ישראל מול בריה"מ - ניצחון ב"נוק אאוט"

בימים אלה ימלאו 45 שנה לקרב האוויר המכריע בין טייסים סובייטים וטייסי חיל האוויר הישראלי בתקופת מלחמת ההתשה והמלחמה הקרה. התוצאה – הישג מרשים לישראל. אפרים לפיד נזכר בקרב

 

ישראל מול בריה"מ - ניצחון ב"נוק אאוט"

צילום ארכיון: AP

באמצע חודש מרץ 1970 נודע למודיעין הישראלי כי ההגנה האווירית על שמי מצרים עברה למעשה ליחידות סובייטיות. טייסים סובייטיים רבים שנשלחו למצרים היו בעלי ניסיון קרבי ממלחמת קוריאה. עד תחילת קיץ 1970 ביצעו הטייסים הסובייטיים יותר ממאה גיחות, אך לא אף קרב אווירי אחד.

הם היו ערים לכך שהם נתונים למעקב של המודיעין הישראלי. במאי 1970 החליטו מפקדי הכוח הסובייטי במצרים, בגיבוי מלא ממוסקבה, לפעול בנחישות מול המטוסים הישראליים בחיפוש הצלחות מול חיל האוויר הישראלי. ב-25 ביולי, אובחנה עליית מדרגה כאשר מטוס סקייהוק ישראלי יורט על ידי שני מטוסי מיג-21 סובייטיים, בעת שתקף יעדים מצריים ליד תעלת סואץ. מטוסי המיג רדפו אחרי המטוס הישראלי לתוך סיני, בניגוד להוראות הקבע שלהם וירו טיל אוויר-אוויר לעבר המטוס הישראלי. שני הצדדים היו נחושים להגיע לקרב אוויר ולהפיל את מטוסי הצד השני.

ניסיון נוסף של חיל האוויר הישראלי ב-26 ביולי, למשוך את הסובייטים לקרב לא צלח, ומנגד תכננו הסובייטים מהלך יזום משלהם. ב-27 ביולי תקף מבנה של מטוסי מיג-17 יעדים של צה"ל בגזרה הצפונית. שניים מהם הופלו בשטח מצרים על-ידי מטוסי מיראז' שהוזנקו לעברם. בעקבות כך הוזנקו מספר מטוסים סובייטיים לעבר המטוסים הישראליים, שניים מהם חדרו לסיני, ושיגרו שני טילים לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי, שהחטיאו. חדירת המטוסים הסובייטיים למרחב האווירי הישראלי מעל סיני גרמה לקברניטי הביטחון בישראל להגיב "וללמד את הסובייטים לקח" במבצע מיוחד.

במבצע 'רימון- 20' ב-30 ביולי 1970 נטלו חלק ארבעה מטוסי פנטום ושתי רביעיות של מטוסי מיראז' של חיל האוויר הישראלי. למבצע נבחרו 12 טייסים בעלי ניסיון מבצעי רב. צה"ל תכנן קרב אוויר יזום, בו יתפתו הטייסים הרוסיים לרדוף אחר מטוסי חיל האוויר, שיחדרו לשטח מצרים לתקיפה או צילום אווירי לכאורה, כשהם חסרי הגנה וללא ליווי. במהלך הרדיפה יופתעו על ידי מטוסים ישראליים אחרים שייכנסו איתם לקרב אווירי.

מטוסי קרב אלה, מהטובים והחדישים ביותר בעולם באותה עת, ניהלו קרבות אוויר זה מול זה. הקרב הסתיים בהפלת ארבעה מטוסים סובייטיים על ידי המטוסים הישראליים. מטוס נוסף התרסק על המסלול במצרים. בעקבות כך החלו הטייסים הסובייטיים האחרים לעזוב את זירת הקרב, ולחזור לבסיסיהם.

העימות האווירי הסתיים בניצחון ישראלי חשוב. לישראלים לא היו אבדות, אחד המטוסים נפגע בקרב. שלושה טייסים סובייטיים נהרגו, ואחד הצליח לנטוש את מטוסו. היה זה "יום שחור" לכוחות הסובייטיים במצרים, וגם במוסקבה נפל הדבר כהפתעה קשה להנהגה המדינית והצבאית. לראשונה מאז סיום מלחמת העולם השנייה הופלו מטוסי חיל האוויר הסובייטי, ועוד על ידי טייסים ישראליים (ועוד יהודים).

מבצע 'רימון -20' סיים התמודדות ארוכה של חיל האוויר הישראלי עם מטוסים סובייטים. ב-3 באוגוסט נקמו הסובייטים כאשר הפילו במארב טילי קרקע-אוויר שלהם מטוס פנטום אחד, ואחר שנפגע. היו אלה האבדות האחרונות של חיל האוויר הישראלי במלחמת ההתשה. הסובייטים תרצו את תוצאות הקרב בחוסר הניסיון של טייסיהם בעוד הטייסים הישראלים היו מיומנים ובעלי ניסיון מבצעי רב. קרב אוויר זה אחד השיאים גם במעקב הסיגינטי אחר הסובייטים במצרים.

תוצאת הקרב יצרה הפתעה ותדהמה במוסקבה. מפקד חיל האוויר הסובייטי הגיע למחרת למצרים לתחקור האירוע, וביקש מהטייסים הסובייטים לשמור את הקרב בסוד.  לאחר כחודשיים פורסם בעיתונות האמריקאית ממקורות מצריים על תוצאות קרב האוויר. בפרסומים הסובייטיים לא היה אזכור לקרב באותה עת. אף לאחר נפילת ברית המועצות לא אמרו את כל האמת. אופי הפרסומים היה "בקרב ביולי 1970 הישראלים באו עם צוות טייסים מנוסי קרבות אוויר ואנחנו היינו בלתי-מנוסים". בסוף אוקטובר 1970 הודתה ראש הממשלה, גולדה מאיר, שישראל נלחמה במטוסים סובייטיים. חלק מצוותי הקרב המצריים שמחו לאידם של הסובייטים, כשנוכחו כי היועצים והטייסים הללו אינם יותר טובים ומוצלחים מהם.

תשע שנים אחרי הקרב, באחת משיחות השלום עם מצרים ב-1979, סיפר חוסני מובארק, שהיה בשנת 1970 מפקד חיל האוויר המצרי, לשר הביטחון, עזר ויצמן כי הם כעסו על הרוסים, שהלינו על המצרים כל הזמן ש"אינם יודעים לטוס".

אולי יעניין אותך גם