמה נושאים של אבטחת מידע.

יתרה מזאת, בעוד השוק הפרטי חווה שינויים מהירים מאוד, כך שכל שנה עולם המחשוב נותן עוד קפיצה קדימה, בין אם ביכולות או בשירותים, אין מקום לטעמי לחוזים ארוכי טווח אשר עלולים להיות לא רלוונטיים כבר כאשר ההטמעה הושלמה.

***

אלי משה הינו מנכ"ל היטאצ'י דאטה סיסטמס ישראל